پنجشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰
ولدخان: کتاب گویا برای نابینایان کالای لوکس نیست/ بازار کساد کتاب گویا در بین کودکان نابینا

پرستو ولد‌خان،‌ مسئول بخش نابینایان کتابخانه حسینیه ارشاد با اشاره به وجود دو هزار و 500 عنوان کتاب گویا در کتابخانه حسینیه ارشاد گفت: کتاب گویا برای نابینایان یک کالای لوکس نیست.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) 15 اکتبر برابر با 23 مهرماه، روز جهانی عصای سفید و آغاز هفته جهانی نابینایان است. پرستو ولد‌خان،‌ مسئول بخش نابینایان کتابخانه حسینیه ارشاد، به مناسبت این روز در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایبنا درباره این بخش از کتابخانه اظهار کرد: منابع این بخش از کتابخانه مدام در حال افزایش است، به‌طوری‌که ماهانه 12 تا 18 عنوان کتاب گویا در قالب mp3 بدون محدودیت موضوعی تولید و در اختیار مراجع قرار داده می‌‌شود. اخبار تولید و افزایش کتاب گویا نیز از طریق پست الکترونیک به مخاطبان و اعضای کتابخانه اطلاع‌رسانی می‌شود.  
 
محدودیت سنی در تولید کتاب گویا وجود ندارد
وی با اشاره به موضوعات کتاب‌های گویا افزود: خود را موظف می‌دانیم که در همه شاخه‌ها کتاب تولید کنیم، اما با توجه به گرایش نابینایان به تحصیل در رشته‌‌های علوم‌انسانی، کتاب‌های گویا در این شاخه بیشتر تولید می‌‌شوند. رویکرد اصلی در تولید کتاب‌های علوم تجربی عمومی و در حوزه‌های علوم انسانی تخصصی است. محدودیت سنی نیز در تولید کتاب وجود ندارد، البته بیشترین تمرکز بر حوزه کودک و نوجوان است.
 
ولد‌خان درباره استفاده از انواع نرم‌افزار‌ها ویژه نابینایان در کتابخانه حسینیه ارشاد ادامه داد: کارمندان کتابخانه، کاربران اصلی این نرم‌افزار‌ها هستند. نرم‌افزار‌ها چندان مورد استفاده نابینایان قرار نمی‌‌گیرند، چراکه به دلیل مشکلات رفت‌وآمد کمتر به کتابخانه مراجعه می‌‌کنند. علاوه بر این برای استفاده از کتاب‌های صوتی نیازی به حضور در کتابخانه نیست، چراکه فایل‌های صوتی قابلیت پخش در انواع دستگاه‌های هوشمند را دارند.     
 
نبود قانون مشخص برای حفظ حقوق تولیدکنندگان کتاب‌ ویژه نابینایان
مسئول بخش نابینایان کتابخانه حسینیه ارشاد گفت: پیش از این خدمات پستی کتابخانه برای نابینایان به شهرستان‌ها منحصر می‌شد که با برنامه‌ریزی‌ها و هماهنگی‌ها صورت گرفته متقاضیان کتاب‌های گویا در تهران حتی اگر محل سکونت‌شان در نزدیک‌ترین نقطه به کتابخانه باشد نیز شامل این خدمات می‌شوند. پست الکترونیک برای ارسال فایل‌های صوتی چندان کاربردی نیست، چراکه حجم بالایی دارند و از سوی دیگر نبود قانون مشخصی برای حفظ حقوق تولیدکنندگان کتاب‌ ویژه نابینایان وجود ندارد.
 
وی درباره فرایند تولید کتاب‌‌ گویا در کتابخانه حسینیه ارشاد اظهار کرد: تلاش شده تا فرایند تولید صدابرداری و تدوین کتاب‌های گویا از سوی کارمندان شاغل در کتابخانه انجام شود. برای گویندگی فراخوان منتشر کرده‌ایم، البته بهترین معیار برای صدا‌پیشگی در حوزه کتاب‌‌های ویژه نابینایان، تسلط به رو‌خوانی و تلفظ دقیق مخارج حروف از جنس و به عبارتی زیبایی صدا است. اگر در قرائت متن برای نابینایان گوینده تردیدی داشته باشد، در انتقال مفهوم صحیح اشکال ایجاد می‌شود؛ کتاب گویا برای نابینایان یک کالای لوکس نیست.    
 
افزایش دانش، مهم‌ترین هدف در تولید کتاب‌های گویاست
ولدخان درباره رویکرد متولیان تولید کتاب گویا در کتابخانه حسینیه ارشاد افزود: افزایش دانش، مهم‌ترین هدف در تولید کتاب‌های گویاست و به‌عبارتی‌ دیگر تولید منابع کاربردی در برنامه کاری ما قرار دارد. کتاب‌ حوزه‌‌های فیزیک،‌ ریاضی و فلسفه اسلامی به‌صورت گویا در اختیار کاربران است. دو هزار و 500 عنوان کتاب گویا در آرشیو کتابخانه حسینیه ارشاد وجود دارد که 900 عنوان آن تولید کتابخانه است. کتابخانه‌های تولیدکننده کتاب گویا در کشور بسیار اندک‌ هستند.
 
مسئول بخش نابینایان کتابخانه حسینیه ارشاد ادامه داد:‌ یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های ما در این بخش از کتابخانه، جذب کودکان نابیناست. مهم‌‌ترین دلیل تمایل اندک این کودکان، نیاز آن‌ها به حمایت بزرگسالان به‌ویژه پدر و مادرشان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها