چهارشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۶
قاسمی: استقبال از کتاب الکترونیک تأثیری در فروش کتاب کاغذی ندارد

مجید قاسمی، مدیر پروژه فیدیبو گفت: نتایج تحقیقات میدانی در بسیاری از کشورهای پیشرفته نشان داده که رشد کتاب‌های الکترونیک هیچ ارتباطی به فروش کتاب کاغذی ندارد؛ در واقع، مخاطبان کتاب‌های الکترونیک، در صورت نخواندن این نوع کتاب‌ها، به سراغ کتاب‌های کاغذی نمی‌روند و یا ممکن است اصلاً کتاب نخوانند.

مجید قاسمی، مدیر پروژه فیدیبو در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره میزان استقبال عمومی از کتاب‌های الکترونیک در کشور گفت: کتاب الکترونیک در دنیا و به خصوص در کشور ما یک صنعت کاملاً نوپا است و مانند هر صنعت نوپای دیگر، نمی‌توان از آن انتظار تحولات و اتفاقات بزرگ را در مدت زمان کوتاهی داشت. بنابراین الان در مرحله‌ای نیستیم که بتوانیم درباره صنعت نشر الکترونیک در کشورمان قضاوت کاملی داشته باشیم.

مدیر پروژه فیدیبو با اشاره به نبود ذهنیت درست از کتاب الکترونیک در جامعه گفت: قضاوت درباره کتاب الکترونیک مستلزم معرفی مناسب این صنعت و ایجاد ذهنیت مناسب از کتاب الکترونیک در جامعه است، اما متأسفانه تمام آنچه که عمده مردم از کتاب الکترونیک سراغ دارند، تجربه‌هایی از خواندن کتاب‌های بی‌کیفیتی است که به شکل غیر قانونی در اینترنت منتشر شده‌اند.

وی با بیان اینکه متأسفانه این ذهنیت نادرست هنوز در جامعه ما اصلاح نشده، گفت: ما روزانه و به‌طور مکرر در واحد امور مشتریان فیدیبو با سؤالات بسیاری از سوی مخاطبان رو‌به‌رو هستیم که «اصلاً چرا باید برای کتاب الکترونیک که کاغذی در آن مصرف نشده پول پرداخت کرد؟»

قاسمی افزود: کاغذ تنها وسیله‌ای برای انتقال محتوایی است که توسط گروهی از نویسندگان، ناشران، گرافیست‌ها و ... تهیه شده و تنها فرق کتاب الکترونیک این است که نه در قالب کتاب کاغذی، بلکه در قالب فایل دیجیتالی عرضه می‌شود. به همین دلیل با کسر هزینه کاغذ و برخی هزینه‌های دیگر، با قیمتی ارزان‌تر در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

مدیر پروژه فیدیبو درباره نحوه برخورد و همکاری ناشران با فیدیبو برای انتشار کتاب‌های‌شان به صورت الکترونیک گفت: خوشبختانه فیدیبو امروز توانسته با سلامت رفتار تجاری خود، اعتماد لازم را میان ناشران ایجاد کند و در حال حاضر حدود 241 ناشر آثار خود را در فیدیبو به صورت الکترونیک منتشر کرده‌اند.

وی افزود: امروز بسیاری از ناشران مانند «کوله پشتی» آثار خود را حتی پیش از انتشار به صورت کتاب کاغذی، به صورت الکترونیک در فیدیبو منتشر می‌کنند و بسیاری دیگر مانند انتشارات «البرز» آثار خود را همزمان با انتشار کتاب کاغذی، به صورت الکترونیک منتشر می‌کنند و این نشان دهنده این موضوع است که خوشبختانه بسیاری از ناشران ما امروز به درک درستی از کتاب الکترونیک دست یافته‌اند.

قاسمی درباره تأثیر گسترش استقبال از کتاب الکترونیک بر فروش کتاب‌های کاغذی نیز گفت: امروزه تحقیقات میدانی گسترده‌ای در بسیاری از کشورهای پیشرفته درباره تأثیر ظهور کتاب الکترونیک بر فروش کتاب‌های کاغذی انجام شده که نتایج آنها نشان داده که رشد کتاب‌های الکترونیک هیچ ارتباطی به فروش کتاب کاغذی ندارد. چراکه مخاطبان کتاب‌های الکترونیک، در صورت عدم دسترسی به این نوع کتاب‌ها، به سراغ کتاب‌های کاغذی نمی‌روند و یا ممکن است اصلاً کتاب نخوانند.

مدیر پروژه فیدیبو درباره نحوه قیمت‌گذاری کتاب‌های الکترونیک نیز گفت: ما در آغاز فعالیت خودمان سعی کردیم تا از تجربه جهانی در عرضه کتاب‌های الکترونیک استفاده کنیم و درصدد اختراع دوباره چرخ برنیاییم؛ بنابراین مانند همه دنیا هیچ دخالتی در قیمت‌گذاری کتاب نداریم و قیمت‌گذاری را بر عهده تولید‌کننده گذاشته‌ایم.

وی ادامه داد: البته ما بر اساس تجربه و آگاهی از شرایط روز و ذائقه مخاطب، در صورت تمایل ناشران برای قیمت‌گذاری کتاب‌ها مشاوره می‌دهیم. چراکه اگر قیمت‌گذاری کتاب‌ها با آگاهی از شرایط حاکم همراه باشد، باعث می‌شود تا یک کتاب با استقبال گسترده‌ای مواجه شود.

قاسمی درباره اعمال برخی تخفیف‌ها در فروش آثار نیز گفت: گاهی اوقات تخفیف‌هایی را بر کتاب‌ها اعمال می‌کنیم. البته ما باید هزینه کامل کتاب را به ناشر پرداخت کنیم، اما به دلیل فرهنگ‌سازی در گسترش استقبال از کتاب الکترونیک، خودمان عهده‌دار هزینه تخفیف داده‌شده می‌شویم.

مدیر پروژه فیدیبو در ادامه به کمپین «رصد» اشاره کرد و گفت: ما سرمایه قابل توجه و هزینه هنگفتی را برای راه‌اندازی و فعالیت کمپین «رصد» صرف کردیم، در حالی که این کار وظیفه نهادهای فرهنگی دولتی است، اما به دلیل دغدغه فرهنگ‌سازی ما در این زمینه، از هزینه‌های شخصی صرف این کار کرده‌ایم.

کمپین «رصد» با شعار «نه به دانلود غیرقانونی کتاب»، در سال 1393 با هدف احیای حقوق مادی و معنوی ناشران و مؤلفان، در ایران و ایجاد فضای امن برای ناشران و جلوگیری از انتشار لینک‌های دانلود غیرقانونی کتاب‌هایی که ناشرین و مؤلفین برای چاپ آن کوشیده‌اند، راه اندازی شده است
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها