دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۶
افزایش سرانه مطالعه شهروندان پایتخت کتاب ایران/ طراحی 32 برنامه برای هفته کتاب

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر ضمن تشریح بخشی از برنامه‌های این استان به مناسبت بیست‌و‌پنجیمن هفته کتاب، درباره افزایش علاقه مردم بوشهر به کتاب خبر داد.

حمیده ماحوزی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) درباره برنامه‌های پایتخت کتاب ایران در بیست و پنجمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران گفت: در مجموع 32 برنامه به مناسبت بیست و پنجمین دوره هفته کتاب در شهر بوشهر پیش‌بنی شده است.  

ماحوزی ادامه داد: برنامه‌های سه سال گذشته با مشارکت تشکل‌های مردم‌ نهاد و غیردولتی، کارخانجات به پیش رفته و انجام شده است.  طرح «توزیع کتاب آزادی» با همکاری امور زندان‌ها و دادگستری، طرح «توزیع  کتاب شفا» در بخش اطفال بیمارستان خلیج فارس بوشهر، طرح «میلاد کتاب» با توزیع کتاب در بخش زایشگاه بیمارستان سلمان فارسی بوشهر از‌جمله برنامه‌های موفق استان در سه سال گذشته است.
 
این مقام مسئول در حوزه فرهنگ افزود: در ادامه به اجرای  چند طرح موفق از‌جمله «دوشنبه‌های کتاب» در مهد‌های کودک پایتخت کتاب ایران با همکاری آموزش و پرورش، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و طرح «تبادل کتاب» در دانشگاه خلیج فارس و آزاد اسلامی اشاره کرد.

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بوشهر گفت: کتابگردی با حضور مسئولان در کتابفروشی‌های شهر، تاسیس پنج کافه کتاب طی سه سال گذشته با  هدف برگزاری نشست‌های نقد و بررسی کتاب، قصه‌خوانی و ایجاد دیوار مهربانی با همکاری تشکل غیر‌دولتی برای در دسترس قرار دادن کتاب‌های غیر ضروری مردم به دیگر شهروندان طی هفته  گذشته نیز از دیگر برنامه‌های بوشهر در حوزه کتاب است.
 
ماحوزی درباره حس و حال شهروندان پایتخت کتاب ایران در آستانه هفته کتاب افزود: بعد از انتخاب شهر بوشهر به‌عنوان پایتخت کتاب ایران به تدریج فرهنگ ترویج کتابخوانی حتی در مراسم‌های عروسی نیز دیده می‌شود؛ به‌عنوان مثال در این مراسم شاهنامه فروسی هدیه می‌دهند. بسیاری از دستگاه‌ها کتاب را جایگزین کارت هدیه کرده‌اند. علاوه براین شاهدیم مراجعه به کتابفروشی‌ها افزایش پیدا کرده و طبق اعلام  اداره امور کتابخانه‌ها سرانه مطالعه از اسفند سال 93 تا اسفند سال 95 از سه دقیقه به 59 دقیقه افزایش پیدا کرده است.  
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر با اشاره به آمار تاسیس باشگاه‌های کتابخوانی در بوشهر ادامه داد: تاسیس باشگاه‌های کتابخوانی بوشهر نسبت به سایر شهر‌ها بیشتر بوده، به‌عبارت دیگر از یک‌هزار و 500 باشگاه کتابخوانی  510 باشگاه در بوشهر شکل گرفته است. براساس آمار اعلام دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی در سال جاری از بین دو هزار باشگاه ثبت شده هزار و 300 باشگاه مربوط به شهر بوشهر است که نشان از افزایش سرانه  مطالعه دارد.

این مسئول حوزه فرهنگ با اشاره به مشارکت فعالان اقتصادی در حوزه ترویج فرهنگ کتابخوانی ادامه داد: براساس تفاهم‌نامه ‌با یکی از چاپخانه‌داران بوشهری قرار شده تا در برنامه‌های هفته کتاب مشارکت داشته باشند. مسئولان این چاپخانه به‌طور خودجوش و ابتکاری به چاپ نوشته‌هایی مرتبط با ترویج کتابخوانی بر روی محصولاتی مانند بسته‌‌بندی اقدام کرده‌اند.

ماحوزی در ادامه درباره فعالیت‌ بخش‌های دیگر شهر گفت: شهرداری بوشهر نیز اعلام کرده که  به‌طور رایگان در اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها کتاب در اختیار مسافران قرار می‌دهد؛ علاوه براین دادگستری نیز اعلام کرده در صورت افزایش مطالعه بین زندانیان در مجازات آن‌ها بین سه تا 6 ماه تخفیف در نظر گرفته شود. براساس این تصمیم در سال 1394 دو زندانی زن مشمول این تخفیف شناخته شدند. تفاهم‌نامه جدید نیز در این زمینه منعقد شده که هنوز نتیجه آن اعلام نشده؛ مشابه این طرح در مراکز اصلاح و تربیت پیش بینی شده است. طرح «سرباز دانش» نیز از‌ جمله برنامه‌های ارشاد استان است. براساس این طرح سربازان علاقه‌مند به مطالعه می‌توانند از امتیاز‌های ویژه ‌ای برخوردار شوند.   

این مقام مسئول در استان بوشهر از اجرای طرح «پرواز کتاب» با حضور سید عباس صالحی؛ وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی یا محسن جوادی؛ معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همزمان با 21 آبان‌ماه در بوشهر خبر داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها