پنجشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۰
فلور: «نقاشی دیواری در دوره قاجار» از تاریخ و هنر ایران سخن می‌گوید

ویلم فلور، ایرانشناس و متخصص تاریخ ایران کتاب «نقاشی دیواری در دوره قاجار» را برای مطالعه مناسب دانست، کتابی که از هنر، فرهنگ و تاریخ سخن می‌گوید.

ویلم فلور، ایرانشناس و متخصص تاریخ ایران به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: کتاب (wall paintings in qajar iran) به فرهنگ، تاریخ و هنر عصر قاجار می‌پردازد و در ایران با نام «نقاشی دیواری در دوره قاجار: نقاشی‌های دیواری و گونه‌های دیگر دیوارنگاری در ایران قاجار» از سوی علیرضا بهارلو ترجمه شده است.

وی افزود: مترجم کتاب را به خوبی به فارسی برگردانده است. کتابی که از هنر نقاشی دیواری قاجار سخن گفته و به تاثیر آن در فرهنگ و اجتماع آن عصر پرداخته است.

نگاهی به کتاب «نقاشی دیواری در دوره قاجار»

کتاب در شش فصل سامان یافته که سرفصل‌های آن عبارتند از «حامیان، نقاشان، نقاشی‌ها و چاپ‌نقش‌های سلطنتی»، «ابنیه سلطنتی و خانه‌های شخصی»، «بناهای عمومی: بازار، گرمابه، کاروانسرا و چاپارخانه»، «بناهای مذهبی: مسجد و زیارتگاه»، «نقش برجسته‌های دیواری و صخره‌ای» و «فصل ششم: جُوَک‌کاری یا نقاشی روی چوب در دوره قاجار».

این کتاب به دلیل برخورداری از بُعد توصیفی وقایع و آثار، استفاده از گزارش‌های تاریخی موثق و نیز تعمیق، تسلط پژوهشگر بر متون کهن و به‌کارگیری منابع طراز اول، تألیفی قابل استناد و مهم تلقی می‌شود. در این کتاب نویسنده با اشرافی که بر منابع و پایگاه‌های اطلاعاتی مختلف داشته، اثری جامع را نوشته که در حوزه تاریخ و هنر، نمونه موضوعی و ساختاری مشابه‌اش کمتر مشاهده می‌شود.

آنچه بیشتر در این کتاب چشمگیر است، تأکید بر وجه توصیفی، کمی و آماری آثار بوده تا ابعاد زیبایی‌شناختی و کیفی آنها؛ مساله‌ای که در بیشتر آثار این پژوهشگر مشهود است و در حقیقت سبک نگارش وی به شمار می‌آید؛ چنان‌که در قسمتی از کتاب می‌نویسد: «در اینجا به بررسی ارزش و تکوین هنری این نقاشی‌ها نمی‌پردازم و آن را به اصلح در آن حوزه می‌سپارم. توجهم بیشتر معطوف به صورت‌برداری از این آثار و تصاویر و همچنین زمینه اجتماعی‌ای است که نقاشی‌ها در آن بستر مورد استفاده واقع شده‌اند.»

ویلیام فلور، در رشته اقتصاد توسعه‌یافته و جامعه‌شناسی و اسلام‌شناسی تحصیل کرده است، وی در سال‌های ۱٩۶٨ تا ۱٩٨٣ با عناوین مختلف با وزارتخانه توسعه و پیشرفت دانمارک همکاری داشته و مدتی نیز به عنوان کار‌شناس انرژی در بانک جهانی فعالیت کرده است. وی به زبان‌های فارسی و عربی تسلط دارد و علاقه نهایی‌اش نه اقتصاد و شغل پرطمطراقش در بانک جهانی که قطبی کاملا متفاوت از آن یعنی تاریخ ایران است. و تاکنون بیش از ۲۶۰ مقاله و کتاب در زمینه‌های مختلف تاریخ اجتماعی-اقتصادی ایران به چاپ رسانده است.

«کشاورزی در ایران دوره قاجار» یکی از کارهای ارزنده او از تاریخ دوره معاصر است. علاوه بر آن تحقیقات مفصلی نیز در حوزه خلیج‌‌فارس انجام داده که حاصل آن «تاریخ سیاسی-اقتصادی پنج شهر بندری طی سال‌های ۱۵۰۰ تا ۱۷۳۰ میلادی» و همچنین «برآمدن عرب‌های خلیج از ۱۷۴۷ تا ۱۷۹۲» است. «القاب و عناوین در ایران دوره صفوی» و «سفر‌ها در شمال ایران» نیز از دیگر کتاب‌های ارزنده این ایران‌شناس هلندی است.

کتاب «نقاشی دیواری در دوره‌ی قاجار: نقاشی‌های دیواری و گونه‌های دیگر دیوارنگاری در ایران قاجار» اثر ویلم‌. فلور با ترجمه علیرضا بهارلو در 352 صفحه و شمارگان یکهزار نسخه و قیمت 30 هزار تومان از سوی نشر پیکره منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها