جمعه ۲۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰
سال 95 در استان همدان، سال «سیدجمال‌الدین اسدآبادی» نامگذاری می‌‌شود

مدیر‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با بیان این‌که با توجه به کثرت مفاخر این استان، می‌کوشیم هر سال آنها را به طرق مختلف معرفی کنیم، گفت: اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کوشش می‌شود استان همدان سال آینده را به نام «سیدجمال‌الدین اسدآبادی» معرفی کند و حول این محور همه برنامه‌های فرهنگی خود اعم از برپایی نمایشگاه کتاب را اجرا خواهد کرد.

فاضل عبادی، مدیر‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد: همدان جزو استان‌های فرهنگی کشور و همچنین در حوزه چاپ، نشر و کتاب، جزو 10 استان برتر کشور محسوب می‌شود. خوشبختانه این استان در حوزه ادبیات و نویسندگی از جمله استان‌های پیشرو به شمار می‌آید. به همین دلیل 35 انجمن ادبی با هدف تقویت این حوزه، در استان فعالیت می‌کنند که اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با این انجمن‌ها جلسه‌های مکرر برگزار و در برپایی آیین‌های گرامیداشت و معرفی مفاخر استان همدان با این انجمن‌ها همکاری می‌کند.
 
وی با بیان این‌که سیاست اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان تقویت هویت فرهنگی استان است، توضیح داد: این اداره به واگذاری امور فرهنگی مختلف به صنوف مربوطه معتقد است بنابراین راه‌اندازی تشکل‌های مردمی را در دستور کار خود قرار داده است و به همین دلیل برای تقویت بنیاد علمی ـ فرهنگی بوعلی‌سینا که هدفش معرفی مفاخر استان و توسعه علم و فرهنگ است، گام برداشت.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان افزود: با توجه به کثرت مفاخر استان همدان، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان می‌کوشد هر سال این مفاخر را به طرق مختلف معرفی کند. در این منظوز در سال‌های گذشته پاسداشت بوعلی‌سینا و همایش ملی عقلانیت در حکمت سینوی برگزار شد و سال 94 شاهد برگزاری آیین بزرگداشت میرسیدعلی همدانی بودیم. همچنین در برنامه‌ای تحت عنوان «اردیبهشت مفاخر» از نویسندگان و مفاخری که در قید حیات هستند، تجلیل به عمل آمد. در نظر داریم سال 95 از جواد محقق، نویسنده حوزه کودک و نوجوان برجسته استان همدان در مراسم ویژه‌ای تجلیل و قدردانی کنیم.
 
عبادی اظهار کرد: اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان سال 95 را با عنوان «سیدجمال‌الدین اسدآبادی» نامگذاری خواهد کرد و تمام برنامه‌های فرهنگی خود مانند نمایشگاه‌های کتاب و تجلیل و بزرگداشت نویسندگان را حول این محور برگزار می‌کند. همچنین این اداره می‌کوشد به منظور معرفی بیشتر این چهره فرهنگی، با وزارت آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها تعامل داشته باشد؛ به طور مثال پیشنهاد می‌کنیم این شخصیت فرهنگی استانی، موضوع انشاء دانش‌آموزان در سال تحصیلی آینده باشد.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان برگزاری نمایشگاه استانی کتاب همدان را از دیگر دستاوردهای حوزه کتاب اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان در سال 94 عنوان کرد و گفت: در طول سال 94 علاوه بر این نمایشگاه، چندین نمایشگاه کتاب موقت و دائمی (حدود 40 نمایشگاه کتاب) در شهرستان‌های استان نیز برگزار کردیم. همچنین در سال جاری، نخستین‌بار در استان شاهد برگزاری نمایشگاه تخصصی کتاب کودک و نوجوان بودیم.
 
وی بیان کرد: هدف اداره ‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان انجام فعالیت‌های بنیادی در حوزه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است. از این روز، سعی می‌کند با انجام فعالیت‌های ویژه، استان را به قطب فعالیت‌های فرهنگی، علمی و هنری برای کودکان و نوجوانان تبدیل کند. یکی از این فعالیت‌ها برپایی جشنواره ملی تصویرسازی آیات برای کودکان و نوجوانان است که دهم اسفندماه سال جاری برگزار شد؛ این جشنواره با هدف تقویت معارف قرآنی و معرفی نویسندگان قرآنی شکل گرفت.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان افزود: این اداره در سال جاری 100 میلیون تومان کتاب از نویسندگان و ناشران استان خریداری کرد. همچنین حدود 10 هزار عنوان کتاب به مراکز مختلف مانند مدارس، دانشگاه‌ها، مساجد، حوزه‌های علمیه و کتابخانه‌های عمومی اهدا کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها