پنجشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۳
موسی بیدج: ‌«یادداشت‌های امیر اسدالله علم» می‌تواند روشنگر بخشی از تاریخ ما باشد/ صراحت بیان از ویژگی‌های این کتاب است

موسی بیدج، مترجم پرکار کشور، کتاب «یادداشت‌های امیر اسدالله علم» را برای مطالعه آخر هفته پیشنهاد داد و گفت: این یادداشت‌های روزانه از سوی کسی نوشته شده که از بطن ماجرا و از تمام روابط دربار پهلوی خبر دارد و می‌تواند بازگو کننده آگاهی از مسائل و اتفاقات آن دوران و به عبارتی روشنگر بخشی از تاریخ ما باشد.

موسی بیدج در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره کتاب پیشنهادی خود برای مطالعه مخاطبان عنوان کرد: من علاوه بر ادبیات به حوزه تاریخ و خواندن کتاب‌های خاطرات، چه ایرانی و چه خارجی علاقه بسیاری دارم. به همین دلیل به تازگی خواندن کتاب «یادداشت‌های امیر اسدالله علم» را که سال‌ها پیش از سوی انتشارات معین منتشر شده است به پایان رساندم.

بیدج درباره این کتاب گفت: مطالب این کتاب به دوره‌ای 10 ساله از زندگی علَم، یعنی زمانی که او وزیر دربار پهلوی بود اختصاص دارد و یکی از دلایل اهمیت این کتاب این است که، این یادداشت‌های روزانه از سوی کسی نوشته شده که از بطن ماجرا و از تمام روابط دربار پهلوی خبر دارد و می‌تواند بازگو کننده خوب و آگاهی‌دهنده از مسائل و اتفاقات آن دوران باشد.

این مترجم با اشاره به برخی ویژگی‌های این کتاب، گفت: بسیاری از مردم ما یا سن و سالشان به آن دوران نمی‌رسد یا موقعیت آن دوران را به درستی درک نکرده‌اند؛ به همین دلیل خواندن این یاداشت‌ها می‌تواند چهره فردی را که سال‌ها بر کشور ما حکومت می‌کرده از زاویه‌ای دیگر بشناساند و به عبارتی این کتاب می‌تواند روشنگر بخشی از تاریخ ما باشد.

وی با بیان اینکه علَم در این یادداشت‌های روزانه بسیار عریان سخن گفته، افزود: در خاطرات علَم، حتی اگر ناسزایی از زبان شاه یا خودش گفته شده بود،  ذکر شده است. به عبارتی شسته رفته بودن و صراحت از ویژگی‌های بارز این یادداشت‌ها است.

بیدج با اشاره به حجم مطالب کتاب، ادامه داد: البته شاید خواندن این کتاب 7 جلدی که هر جلد آن حدود 500 صفحه است در حوصله هر خواننده‌ای نگنجد، اما علاقه‌مندان به تاریخ برای کسب اطلاعات تاریخی، حتما به آن رجوع می‌کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره کتاب «خاطرات اسدالله علم» به لینک زیر مراجعه کنید:

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها