پنجشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰
​جلیلی: «عقیل‌عقیل»، «درخت زیبای من» و «زمین سوخته» را حتما بخوانید

ابوالفضل جلیلی، کارگردان ایرانی که در آثارش بیشتر نوجوانان را مورد توجه قرار می‌دهد، با همین رویکرد سه کتاب «عقیل‌عقیل»، «درخت زیبای من» و «زمین سوخته» را برای مطالعه در تعطیلات آخر هفته به علاقه‌مندان کتاب، پیشنهاد داد.

ابوالفضل جلیلی کارگردان و نویسنده کشورمان، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) عنوان کرد: از کودکی  سرگرمی عمده من بیش از هر کاری، عکاسی بود، اما کتاب‌های زیادی هم خوانده‌ام. از میان این آثار سه کتاب بیش از همه در ذهنم مانده است؛ «عقیل‌عقیل»، «درخت زیبای من» و «زمین سوخته».

وی افزود: محمود دولت‌آبادی کتابی با عنوان «عقیل‌عقیل» را سال‌ها پیش نوشته که به خاطر حجم کم می‌توان آن‌را خیلی سریع به‌ پایان برد. درباره این اثر، همیشه با خودم فکر می‌کنم آن روزهایی که این کتاب را تازه خوانده بودم تمام وجودم را خاک گرفته، انگار در بیابانی پر از غبار و خاک گیر‌ افتاده‌ام. این اثر آن‌قدر مرا در داستان فرو برده بود که وقتی کتاب تمام شد، احساس می‌کردم زمان وقوع در ماجرا حضور داشته‌ام و گرد و غبار موجود در فضای قصه، روی سر و صورتم پاشیده شده است.

جلیلی ادامه داد: «عقیل‌عقیل» درباره خانواده‌ای است که فرزندشان را برای مدتی گم می‌کنند و بعد مطلع می‌شوند او به‌ جایی رفته است. چون نمی‌خواهم محتوای کتاب را برای خوانندگان لو بدهم، مجبورم سربسته درباره موضوع صحبت کنم.

وی با تاکید بر لزوم توجه به بزرگان عرصه‌های مختلف، برای داشتن فرزندانی موفق، گفت: فکر می‌کنم ما در سال‌های اخیر در کشورمان، تمام بزرگانمان را تخریب کرده‌ایم. جوان ایرانی در گذشته الگوهایی مثل تختی، پوریای یا شریعتی را داشت اما امروز الگویی برای ارائه به نسل جوان وجود ندارد. محمود دولت‌آبادی کسی است که مسئولان حوزه فرهنگ و آموزش‌ و پرورش باید برای تعلیم دادن نسل جوان از آثار وی استفاده کنند. خوب است نسل امروز بزرگانی مثل دولت‌آبادی را بشناسند. به باور من جوانی که کسی مانند آقای دولت‌آبادی را نمی‌شناسد با خواندن آثارش می‌تواند با او آشنایی پیدا کند.
 


این کارگردان آثار اجتماعی در سینمای ایران، درباره کتاب «درخت زیبای من» نیز اظهار کرد: کتاب دیگری که به خوانندگان این مطلب برای خواندن در آخر هفته پیشنهاد می‌کنم «درخت زیبای من» است. نویسنده این کتاب، «ژوزه مائورو ده واسکونسلوس» دورگه‌ پرتغالی-سرخپوست برزیلی است که در سال ۱۹۲۰ در یکی از توابع ریودوژانیرو به دنیا آمد.

وی افزود: به یاد دارم در اوایل انقلاب که من «درخت زیبای من» را می‌خواندم، قاسم صنعوی آن‌را ترجمه کرده بود. به‌نظر من، این کتاب اثری بسیار زیبا است که روانکاوی کودک را در درون خود دارد. این اثر به پدر و مادرها می‌آموزد که فرزندانشان را به خوبی بشناسند و مراقب باشند که علیه استعدادهای کودکانشان قیام نکنند.

کارگردان فیلم گال، با اشاره به کاربرد تربیتی «درخت زیبای من» برای والدین ادامه داد: «درخت زیبای من» اثر غریبی است که پدر و مادرها باید آن‌را بخوانند. والدین ما در سال‌های اخیر اتفاقات بدی را پشت سر گذاشته‌اند. جامعه ما در چهار دهه اخیر حتی یک خبر خوش هم نشنیده و همین فشارها باعث شده آن‌چنان که باید به فرزندانشان توجه نکنند.



جلیلی در بخش دیگری از سخنانش از «زمین سوخته» به‌عنوان موفق‌ترین کتاب در حوزه جنگ نام برد و گفت: «زمین سوخته» اثر ارزشمندی از احمد محمود است که می‌خواهم خواندنش را به علاقه‌مندان کتاب پیشنهاد کنم. با این‌توضیح که کتاب‌های زیادی در زمینه جنگ نخوانده‌ام، فکر می‌کنم هنوز هم کتاب «زمین سوخته» به قلم احمد محمود حرف اول را در این حوزه می‌زند.

این نویسنده سینما اظهار کرد: به نظر من، احمد محمود سینماگری بود که فیلم‌هایش را روی کاغذ می‌نوشت. همیشه گفته‌ام که اگر یک نفر این کتاب را جلوی خودش باز کند و سطر به سطر آن‌را برای بازیگر بخواند و به فیلمبردار بگوید از بازی متن این اثر، فیلمبرداری کند، یکی از بهترین دکوپاژهای سینمایی، خلق خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها