دوشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۳
ثريا قاسمی: فضای مجازی جلو ورق زدن كتاب را می‌گيرد

ثريا قاسمي، بازيگر سينما و تلويزيون گفت: نمي‌توان صرفاً از هنرپيشه‌هاي سينما و تلويزيون انتظار مطالعه رمان و داستان كوتاه داشت بلكه همه مردم بايد اهل مطالعه باشند. امروز با وجود دستگاه‌ها و تكنولوژي‌هاي جديد مردم حتي از ورق زدن كتاب هم پرهيز مي‌كنند.

ثريا قاسمی، بازیگر، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) عنوان كرد: تكنولوژي از سويي براي دريافت اطلاعات جهاني خوب است و از سوي ديگر دردي را از قشر كتابخوان دوا نمي‌كند.
 
وي افزود: علاقه به مطالعه بايد در ذات يك هنرمند و هنرپيشه باشد تا بي‌وقفه او را براي درك عمق زندگي، پرورش دهد و نيرومند كند. به هر حال بايد در درون او تمايل به كتاب‌خواني وجود داشته باشد. به گمانم در فضاي تكنولوژي مجازي نمي‌توان انتظار داشت كه همه كتاب‌خوان باشند و مفاهيم كتاب‌ها را هضم كنند. امروز خواندن كتاب و نامه‌نگاري گويي منسوخ شده و كتاب‌هايي كه در اينترنت هستند و روي صفحه مانيتورها مي‌توان آن‌ها را خواند، خواهان كمتري دارند.
 
قاسمي توضيح داد: اگر عشق و علاقه‌اي به هر چه بيشتر دانستن در ذات هنرپيشه باشد می‌تواند به شكل مستمر و متمركز مطالعه كند. موضوع گريز از مطالعه مختص كشور ما نيست. معمولاً هر چند وقت يكبار به اروپا سفر مي‌كنم و آنجا‌ هم مي‌بينم كه گوشي‌هاي همراه لمسي و تبلت‌ها و كامپيوترها بيشتر آدم‌ها به خصوص جوانان را از مطالعه دور كرده است. اين ضايعه‌ای تأسف آور است كه در حال حاضر جوانان دنيا نسبت به دهه‌های پيش خيلی كمتر كتاب مي‌خوانند. البته در اروپا هنوز نسل‌هاي قبلی كتاب‌های جيبی می‌خوانند و اين كتاب‌ها در دسترس عموم است اما دانشجويان صرفاً كتاب‌های تخصصی خودشان را می‌خوانند و كمتر رغبت به مطالعه آزاد دارند.
   
بازيگر نقش اول زن فيلم «مارال» اضافه كرد: بارها برداشت‌های سينمايی فوق‌العاده‌اي از داستان‌ها و رمان‌هاي ايرانی و خارجی ديده‌ايم. به ياد آوردن نام‌های همه اين آثار آسان نيست. به عنوان نمونه می‌توان گفت كه فيلم‌های «دكتر ژيواگو»، «براداران كارامازوف»، «جنايت و مكافات» و «بر باد رفته» اقتباس‌هايی موفق و درخشان از شاهكارهای رمان‌نويسی به حساب می‌آيند. هر هنرمند و كارگرداني مي‌تواند با سليقه و شيوه خودش از اثري برجسته برداشت آزاد كند و كار خلاق خود را به منصه ظهور بگذارد. چگونگي اجراي چنين فيلم‌هايي به درايت و دانش كارگردان با استعداد و هنرمند بازمي‌گردد و اين‌كه چگونه هنرمندانه يك شاهكار ادبي را سينمايي كند.
 
اين بازيگر سينما و تلويزيون ادامه داد: هرگاه کسی خواست كارگرداني كند يا برداشتي آزاد يا عيني از يك اثر داشته باشد مي‌تواند بگويد شيوه‌اش چگونه است. در غير اين صورت پيش از فعاليت يك كارگردان خلاق نمي‌توان درباره توانايي يا ناتواني او در برگرداندن يك رمان شاخص به فيلم قضاوت كرد و درباره آن به گفت‌وگو نشست. من بازيگرم و نمي‌توانم نسخه‌اي براي اين كار بپيچم. هر كارگردان شيوه و ذهنيت و خلاقيت خاص خودش را دارد و با پشتوانه توانمندي هنري و خلاقيتش فيلم مي‌سازد.
 
بازيگر فيلم «آرامش در حضور ديگران» كه بر اساس داستان بلندي به همين نام از غلامحسين ساعدي ساخته شده است، گفت: موفقيت در فيلم ساختن بر اساس رمان و داستان‌هاي ارزشمند و ماندگار به داشتن قريحه و ذوق سرشتي كارگردان بستگي دارد. بايد ديد كه او چگونه مي‌تواند از كلمه و داستان تصوير سينمايي بسازد. كار هنري معادله بردار نيست و نمي‌شود در كار هنر گفت دو دو تا مي‌شود چهار تا! اين كار صرفاً به ذهنيت و خلاقيت هر هنرمند بازمي‌گردد.
 
بازيگر سريال «تلخ و شيرين» توضيح داد: در برخي فيلم‌ها مي‌بينيد كه داستان فيلم چه‌قدر خوب براي شما با تصوير تعريف شده است. شما به عنوان تماشاگر آن را به راحتي و عميقاً درك مي‌كنيد و اين اتفاق نشانگر آن است كه احساسات دروني نويسنده كتاب با ديالوگ‌ها و تصاوير و راويت سينمايي فيلم به خوبي منطبق شده‌اند. اين جايي است كه كار درست انجام شده و تماشاگر هوشمند را راضي مي‌كند.
 
قاسمي درباره علایق خود در حوره کتاب و کتاب‌خوانی افزود: من در عرصه مطالعه، از ميان كتاب‌ها در درجه نخست رمان و نمايشنامه را بيشتر دوست دارم چرا كه رمان و نمايشنامه تخيلات مخاطب را برمي‌انگيزد و خواننده با هم‌ذات پنداري انگار شخصيت‌هاي مختلف را در ذهن و زندگي خود مي‌بيند، حتي شخصيت‌هايي كه با عقايد و سليقه‌هاي مختلف در كشورهاي گوناگون زندگي مي‌كنند. هميشه خواندن داستان زندگي كساني كه زير آفتاب سوزان در مناطق گرمسير و همچنين در سرماي 20 درجه زير صفر در سرزمين‌هاي قطبي-قاره‌اي زندگي مي‌كنند به يكسان برايم جذاب است. من از جواني سلسله‌اي از كتاب‌هاي شاخص را مي‌خواندم و مي‌دانستم كه كتاب‌هاي مفيدي‌اند و هنوز هم به طور جدي و پيوسته براي مطالعه وقت مي‌گذارم.  
 
ثريا قاسمي متولد 1319، برنده جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از نوزدهمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم «مارال» در سال 1379 است. «عروسک، دعوت»، «در شب عروسی»، «ملودی»، «دختر میلیونر»، «سربلند»، «محاکمه»، «فیلم شاهزاده ایرانی»، «رستگاری در هشت و بیست دقیقه»، «سرود تولد»، «معادله»، «بله برون»، «عشق فیلم»، «دختر شیرینی فروش»، «خاکستری»، «شام آخر»، «مارال»، «حریف دل»، «مجسمه»، «خواستگاری»، «ستاره و الماس»، «خانه ابری»، «زنده باد ...» و «آرامش در حضور دیگران» نام فيلم‌هايي است كه او در آن‌ها ايفاي نقش پرداخته است.
 
«تلخ و شيرين»، «قصه عشق»، «به دنبال بنفشه»، «گرگ‌ها»، «شاخه طوبي»، «يكي از اين روزها»، «رخصت»، «نيمه پنهان ماه» و «كلاه پهلوي» نامرخي از سريال‌هاي تلويزيوني است كه او در آن‌ها بازي كرده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها