پنجشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۰
رضا رفیع مطالعه «حاتمی در امتداد فردوسی» را پیشنهاد کرد/ تحلیل هزاردستان علی حاتمی بر اساس شاهنامه فردوسی

رضا رفیع، شاعر و طنزپرداز، کتاب «حاتمی در امتداد فردوسی» را برای مطالعه آخر هفته پیشنهاد کرد و گفت: این کتاب تحلیل تاریخ‌محور بر هزاردستان علی حاتمی با نگاه به چند داستان‌ شاهنامه است که علی صادقی نویسنده آن توانسته پیوندهای این دو مقوله به ظاهر بی ارتباط یا کم ارتباط را به خوبی نمایان کند.

رضا رفیع در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره کتاب پیشنهاد خود برای مخاطبان توضیح داد: کتاب «حاتمی در امتداد فردوسی» یکی از جالب‌ترین کتاب‌هایی بود که این اواخر خوانده‌ام.

وی با اشاره به محتوای این کتاب گفت: این کتاب تحلیلی تاریخ‌محور بر هزاردستان علی حاتمی با نگاه به چند داستان‌ شاهنامه است که علی صادقی نویسنده آن توانسته پیوندهای این دو مقوله به ظاهر بی ارتباط یا کم ارتباط را به خوبی نمایان کند. فاصله زمانی و مکانی شاهنامه فردوسی و فیلم هزار دستان علی حاتمی، کنجکاوی هر فردی را برای مطالعه آن برمی‌انگیزد.

رفیع افزود: همچنین از آنجا که ما ایرانیان به خواندن کتاب‌های دارای آلبوم عکس علاقه داریم و معمولا ابتدا بخش عکس‌های آن را تورق می‌کنیم، این کتاب می‌تواند جذابیتی دوچندان برای علاقه‌مندان به کتاب داشته باشد چرا که عکس‌های زیبایی از فیلم سینمایی هزاردستان، به این کتاب ضمیمه شده است.

در بخش‌هایی از مقدمه این کتاب که به شباهت علی حاتمی و فردوسی اشاره کرده، آمده است: «حاتمی از این جهت که برخی شخصیت‌های سینمایی‌اش را از شخصیت‌های حقیقی تاریخی برگرفته، به مانند فردوسی رفتار کرده است.

اثر حاتمی رگ و ریشه تاریخی دارد، اما به سندهای تاریخی الصاق نمی‌شود. به گونه‌ای که گرچه آن شخصیت‌ها شناسنامه دارند، اما حاتمی روایتگر تاریخ آن‌ها نیست. او روایت خودش را از تاریخ دارد که ممکن است با شناسنامه تاریخی افراد هماهنگ باشد. حاتمی هم بسان فردوسی مورخ نیست. اما آنچه می‌گوید با آنچه در بستر تاریخ جاری شده، بیگانه نیست.»

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره کتاب «حاتمی در امتداد فردوسی» به لینک زیر مراجعه کنید:
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها