دوشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۰
کردوانی: مناطق مختلف ایران را با کتاب به مسافران معرفی کنیم/ «منابع و مسائل آب در ایران» را هدیه می‌دهم

پرویز کردوانی، پدر علم کویر‌شناسی ایران درباره طرح عیدانه کتاب و جایگزینی کتاب به‌جای وجه نقد به‌عنوان عیدی گفت: قدیمی‌ها در دید و بازدید عید به بچه‌ها پول عیدی می‌دادند اما به نظر من می‌توان کتاب را جایگزین کرد تا در روز‌های فراغت نوروز ورق بزنند و از مطالب آن استفاده کنند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، معاونت فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به منظور رونق بخشيدن به بازار كتاب و ترويج كتابخواني، همزمان با آغاز سال نو تسهيلاتي را در قالب يارانه خرید كتاب از طريق كتابفروشي‌هاي سراسر كشور، مستقیماً به خریداران کتاب پرداخت می‌کند.
 
در اين طرح، كتابفروشي‌هایی كه شرايط لازم را  دارا باشند، پس از ثبت نام در سایت موسسه خانه کتاب مي‌توانند كتاب‌هاي خود را که با شرايط تعيين شده در اين طرح مطابقت داشته باشند با 20 درصد تخفيف به خريداران بفروشند. موسسه خانه كتاب به نمايندگي از طرف معاونت امور فرهنگي مبلغ تخفيف را به كتابفروشان پرداخت خواهد كرد. به این دلیل با دکتر پرویز کردوانی، پدر علم کویر‌شناسی ایران گفت‌وگو کرده‌ایم و دیدگاه‌هایش را در این این طرح و کتاب پیشنهادی‌اش برای نوروز جویا شده‌ایم.

کردوانی درباره جایگزینی کتاب به جای وجه نقد در نوروز 95 اظهار کرد: با وجود امکانات فضای مجازی متاسفانه شاهدیم که جوانان و نوجوانان حتی در گوشه خیابان اگر کوچک‌ترین فرصتی پیدا کنند، سرشان را به محتوای این فضا اعم از اخبار و سرگرمی و بازی مشغول می‌کنند؛ به‌عبارت‌ دیگر امکانات فضای مجازی با کتاب در میدان رقابت قرار گرفته است.
 
پدرعلم کویر‌شناسی ایران افزود: قدیمی‌ها در دید و بازدید عید به بچه‌ها پول عیدی می‌دادند اما به نظر من می‌توان کتاب را جایگزین کرد. کتاب‌های متنوعی برای سنین مختلف در بازار وجود دارد. حتی در مطبوعات نیز مطالب متنوعی برای مخاطبان کودک منتشر می‌شود. به‌عنوان یکی از علاقه‌مندان، این مطالب را از روزنامه جدا می‌کنم و برای نوه‌‌هایم حفظ می‌کنم یا به عروسم تحویل می‌دهم. برای ترویج فرهنگ کتابخوانی و برای جایگزینی کتاب به‌عنوان عیدی باید از کودکان و نوجوانان شروع کرد.
 
کردوانی ادامه داد: پول عیدی گرفتن برای لذت بردن، هزینه و تمام می‌شود، بهتر است کتاب هدیه بدهیم تا در زمان فراغتی که در روز‌‌‌های عید برای افراد ایجاد می‌شود، آن‌را ورق بزنند و استفاده کنند. برای ترویج جایگزینی کتاب به‌جای پول نقد، خانواده‌‌های تحصیل‌کرده و دوستدار کتاب پیشرو باشند. برای مقابله با شبکه‌های اجتماعی با هدف ترویج کتابخوانی دیر نشده است؛ زنان در این راه نقش اساسی دارند.     
 
چهره‌ ماندگار حوزه جغرافیا گفت: یکی از راه‌های ترویج کتاب به‌عنوان عیدی، تولید کتاب‌هایی با موضوع معرفی مناطق مختلف کشور است. در کشور‌‌های توسعه‌یافته به این موضوع توجه ویژه‌ای می‌شود، در حالی‌که مسافران مناطق مختلف ایران فقط به بازدید از موزه‌‌ها و نقاط گردشگری در روز‌های نوروز اکتفا می‌کنند، چراکه کتاب‌های چندانی در این زمینه وجود ندارد که پیش از سفر مطالعه کنند و برای آیندگان به یادگار بگذارند.       
 
وی در ادامه اظهار کرد: برای پس‌انداز مالی، می‌توان از طبیعت الهام گرفت؛ مانند استفاده از شیر گاو که توصیه می‌شود، سهمی هم برای گوساله‌اش نگه داریم. زندگی انسان‌ها هم وضعیت مشابهی دارد؛ خانواده‌‌‌ها در کنار رشد فرهنگی فرزندان خود به پس‌انداز مالی نیز توجه داشته باشند، چراکه یکی از نشانه‌های عاقبت‌بخیری فقیر نمُردن است.
 
کردوانی درباره «طرح عیدانه کتاب» که از سوی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهاد و به همت موسسه خانه کتاب اجرایی می‌شود، افزود: دو کتاب از نوشته‌های خودم با عنوان‌های «مناطق خشک» و دوجلدی «منابع و مسائل آب در ایران» را به مخاطبان پیشنهاد می‌کنم تا در روز‌های نوروز مطالعه کنند و به عنوان هدیه نوروزی از آن بهره‌ ببرند. هر دو این کتاب‌‌‌ها از سوی موسسه انتشارات دانشگاه تهران منتشر شده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها