پنجشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰
کریم‌مسیحی: علاقه‌مندان به جریان‌های فکری در فرهنگ و هنر «علیه تفسیر» را بخوانند/ مخالفت سوزان سانتاگ با نقد و تفسیر آثار هنری

یوریک کریم‌مسیحی، داستان‌نویس، گرافیست و منتقد ادبی و هنری، کتاب «علیه تفسیر» نوشته سوزان سانتاگ را برای مطالعه آخر هفته پیشنهاد کرد و گفت: سوزان سانتاگ در این کتاب به مخالفت با نقد آثار هنری مخالف پرداخته؛ چراکه معتقد است مخاطبان با مطالعه این نقدها، همان‌گونه به آثاری هنری نگاه می‌کنند که یک مفسر و منتقد می‌نگرد.

یوریک کریم‌مسیحی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره کتاب پیشنهادی خود برای مطالعه مخاطبان ایبنا، گفت: کتاب «علیه تفسیر»، مجموعه‌ای از نقدهای مطبوعاتی سوزان سانتاگ است که در فاصله سال‌های 1962 تا 1965 در نشریات مختلف منتشر شده بودند. با این که مقالات موجود در این کتاب عمدتاً مربوط به حدود 50 سال گذشته است، اما همچنان تازه و خواندنی هستند.

وی با اشاره به مقاله «علیه تفسیر» که نام کتاب نیز از آن گرفته شده، گفت: سوزان سانتاگ در این مقاله به مخالفت با نقد آثار هنری مخالف پرداخته است؛ چراکه معتقد است مخاطبان با مطالعه این نقدها، همان‌گونه به آثاری هنری می‌نگرند که یک مفسر و منتقد می‌نگرد.

کریم مسیحی افزود: این مقاله بلند به اندازه‌ای دارای نکات جالب و جذاب است که اگر بخواهید، زیر این نکات را خط بکشید، باید تمام مقاله را خط‌کشی کنید. این کتاب می‌تواند برای افرادی که علاقه‌مند به جریان‌های فکری در حوزه‌های فرهنگ و هنر هستند، بسیار جالب و مفید باشد.

این داستان‌نویس در تشریح مطالب موجود در این کتاب نیز گفت: سانتاگ در این مقالات به نقد و بررسی کتاب‌ها، رساله‌ها و بیانیه‌های نویسندگان و فیلسوفان مشهوری چون ژان پل سارتر، آلبر کامو، آنتونن آرتو (مبدع تئاتر خشونت)، پیتر وایس، اوژن یونسکو، گئورگ لوکاچ، چزاره پاوزه و ناتالی ساروت می‌پردازد.

کریم مسیحی افزود: من از طریق خواندن این کتاب با برخی نویسندگان دیگر مانند «سیمون وی» نیز آشنا شدم و آثار دیگری از این نویسنده را هم تهیه و مطالعه کردم. فکر نمی‌کنم کسی علاقه‌مند به زندگی در دنیا باشد و از خواندن این کتاب لذت نبرد.

«علیه تفسیر» نوشته سوزان سانتاگ و ترجمه مجید اخگر با شمارگان هزار نسخه، 435 صفحه و بهای 30 هزار تومان در بهار امسال (1394) از سوی نشر بیدگل روانه کتابفروشی‌ها شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها