پنجشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۹
سروش صحت:  تعطیلات را با «اعتقاد بدون تعصب» سرکنید

سروش، از فعالان عرصه سینما، تئاتر و تلویزیون، کتاب «اعتقاد بدون تعصب» را برای مطالعه آخر هفته پیشنهاد داد و گفت: با خواندن این کتاب می‌توانیم بینشی کامل از به وجود آمدن برخی حرکت‌های رادیکال و بنیادگرایانه را به خصوص در منطقه‌ای که کشور ما در آن واقع شده، به دست بیاوریم.

سروش صحت در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره کتاب پیشنهادی خود برای مطالعه مخاطبان عنوان کرد: به تازگی خواندن کتاب «اعتقاد بی‌تعصب» را به پایان رساندم که اثری از پیتر برگر و آنتون زایدرولد با ترجمه محمود حبیبی است. این کتاب پانزدهمین جلد از مجموعه تجربه و هنر زندگی، «نشر گمان» است.

وی افزود: این اثر درباره فلسفه این است که چرا عده‌ای در اعتقاداتی که دارند، خشک و با تعصب برخورد می‌کنند و چرا عده‌ای باوجود اعتقادی که دارند، می‌توانند حرف‌های دیگران را نیز بشنوند و درباره آن صحبت کنند. این پدیده‌ای است که ما امروز در برخی روابط می‌بینیم و با خواندن این کتاب می‌توانیم بینشی کامل از به وجود آمدن برخی حرکت‌های رادیکال و بنیادگرایانه را به خصوص در منطقه‌ای که کشور ما در آن واقع شده، به دست بیاوریم.

 برگر و زایدرولد در کتاب «اعتقاد بدون تعصب» (که نام اصلی آن «در ستایش تردید» است) نشان می‌دهند که چطور تکثر می‌تواند به نسبی گرایی یا بنیادگرایی منجر شود که به نوعی دو روی یک سکه‌اند. بنیادگرایی یک اجماع عام را درباره باورها و اهداف مطلوب بر جامعه تحمیل می‌کند بی آنکه جایی برای نظرات متفاوت باقی بگذارد و نسبی گرایی هم اساساً رسیدن به ارزش‌های اجتماعی مشترک را غیرممکن می‌کند.

نویسندگان کتاب مدعی هستند که می‌توان موضعی میانه بین نسبی گرایی و بنیادگرایی اتخاذ کرد. نه فقط در حوزه دین و اخلاق بلکه در حوزه سیاست.

سروش صحت همچنین خواندن ماهنامه همشهری داستان را که در شماه 58 خود مجموعه‌ای از مطالب خواندنی و داستان‌های خوب ایرانی و خارجی برای تمام ذائقه‌ها ارائه کرده است برای مطالعه پیشنهاد داد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره کتاب «اعتقاد بدون تعصب» به لینک زیر مراجعه کنید:

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها