پنجشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۸
جمشیدی: کتابفروشی صرفا یک حرفه مردانه نیست!/ ایجاد فضایی آرام برای مطالعه در کتابفروشی

فریبا جمشیدی، مدیر شهر کتاب کرمانشاه گفت: اگرچه ممکن است حرفه کتابفروشی به دلیل فعالیت مستمر در بازار و بده‌بستان‌های مالی کار سخت و خشنی به‌نظر برسد، اما برخلاف برخی تصورات، حرفه کتابفروشی صرفا یک حرفه مردانه نیست و تجربه‌ رقابت در طرح‌هایی چون «تابستانه کتاب» نشان داد که بانوان هم می‌توانند در کار فروش کتاب موفق باشند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) هدایت بخشی از بودجه‌های فرهنگی و یارانه مصرف‌کننده به سمت کتابفروشی‌ها اتفاق بی‌سابقه‌ای بود که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت تدبیر و امید در سال 1394 آغاز شد و بر این اساس دو طرح «کتابفروشی به وسعت ایران» در هفته کتاب سال گذشته و «عیدانه کتاب» در ایام نوروز سال جاری به همت موسسه خانه کتاب اجرا شد.

همچنین «تابستانه کتاب» سومین گام از این طرح‌های حمایتی بود که با شعار «فراغتی و کتابی» در بازه زمانی یک‌ماهه از 16 تیرماه تا 15 مردادماه سال جاری در سطح کشور اجرا شد که طی آن 93 میلیارد و 419 میلیون و 37 هزار و 106 ریال کتاب با تخفیف 17 میلیارد و 965 میلیون و 775هزار و 814 ریال به فروش رفت.

براساس آمارهای منتشر شده از سوی موسسه خانه کتاب، 10 کتابفروشی از شهرهای مشهد، اهواز، رشت، تهران، کرمانشاه و ساری به لحاظ تعداد فروش کتاب به‌عنوان کتابفروشی‌های برتر «تابستانه کتاب» معرفی شدند.

فریبا جمشیدی، مدیر شهر کتاب کرمانشاه که به‌عنوان تنها بانوی کتابفروش در کنار 10 کتابفروش برتر طرح «تابستانه کتاب» انتخاب و معرفی شده، در این‌باره گفت: حقیقت این است که کار کتابفروشی یک کار نیمه فرهنگی است و به دلیل فعالیت مستمر در بازار و بده‌بستان‌های مالی، کاری سخت و خشن به‌نظر می‌رسد، اما برخلاف برخی تصورات، علاقه به کتاب و حرفه کتابفروشی صرفا یک حرفه مردانه نیست و تجربه‌ رقابت در طرح‌هایی چون «تابستانه کتاب» نشان داد که بانوان هم می‌توانند در کار فروش کتاب موفق باشند.

وی درباره دلایل حضور موفق خود در این طرح افزود: طبیعتا دلیل قرار گرفتن شهر کتاب کرمانشاه در میان کتابفروشان برتر «تابستانه کتاب» حضور مردم در این مرکز فرهنگی بوده، به‌طوری‌که ما سعی کردیم با ایجاد فضایی مناسب، زمینه حضور هرچه بیشتر مردم را فراهم کنیم.

مدیر شهر کتاب کرمانشاه دراین باره توضیح داد: فروشگاه ما در دو طبقه دارای 240 متر فضای فروشگاهی است که بخش ویژه‌ای از آن‌را (حدود 40 مترمربع) در طبقه‌ای مجزا به کتاب‌های کودک و نوجوان اختصاص داده‌ایم و با طراحی و دکوراسیون فضای داخلی و ویترین فروشگاه، سعی در جلب اعتماد و ایجاد آرامش در مراجعه‌کنندگان داریم.

جمشیدی با بیان این‌که هدف نهایی ما در عرصه نشر، خوانده شدن کتاب است، اظهار کرد: در شهر کتاب کرمانشاه هیچ کس مجبور به خرید کتاب نیست و تأکید ما بیشتر روی مطالعه کتاب است. به همین منظور در فضای فروشگاه مبل و صندلی‌های بسیاری قرار داده‌ایم تا مراجعه‌کنندگان بتوانند با خیالی آسوده کتاب مورد نظر خود را پیدا و آن‌را مطالعه کنند، بدون آن‌که مجبور باشند آن کتاب را بخرند.

وی با اشاره به مهترین اقدامات انجام شده در این فروشگاه برای اطلاع‌رسانی و فروش بیشتر افزود: ما برای جذب مخاطب فارغ از ارسال پیامک به اعضای باشگاه مشتریان فروشگاه و تبلیغات در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، طرح‌های متنوعی چون «ملاقات اتفاقی با کتاب» (اینجـــا) را به اجرا گذاشتیم که با استقبال خوب مردم مواجه شد.

مدیر شهر کتاب کرمانشاه درباره بخش کودک و نوجوان این فروشگاه نیز گفت: در این بخش سعی کردیم مجموعه کاملی از آثار حوزه کودک و نوجوان را با طراحی استاندارد این قشر سنی ایجاد کنیم، به‌طوری‌که تمامی میز و صندلی‌ها و قفسه‌های کتاب براساس استاندارد این قشر طراحی شده که البته فعالیت بسیار قابل توجهی در طول اجرای طرح «تابستانه کتاب» داشت.



جمشیدی با اشاره به کمبود فضاها و مکان‌های تفریحی کرمانشاه ادامه داد: شهر ما به لحاظ اقتصادی و مالی با شهرهای بزرگی مانند مشهد، شیراز، تهران و اصفهان قابل قیاس نیست و در این شرایط استقبال گسترده مردم کرمانشاه از کتاب و کتابخوانی بسیار برای ما ارزشمند بود، چراکه مردم شهر ما به نسبت درآمد خود، بیش از سایر استان‌ها اهل خرید کتاب و مطالعه هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها