سه‌شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۴
رحمانی: مطالعات در حوزه اصلاح ژنتیک پایه‌های غیربومی دارد/ پژوهش درباره جنگل‌های ایران اندک است

محمد‌‌شفیع رحمانی،‌ از مترجمان «ژنتیک جنگل» کتاب شایسته تقدیر در بیست و چهارمین دوره جشنواره کتاب سال دانشگاهی ضمن اشاره به دلایل انتخاب این کتاب برای ترجمه گفت: پایه پژوهش‌ها در حوزه اصلاح ژنتیک غیربومی است.

مهندس محمد‌شفیع رحمانی، از مترجمان «ژنتیک جنگل» کتاب شایسته تقدیر در بیست و چهارمین دوره جشنواره کتاب سال دانشگاهی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) درباره دلایل انتخاب این کتاب برای ترجمه اظهار کرد: کتاب «ژنتیک جنگل» با هدف جبران کمبود منبع در این حوزه برای ترجمه انتخاب شد؛ علاوه بر این کتاب قابل توجهی در موضوع مباحث اصلاحی وجود نداشت.

رئیس آزمایشگاه بیولوژی گیاهی دانشگاه کردستان ادامه داد: محمد‌رضا بی‌همتا،‌ تقی شعبانیان و یاور وفایی در ترجمه این کتاب مشارکت داشتند. «ژنتیک جنگل» از سوی انتشارات دانشگاه تهران به بازار کتاب عرضه شده است.
 
وی افزود: هشت فصل ابتدایی کتاب به مسائل پایه علم ژنتیک اختصاص دارد و 12 فصل دیگر نیز شامل مباحث اصلاح ژنتیک است. نویسندگان کتاب به کاربرد مفاهیم پایه در بهبود شرایط زیست جنگل، جنبه‌های اصلاحی درختان، حفاظت و اصلاح ژنتیک‌ها و انواع گونه‌های جنگلی پرداخته‌اند. 12 فصل آخر کتاب با انسجام قابل توجه و برپایه مثال‌های کاربردی نگاشته شده است.
 
رحمانی با تاکید بر تاثیر توجه نویسندگان به ارائه انواع مثال‌‌ها در بهبود کیفیت محتوای کتاب گفت: از ویژگی‌های این کتاب مقایسه اصلاح سنتی و مدرن است به‌طوری که نویسندگان با نگاهی چالشی به تشریح این دو روش پرداخته‌اند. «تلاقی» یکی از روش‌های اصلاح سنتی است که نتیجه آن بین 10 تا 20 سال مشخص می‌شود؛ درحالی که روش مدرن اصلاح ژنتیک در عرض یک یا دو سال به نتیجه می‌رسد. نویسندگان مزیت‌ها و معایب اصلاح سنتی را برجسته کرده‌اند.
 
این پژوهشگر حوزه جنگلداری درباره مثال‌‌های کاربردی کتاب «ژنتیک جنگل» ادامه داد: با توجه به تابعیت نویسندگان، مثال‌های این کتاب بیشتر از پژوهش‌های صورت گرفته درباره جنگل‌های فلوریدای ایالات متحده آمریکا ارائه شده است. نمونه‌هایی نیز از منطقه جنگلی آفریقا و آرژانتین در این کتاب تشریح شده است.
 
وی به پژوهش درباره جنگل‌های ایران پرداخت و اظهار کرد: مطالعه درباره جنگل‌های ایران در مقایسه با گیاهان زراعی و باغی بسیار اندک است هرچند که در چند سال اخیر تلاش‌هایی در این زمینه صورت گرفته اما به‌نظر می‌رسد پایه این پژوهش‌ها نیز نگاهی به بیرون از کشور دارد.
 
رحمانی در پاسخ به ظرفیت‌های علمی برای مطالعه در حوزه جنگلداری افزود: به نظر می‌رسد که دانش برای تولید محتوا و پژوهش در این حوزه وجود دارد اما در عرصه عمل خروجی مشاهده نمی‌شود. حلقه مفقوده در این میان، نبود متخصص است. همکاری مشترک بین گروه‌های آموزشی حوزه جنگل،‌ زارعت و باغبانی در بهبود این وضعیت موثر است.
 
این مترجم ادامه داد: مطالعات در حوزه ژنتیک جنگل در حد مباحث تئوریک باقی مانده است و بودجه مالی مهم‌ترین مانع بر سر راه انجام پژوهش‌های عملی است. در صورت برطرف شدن این مانع به‌نظر می‌رسد ابتدا با شناسایی مشکلات و تدوین طرح مطالعاتی در عمل نیز می‌توان شاهد حرکت‌های رو‌ به رشد بود.
 
رحمانی درباره مشکلات عمده در حوزه جنگلداری گفت: به‌نظر می‌رسد مطالعه درباره مشکلات جنگل‌های غرب کشور از جمله خشکسالی، انواع آفات و اصلاح ژنتیکی گونه‌های در حال انقراض مهم‌ترین اولویت است. استفاده از روش کشت باز و حفاظت‌ محلی با هدف تهیه بانکی از گیاهان در خطر انقراض و پژوهش‌های آزمایشگاهی در بهبود این وضعیت موثر است.
 
با شایستگان تقدیر بیست و چهارمین دوره جشنواره انتخاب کتاب سال دانشگاهی آشنا شوید
 
ارومیه‌ای: «زمین‌شناسی مهندسی پیشرفته» از منابع مشابه خارجی فراتر است/ لزوم توجه به تولید محتوای علمی برپایه تجربیات میدانی
۴ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۵۱
ارومیه‌ای: «زمین‌شناسی مهندسی پیشرفته» از منابع مشابه خارجی فراتر است/ لزوم توجه به تولید محتوای علمی برپایه تجربیات میدانی
 
عبادی: کتاب‌هایی با موضوع فرایند تولید انگور به‌روز نیستند/ مقاومت انگور در سرما و گرما
۸ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۳۰
عبادی: کتاب‌هایی با موضوع فرایند تولید انگور به‌روز نیستند/ مقاومت انگور در سرما و گرما


9 خرداد 1395 ساعت 10:45 
باباپور: دانشجویان ایرانی به منابع انگلیسی بی‌توجهند/ محقق از دل آموزش متولد می‌شود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها