یکشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۰
نویسنده «دختر شینا»: کتاب را با شیوه‌های مناسب عیدی بدهیم/ ترس از کتابخوانی را به کودکان القا نکنیم

بهناز ضرابی‌زاده، نویسنده کتاب «دختر شینا» با اشاره به این‌که کتاب باید به شیوه‌ای به کودکان عیدی داده شود که خاطره خوشی برای آن‌ها به جای بماند، گفت: باید حواسمان باشد که با هدیه دادن کتاب قطور یا نامناسب به کودکان ترس از کتابخوانی را به آن‌ها القا نکنیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) سنت «عیدی دادن» یکی از رسوم ایرانی است که در آن بزرگتر‌ها با دادن تحفه‌ای به عنوان عیدی به کوچکتر‌ها، سعی می‌کنند آن روز را گرامی بدارند. کوچکتر‌ها هم در روز عید برای دست‌بوسی نزد بزرگتر‌ها می‌روند. سال‌هاست که هدیه نقدی جایگزین تحفه‌های سنتی شده‌اند. اگر به «عیدی دادن» را زمینه‌ای برای نشر فرهنگ بدانیم، می‌توانیم «کتاب» را نیز به عنوان جایگزین هدیه‌های نقدی در نظر بگیریم.

معاونت فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هدف رونق بخشيدن به بازار كتاب و ترويج كتابخوانی، هم‌زمان با آغاز سال نو تسهيلاتی را در قالب يارانه خرید كتاب از طريق كتابفروشی‌های سراسر كشور، به صورت مستقیم به خریداران کتاب پرداخت می‌کند.
 
در این طرح كتابفروشي‌هایی كه شرايط لازم را دارا باشند، پس از ثبت نام در سایت موسسه خانه کتاب و تاييد، مي‌توانند كتاب‌های خود را که با شرايط تعيين شده در اين طرح مطابقت داشته باشند با 20 درصد تخفيف به خريداران بفروشند. موسسه خانه كتاب به نمايندگی از طرف معاونت امور فرهنگی مبلغ تخفيف را به كتابفروشان پرداخت خواهد كرد.

بهناز ضرابی‌زاده در این‌باره معتقد است: از آن‌جایی که بیشتر به بچه‌ها در روز‌های نوروز عیدی داده می‌شود، برای کتاب عیدی دادن ابتدا باید مقدمات آن را فراهم کرد.

نویسنده «دختر شینا» ادامه داد: بیشتر بچه‌ها به «پول» عیدی گرفتن عادت کرده‌اند و برای آن حتما نقشه‌‌ای دارند. نمی‌توان به ناگاه پول را از عیدی‌ها حذف و کتاب را جایگزین آن کرد. کتاب باید به شیوه‌ای به کودکان عیدی داده شود که خاطره خوشی برای آن‌ها به جای بماند.

وی با بیان این‌که برای عیدی دادنِ کتاب به کودکان می‌توان از فهرست کتاب‌های حائز رتبه برتر در جشنواره‌ها استفاده کرد، افزود: از سوی دیگر باید کتابی دوست‌داشتنی به کودکان هدیه داده شود تا در مدت تعطیلات نوروز بتوانند آن را مطالعه کنند و از خواندن آن لذت ببرند.

ضرابی‌زاده هشدار داد: باید حواسمان باشد که با هدیه دادن کتاب قطور یا نامناسب به کودکان، ترس از کتابخوانی را به آن‌ها القا نکنیم. این کار مراقبت‌های ویژه‌ و روش خاصی می‌طلبد.

وی با بیان این‌که بسیاری از کتاب‌های جذاب را برای مطالعه‌ نوروزی برگزیده‌است، گفت: مطالعه آثار فرهاد حسن‌زاده می‌تواند برای کودکان و نوجوانان مناسب و جذاب باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها