دوشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۱
نوباوه: نقش آموزش و پرورش در ترویج کتابخوانی بر خانواده مقدم است

بیژن نوباوه، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، با اشاره به نقش رسانه‌ها در شکل‌گیری حرکتی ریشه‌ای در حوزه مطالعه و خواندن گفت: به اعتقاد من برنامه‌ریزی برای خواندن فقط و فقط از آموزش و پرورش آغاز می‌شود و حتی می‌توانم بگویم که در این موضوع آموزش پرورش بر خانه و خانواده مقدم است.

بیژن نوباوه در حاشیه بازدید از غرفه موسسه خانه کتاب، در بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: من در هر شرایطی از برگزاری نمایشگاه‌های فرهنگی به خصوص نمایشگاه مطبوعات استقبال می‌کنم و دوست دارم که این نمایشگاه محلی برای تنویر افکار عمومی باشد؛ چرا که برگزاری نمایشگاه بهانه است و اساس و هدف آن موضوع دیگری است.

وی افزود: تنویر افکار عمومی با حضور همه صداها محقق می‌شود و به همین دلیل همه باید در این گونه فعالیت‌ها حضور پیدا کنند و مردم ما آن‌قدر فهیم هستند که بتوانند صدای مورد نظر خود را انتخاب کنند. بنابراین باید زمینه‌ای فراهم کنیم تا مردم در این حوزه قدرت انتخاب بیشتری پیدا کنند.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس درباره حضور  نیافتن برخی رسانه‌ها در نمایشگاه امسال نیز گفت: بدترین حالتی که می‌تواند در این گونه فعالیت‌های فرهنگی به وجود بیاید این است که گروهی بخواهند این گونه فعالیت‌ها را تحریم کنند. گاهی این تفکرات به افرادی تعلق دارد که از زمانه و جامعه خود عقب هستند. افراد و گروه‌ها می‌توانند نقد کنند و نظرات خود را به بحث بگذارند و اگر نقد منصفانه و منطقی ارائه دهند باید دست آنها را بوسید، اما باید توجه داشته باشیم که نقد با تخریب و فحش دادن فرق دارد. من فکر می‌کنم که دشمنان ما در جامعه جهانی و کسانی که نمی‌خواهند جامعه ما رشد فکری داشته باشد، برای این فکر و اندیشه غلط برنامه‌ریزی کرده‌اند.

وی با اشاره به ارتباط کمرنگ جامعه با کتاب ادامه داد: همین موضوع که مردم کتاب نمی‌خوانند و جامعه ما کمتر میل به خواندن کتاب دارد، خود یک برنامه از پیش طراحی شده فرهنگی علیه ما است. متأسفانه رسانه‌های ما در زمینه این تهاجم فرهنگی آگاه نیستند. کتاب خواندن یکی از مهم‌ترین مسائل ما در جامعه است؛ به طوری که حتی اولین کلمه‌ای که بر پیامبر نازل شده «اقرأ» کلمه بخوان است.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با تأکید بر تقویت موضوع کتابخوانی در جامعه گفت: ما به هر صورتی که شده باید کتاب خواندن را در جامعه تقویت کنیم، چه در قالب خواندن مجله و کتاب و چه در فضای مجازی و رسانه‌ها نیز باید توجه ویژه‌ای به موضوع کتاب داشته باشند تا نگذاریم خواسته ابرقدرت‌ها مبنی بر عدم رشد کشورهای جهان سوم و در حال توسعه به نتیجه برسد.

نوباوه همچنین با اشاره به تقویت ذائقه مطالعاتی جامعه نیز عنوان کرد: بیش از 80 درصد مردم در بسیاری از کشورهای اروپایی که سرانه مطالعه بالایی دارند، رمان می‌خوانند. این در حالی است که رمان پاسخگوی نیاز فکری جامعه نیست. به همین دلیل می‌بینیم که سطح اطلاعات عام در کشورهای اروپایی به نسبت کشورهای جهان سوم بسیار پایین‌تر است.

وی با اشاره به نقش رسانه‌ها در شکل‌گیری حرکتی ریشه‌ای در حوزه مطالعه و خواندن گفت: به اعتقاد من برنامه‌ریزی برای خواندن فقط و فقط از آموزش و پرورش آغاز می‌شود. ما وقتی به یک کودک می‌خواهیم بگوییم بخوان، باید دلایل خواندن را نیز برای او تشریح کنیم تا در او شوق و انگیزه مطالعه را ایجاد کنیم.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: لزومی ندارد که ما به کسی بگوییم که غذا بخور، چراکه اگر فرد گرسنه شود خودش به سمت غذا می‌رود، اما این احساس گرسنگی و ایجاد انگیزه برای مطالعه کتاب را در هیچ جای کشور ایجاد نکرده‌ایم. ما باید این احساس را در تربیت انسان ایجاد کنیم و این تربیت از آموزش و پرورش آغاز می‌شود و حتی می‌توانم بگویم که در این موضوع آموزش پرورش بر خانه و خانواده مقدم است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها