چهارشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۸
ندیمی: در دوره غربت کتاب به سر می‌بریم/ وضع مطالعه در زمانه‌ای که کتابفروشان کوچه حاج نایب لوازم آرایشی می‌فروشند!

ابوذر ندیمی، نماینده مجلس شورای اسلامی گفت که امروزه به دلیل پایین بودن سطح مطالعه عامه مردم در غربت کتاب به سر می‌بریم و دولت باید برای بالارفتن سطح مطالعه هزینه کند.

ابوذر ندیمی، سخنگوی فراکسیون رسانه و هنر، نهمین دوره مجلس شورای اسلامی با حضور در غرفه موسسه خانه کتاب در بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: هر کاری که منجر به معرفی کتاب در رسانه‌ها شود و اهالی تحقیق و پژوهش را برای خرید کتاب راهنمایی کند، بسیار مثبت است.

وی افزود: اطلاع‌رسانی مهمترین مساله امروز جهان است. سرعت در اطلاع‌رسانی، صحت اطلاعات و جامعیت اطلاعات نیاز هر لحظه بشر است. در کشور ما در حوزه رسانه و اطلاع‌رسانی کتاب کمبودهای اساسی وجود دارد، بنابراین هر اندازه که در این زمینه‌ها فعالیت صورت گیرد، موثر است.

ندیمی در ادامه با اشاره به این نکته که مردم ایران چندان اهل مطالعه نیستند، گفت: امروزه ما در دوره غربت کتاب به سر می‌بریم و متاسفانه بیشترین آمار مطالعه عامه مردم را صفحات حوادث روزنامه‌ها تشکیل می‌دهد. بر این اساس هر رویکردی که بتواند به کتابخوانی و در نتیجه تدبیر و تعمق مردم کمک کند، باید مورد حمایت قرار گیرد.

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی همچنین به هفت آفت مرتبط با کتاب در جامعه امروز ایران اشاره کرد و گفت: امروزه کشور ما در حوزه کتاب با هفت آفت و مشکل اساسی روبه‌روست که نخستین آنها مدرک گرایی است. این آفت باعث شده مردم اگر کتاب هم خریداری می‌کنند به منظور همان گرفتن مدرک باشد، البته این خرید نیز برای گرفتن نمره بیشتر است و نه فهم بیشتر. پس از گرفتن مدرک نیز آن کتاب‌ها دیگر کارآیی نداشته و نابود می‌شوند.

ندیمی ادامه داد: آفت و مشکل دوم اقتصاد است. مردم بیشتر دنبال جمع کردن هستند تا هزینه کردن. آفت سوم ترجیح هزینه‌های مادی و معیشتی بر هزینه‌های معنوی، فرهنگی و هنری است. آفت چهارم آفت دسترسی‌هاست، چرا که به دلیل پراکندگی‌های بسیار، مردم از انتشار قریب‌الوقوع کتابی مطلع نمی‌شوند. آفت پنجم مساله تکرار است که در خود حوزه کتاب  جای می‌گیرد. اکثر کتاب‌های جدید، گردآوری از کتاب‌های دیگر است و شاید بتوان نام کلاهبرداری را بر آن گذاشت، چرا که هیچگونه خلاقیت و نوآوری در آنها به چشم نمی‌خورد.

ناشران هم به گیشه فکر می‌کنند
سخنگوی فراکسیون رسانه و هنر مجلس شورای اسلامی بالا بودن هزینه‌های انتشار کتاب را نیز به عنوان یکی از آفت‌های اساسی در حوزه کتاب نام برد و گفت: این آفت باعث شده تا ناشران نیز مانند اهالی سینما به گیشه فکر کنند، یعنی دنبال فروش بیشتر باشند تا ارائه محتوای درست. بر این اساس امروزه مساله خرید بیشتر از خود اثر اهمیت پیدا کرده است. به همین دلیل نیز کاسبکارهای این حوزه دنبال انتشار رمان‌هایی هستند که در آن خشونت و... حرف اول را بزند.

این نماینده نهمین دوره مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: آفت آخر هم موضوع حمایت از نشر است. به دلیل نبود حمایت از ناشران و کتابفروش‌ها اکثر آنها تعطیل شده یا جنس کار خود را عوض کرده‌اند. من به خاطر دارم که در سال‌های پیش از انقلاب اسلامی برای خرید کتاب به خیابان ناصرخسرو، کوچه حاج‌نایب می‌رفتیم که کتابفروشی‌های فعالی داشت. اکثر این کتابفروشی‌ها یا ناشران مستقر در این منطقه اکنون یا تعطیل شده یا تبدیل به فروشگاه‌ها عرضه لوازم آرایشی شده‌اند. تمام این مشکلات باعث شده تا فعالیت‌های بنگاه‌های خبری چون خبرگزاری کتاب از اهمیت بسیاری برخوردار باشد. به نظر من همین خبرگزاری می‌تواند بسیاری از کمبودها را پوشش دهد.

ندیمی همچنین راهکار خود برای برون‌رفت از این مشکلات را به این شرح بیان کرد: حکومت باید برای آموزش مردم و بالارفتن سطح مطالعه آنها هزینه کند. دولت باید کارکردهای کارفرمایی خودش را کم کرده و درآمدها و داشته‌های خود را در راستای معیشت و معنویت مردم هزینه کند. البته می‌توان با فرهنگسازی در این حوزه غیردولتی‌ها را نیز وارد این عرصه کرد. به عنوان مثال در حال حاضر خیران مدرسه‌ساز فعالیت گسترده‌ای دارند، اما خیرینی که کتاب تولید کنند و در اختیار مردم بگذارند و یا کتابخانه بسازند، وجود ندارند. می‌توان با فرهنگسازی درست خیران را برای بهبود وضعیت کتابخوانی وارد این عرصه کرد.

ندیمی در پایان درباره کتاب‌های در دست انتشار خود نیز گفت: هفت جلد کتاب تازه آماده انتشار کردم که مجلداتی از آنها یادداشت‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و دینی و بقیه هم بخشی از مصاحبه‌های مطبوعاتی من در حوزه‌های فرهنگ، اقتصاد و سیاست هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها