سه‌شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۰
​عاطفه:‌ مافیای توزیع بلای جان حوزه نشر است/ ۴۸ کتاب آماده چاپ داریم اما شرایط مهیا نیست

جواد عاطفه، دبیر مجموعه ۱۰۰ جلدی «یاد» عنوان کرد که مافیای پخش بلای جان کتاب‌هایی شده است که هیچ حامی ندارند چراکه در شبکه‌های پخش تنها کتاب‌های برخی انتشارات خاص توزیع می‌شود و به سایر کتاب‌های باارزش توجهی نمی‌شود.

جواد عاطفه به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: مجموعه ۱۰۰ جلدی «یاد» طبق برنامه قرار است به حوزه فرهنگ، ادب، هنر و اندیشه بپردازد و افرادی را که از دوران مشروطه تا امروز فعالیت می‌کردند به جامعه و قشر جوان معرفی کند. کتاب‌های این مجموعه صرفاً یک بیوگرافی نیست بلکه یک زندگی‌نامه تحلیلی و انتقادی است.

وی ادامه داد: در این کتاب قرار نیست ما به مسائل شخصی و زندگی خصوصی افراد مطرح بپردازیم چراکه هدف این مجموعه با کتاب‌هایی که تا امروز منتشر شده، کمی متفاوت است. تمام مواردی که در کتاب‌های این مجموعه گفته شده بر اساس مدرک و سند است و تلاش شده به زندگی افرادی بپردازیم که جامعه امروز و جوانان از آنها بی‌خبر هستند.

دبیر مجموعه ۱۰۰ جلدی «یاد» با اشاره به مشکلات سد راه انتشار کتاب‌های این مجموعه اظهار کرد: انتخاب من به عنوان دبیر این مجموعه از طرف انتشارات، ایده نبوده است، بلکه انتشار این مجموعه طرح و ایده من بوده که انتشارات ایده، این طرح را برای اجرا قبول کرده است. طبق صحبت‌های انجام شده، قرار بود که ما هر ماه یک جلد از این مجموعه ۱۰۰ جلدی را منتشر کنیم که متأسفانه به دلیل بروز برخی مشکلات این اتفاق تا امروز رخ نداده و تنها سه کتاب منتشر شده است.

وی افزود: اتفاقاتی مثل بازار بد کتاب و پخش ضعیف باعث شده تا انتشار و عرضه کتاب‌های این مجموعه به کندی انجام شود. متأسفانه این مافیای پخش بلای جان کتاب‌هایی شده است که هیچ حامی ندارند چراکه در شبکه‌های پخش تنها کتاب‌های برخی انتشارات خاص توزیع می‌شود.

عاطفه در توضیح فعالیت‌های انجام شده برای انتشار این مجموعه گفت: تا به حال سه کتاب «علی حاتمی» نوشته عباس بهارلو، «احمد محمود» نوشته‌ حسین جاوید و «صمد بهرنگی» نوشته حسین اصل‌عبدالهی منتشر شده است و ۴۲ کتاب را نیز از مؤلفان تحویل گرفته‌ام که کار مجوز ۱۸ کتاب تمام شده و آماده چاپ و توزیع است اما متأسفانه به دلیل مشکلات بیان شده، هنوز اقدامی انجام نشده است.

وی ادامه داد: کتاب‌هایی مانند «سیمین دانشور»، «سیمین بهبهانی»، «هوشنگ گلشیری»، «عمران صلاحی»، «ابراهیم یوسفی»، «عبدالحسین نوشین»، «فروغ فرخزاد»، «فرهاد مهراد»، «محمد قاضی»، «احمد فردید»، «حسن مقدم»، «امیرحسین جهانبگلو»، «پرویز ناتل خانلری»، «شاهین سرکیسیان» و «میرزا فتحعلی آخوندزاده» از جمله کتاب‌های آماده انتشار هستند که اگر شرایط فراهم شود، به زودی منتشر خواهند شد.

این مترجم در توضیح ملاک انتخاب ۱۰۰ شخصیت حاضر در این مجموعه اظهار کرد: سعی کردیم در این مجموعه به سراغ کسانی برویم که آثارشان امضا دارد یا به عبارتی صاحب سبک هستند. در این مجموعه هیچ کتابی شبیه کتاب دیگر نیست یعنی چارچوب مشخص نکردیم و اجازه دادیم که مؤلف با نگاه خاص خودش آن را بنویسد. تنها چیزی که ما از نویسنده درخواست کردیم این است که متن را با یک رویکرد تحلیلی – انتقادی بنویسد تا خواننده با شخصیت چهره مورد نظر آشنا شود.

عاطفه افزود: هنوز تصمیمی مبنی بر تغییر ناشر این پروژه نگرفته‌ام و امیدوارم وضع تغییر کند و کتاب‌ها به سرعت وارد بازار نشر شوند چراکه مؤلفان دوست دارند کتاب‌هایشان زودتر عرضه شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها