چهارشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۱
تا یک ماه آینده همه ناشران به سیستم «توکن» ملحق می‌شوند/ واسپاری صدور مجوز نشر به استان‌های مازندران و کردستان در سال 95

مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت از سراسری شدن سیستم «توکن» تا یک ماه آینده خبر داد و گفت: با اتصال ناشران به سیستم «توکن» ضمن‌این‌که فرایند صدور مجوز نشر با سرعت بیشتری انجام می‌شود، در مصرف کاغذ نیز صرفه‌جویی می‌شود. او از واسپاری فرآیند بررسی مجوز به دو استان مازندران و کردستان در سال جاری خبر داد.

محمد سلگی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد: «توکن؛ نرم‌افزار الکترونیک ثبت صدور مجوز کتاب» آی دی پسوردی است که دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختیار هر ناشری قرار می‌دهد. ناشران می‌توانند فایل کتاب‌هایشان را از سراسر کشور برای بررسی، به این اداره  ارسال کنند.
 
وی توضیح داد: این نرم‌افزار از سال‌ها پیش وجود داشت ولی به دلیل قدیمی بودن سیستم، تعداد محدودی از ناشران (حدود هزار ناشر) سراسر کشور را تحت پوشش خود قرار داده بود. دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با فراهم کردن زمینه توسعه و به‌روز شدن این سیستم، باعث شد تا حدود یک ماه دیگر همه ناشران کشور به این سیستم ملحق شوند.
 
مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: راه‌اندازی سیستم «توکن» بیش از ناشران تهرانی برای ناشران شهرستانی مفید است چرا که آنها دیگر نیازی به حضور فیزیکی در دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی به منظور صدور مجوز کتاب‌هایشان نخواهند داشت بلکه آنها می‌توانند به‌راحتی از محل کار یا منزل، به این سیستم وصل شود و نتیجه بررسی‌ها را نیز از همین طریق دریافت کنند. البته ناگفته نماند که سیستم حضور فیزیکی و مکاتبه‌ای نیز همچنان پابرجاست.
 
سلگی با اشاره به فواید ملحق شدن ناشران به سیستم «توکن» گفت: با این روش، هم سرعت فرایند صدور مجوز کتاب افزایش می‌یابد و هم هزینه رفت و آمد ناشران به دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور بررسی کتاب‌هایشان و دریافت مجوز کاهش می‌‌یابد. همچنین با این روش، در مصرف کاغذ نیز صرفه‌جویی می‌شود.
 
وی درباره واسپاری صدور مجوز کتاب‌ها به ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها، گفت: ضوابط و مقررات مربوط به فرایند بررسی کتاب‌ها و صدور مجوزها در سایت دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین صفحه اصلی سیستم «توکن» موجود است.
 
مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در گذشته 5 استان «قم»، «خراسان رضوی»، «تبریز»، «اصفهان» و «کرمان» مجاز شده بودند که به صورت مستقل اقدام به بررسی آثار و صدور مجوز نشر کنند. در سال 1394 نیز 5 استان «فارس»، «همدان»، «یزد»، «خوزستان» و «گیلان» این امکان را پیدا کردند. دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نظر دارد در سال جاری 5 استان دیگر را نیز بر اساس درخواست و توانایی‌هایشان امکان صدرو مجوز به صورت استانی را پیدا می‌کنند. کردستان و مازندران از جمله این استان‌ها هستند.
 
سلگی درباره فرآیند تعیین صلاحیت ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌های سراسر کشور به‌منظور واسپاری صدور مجوز نشر، توضیح داد: ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌های سراسر کشور برای صدور مجوز نشر، باید ابتدا هیأت علمی و سرگروه‌های خود را به دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی کنند. اعضای این هیأت و سرگروه‌ها برای تعیین صلاحیت به کمیته تخصصی هیأت نظارت معرفی می‌شوند و سپس در صحن هیأت مرکزی نظارت مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. در نهایت این هیأت به ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها معرفی می‌شوند و حکم آنها صادر می‌شود.
 
وی عنوان کرد: دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت ماهیانه و یا فصلی برای نظارت بر روند صدور مجوز استان‌ها، از ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌های سراسر کشور بازدید می‌کند. همچنین این دفتر کارگروهی را تشکیل داده است تا به صورت مکرر با سرگروه‌ها و مدیران کل ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی، جلسات توجیهی برگزار کند.
 
مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این پرسش که «سال گذشته چند عنوان کتاب منتشر شد؟ چند عنوان از این کتاب‌ها از سوی استان‌ها بوده است؟» اظهار کرد: سال گذشته حدود 83 هزار عنوان کتاب منتشر شد که بین 15 تا 17 هزار آنها متعلق به استان‌ها بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها