سه‌شنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۸
مدير انتشارات پيدايش: کتاب‌های ژانر وحشت در تقویت هوش هیجانی مخاطبان موثر است/کسب لذت از لابه‌لای مطالعه آثار ترسناک

محسن طائب مطالعه كتاب‌هاي ژانر وحشت را عاملی برای تقويت هوش هيجاني مخاطبان دانست و گفت: هوش هيجاني مي‌تواند هنگام بروز ناملايمات و يا ترس، انگيزه و منطق افراد را حفظ كند و قدرت تفكر را از آنها نگيرد.

مدير انتشارات پيدايش در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) اظهار کرد: درطول 30 سالی كه به طور تخصصی در حوزه ادبيات كودك و نوجوان فعاليت می‌كنیم، کوشیده‌ایم با چاپ كتاب‌هاي متنوع، تمام حوزه‌هاي و ژانرهای تخصصي ادبيات كودك و نوجوان را پوشش دهیم. یکی از این حوزه‌ها که با استقبال خوبی از سوی مخاطبان روبه‌رو شده است، ژانر ترس و وحشت است.
 
محسن طائب ادامه داد: با وجود اینکه ادبیات وحشت بخش کوچکی از تولید انتشارات پیدایش را در بر می‌گیرد، نگاه و رویکرد ما به این ژانر همچون گونه‌ها و ژانرهای دیگر ادبی همواره نگاهی حرفه‌ای بوده است. انتخاب و چاپ اثر در اين حوزه نيازمند بررسي‌هاي فراوان، دقت كافي و اظهار نظرهاي تخصصي است. بر این اساس سعی کرده‌ایم با استفاده از کارشناسان و متخصصان ادبیات کودک در تمام مراحل انتخاب، تأليف، ترجمه و چاپ بهترین آثار را به دست کودکان و نوجوانان برسانیم.

وی با تاکید بر اینکه انتخاب و چاپ اثر در اين حوزه بسیار با اهمیت و نيازمند بررسی‌هاي فراوان و دقت كافی است، یادآوری کرد: امروز به واسطه اينترنت و كتاب‌های الكترونيكی، تهيه هر كتابی از هر جاي دنيا و با هر زبانی، برای تمام مخاطبان كودك و نوجوان، كار بسيار آساني است اما انتخاب كتابي درخور توجه و با محتوای مناسب، به ویژه در ژانر ادبيات ترس و وحشت، وظيفه‌اي است كه بر دوش همه ناشران این حوزه قرار دارد و هر ناشری با كارشناسي‌هاي خاص خود از حيث مناسب بودن براي مخاطبش، آن‌ها را تاييد يا رد مي‌كنند.
 
طائب ادامه داد: وقتی کتابی با کار کارشناسی و به درستی انتخاب و منتشر شود، قطعا مطالعه آن برای بچه‌ها مفید است. براین اساس مطالعه كتاب‌هاي ژانر  وحشت نه تنها تاثیر منفی بر کودکان و نوجوانان نمی‌گذارد بلکه باعث تقويت هوش هيجاني مخاطب نیز مي‌شود. هوش هيجاني مي‌تواند هنگام بروز ناملايمات يا ترس، انگيزه و منطق فرد را حفظ كند و قدرت تفكر را از او نگيرد. به همین خاطر افرادي كه داراي هوش هيجاني بالايي هستند به مراتب موفقيت‎‌هاي شخصي و اجتماعي بيشتری دارند.
 
وی ادامه داد: همچنین به دليل هيجان و آدرنالينی كه با خواندن اين آثار در نوجوانان و جوانان آزاد مي‌شود، آنها لذت را از لابه‌لاي خواندن به دست مي‌آورند. باید توجه داشت اگر مخاطب در هر رده سني بتواند از خواندن كتاب لذت ببرد به طور قطع كتابخوانی را كنار نمي‌گذارد. درواقع علاقه‌مند و درگیر کردن بچه‌ها با کتاب، سبب می‌شود مطالعه جزو عادت‌های زندگیشان ‌شود.
 
مدیر انتشارات پیدایش میزان استقبال مخاطبان از كتاب‌هاي چاپ شده در حوزه ترس و وحشت را بسيار خوب ارزیابی کرد و گفت: استقبال و پیگیری مکرر بچه‌ها از آثار این ژانر موجب افزایش انگیزه‌‌ ما برای تولید آثار بهتر شده است.
 
 در این باره بیشتر بخوانید:
گیتا گرکانی: خواندن کتاب‌های ژانر وحشت می‌تواند برای بچه‌ها سودمند باشد/ دوران شیرین کودکی افسانه است
مدیر نشر ویدا: کتاب‌های ژانر وحشت مهارت‌های زندگی را به نوجوانان آموزش می‌دهند
محبوبه نجف‌خانی: انرژی نهفته بچه‌ها با کتاب‌های ژانر وحشت تخلیه می‌شود/ داستان‌ خون آشام‌ها بچه‌ها را بی‌رحم می‌كند
مصطفی خرامان: نظریه تاثیرات مخرب ژانر وحشت بر کودکان غیر علمی است/ تاثیر مجموعه‌سازی بر علاقه‌ کودکان به کتاب‌

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها