جمعه ۱۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۹
داستان ایران بر بنیاد گفتارهای ایرانی

تاریخ ایران باستان، منابع بسیاری دارد اما در ادامه با کتابی آشنا می‌شویم که از بسیاری جهات منبع کاملاً متفاوتی است.

فریدون جنیدی ایرانشناس، شاهنامه‌پژوه، تاریخ‌نگار، اسطوره‌شناس، پژوهنده‌ی فرهنگ و زبان‌های باستانی و رئیس بنیاد نیشابور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) برای مطالعه‌ی پایان هفته، کتاب «داستان ایران از گفتارهای ایرانی» از نگارش‌های خود را پیشنهاد می‌دهد. این پژوهشگر و تاریخ‌نگار درباره اثر خود گفت: نوشتن این کتاب 36 سال به طول انجامیده و نیازمند مطالعه‌ی دقیق و آگاهی به زبان اوستایی است. در دفتر اول این کتاب به نگارش تاریخ ایران از سال نخست تا خاموشی دماوند پرداخته شده است.

او ادامه داد: تمام گفتارهای این کتاب بر مبنای شاهنامه و با اتکاء به کشفیات باستانشناسی نگاشته شده. برای مثال خانه‌سازی و پیدایی پارچه که در شاهنامه به آن شاره شده یکی از هزاران نکته‌ی تاریخی موجود در این گفتارها می‌باشد.


جنیدی با اشاره به این نکته که دراین کتاب حقایق تاریخی متفاوتی درباره‌ی ایران باستان در مقایسه با آنچه در باور عموم ودر منابع دیگر است، توضیح داد: در شاهنامه حقایق تاریخی ذکر شده که تا کنون مورد توجه قرار نگرفته و به پژوهش‌های باستانشناسی قابل استناد است و یا حتی در خود شاهنامه به صراحت بیان شده اما تحریف شده است. برای مثال در منابع دیگر ذکر شده که سلطان محمود غزنوی از نگارش شاهنامه حمایت می‌کرده اما در مقدمه شاهنامه به‌صراحت نام ابومنصور خراسانی آمده است و سلطان محمود در آن زمان فقط 11 سال داشته. یا در مورد تاریخ ایران که ما متاسفانه به منابع غربی استناد می‌کنیم و تصور عموم این است که تاریخی ایران 2هزار و 500 سال است اما این تاریخ در واقع 800هزار سال است که شاهنامه به‌خوبی این حقیقت را اثبات می‌کند.
 
این شاهنامه‌پژوه و تاریخ‌نگار کشورمان در ادامه توضیح داد: که برای مثال کلمه کیومرث که در واقع از دو بخش گیَه و مرتَ تشکیل شده که گیه به معنی جان و مرت به معنی میراست که در واقع یک شخص نیست بلکه می‌توان او را به تمام انسان‌های همه زمان‌ها تعمیم داد. از این نظر شاهنامه تاریخ بی‌چون و چرای همه زمان‌ها و تمام جغرافیای بشری است.
 

این کتاب هم‌اکنون از سوی نشر بلخ در 620 صفحه به چاپ رسیده و قیمت آن 50هزار تومان است.به گفته جنیدی، دفتر دوم این کتاب در دست چاپ است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها