یکشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۰
مؤدب: مجال بروز صداهای مختلف را در ادبیات دینی فراهم کنیم

علی محمد مؤدب گفت: ادبیات دینی با سلیقه‌های مختلف گسترش یافته و این نوع ادبی روزهای خوب خود را سپری می‌کند. شاید در برخی شاخه‌ها ادبیات دینی ایده‌ال نبوده‌ایم اما این موضوع نباید ما را دلسرد کند و باید مجال بروز صداهای مختلف را نیز در این زمینه فراهم کرد.

مؤدب در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) عنوان کرد: نگاه دقیق به ادبیات دینی نیازمند مطالعه جریان‌شناسی است و قادر نیستیم بدون آمار در این زمینه سخن گفت اما در مجموع می‌توان به رشد و توسعه ادبیات دینی در سال‌های اخیر اشاره‌ای گذرا داشت.
 
این شاعر اهل بیت(ع) افزود: اتفاقاتی که در شعر و رمان و ادبیات داستانی ما افتاده این است که تولیدات ما در این زمینه‌ها گسترش یافته و به گمانم در مجموع وضع خوبی داریم.
 
وی ادامه داد: وقتی نیاز به این نوع ادبی بیشتر می‌شود طبعاً تولیدات نیز گسترش می‌یابد و هنرمندانی با گرایش‌های مختلف وارد عرصه می‌شوند. یکی سواد شعری و ادبی و دیگری سواد مذهبی کمتری دارد اما در مجموع حرکت آن‌ها رو به جلوست.
 
این شاعر توضیح داد: ادبیات مذهبی امروز ایران روزهای خوب خود را سپری می‌کند به طوری که گرایش نویسندگان و شاعران به این سمت است که کارهای تازه‌ای انجام شود. البته ارزش وقایع و مواعظ مذهبی بسیار بیشتر از آثاری است که در این حوزه منتشر می‌شود.
 
مؤدب اضافه کرد: ما باید حوصله داشته باشیم و هنگامی هم که اقبال به آثار مذهبی کمتر می‌شود بیشتر صبر کنیم. در این برهه آثار شاخص ادبی تولید می‌شوند و دیگر آثار را تحت تأثیر قرار می‌دهند. به گمانم بالاخره پس از یک دهه کار در حوزه ادبیات مذهبی شاعران شاخص روی نسل پس از خود تأثیر می‌گذارند. شاید در برخی شاخه‌ها ایده‌آل نباشیم اما می‌باید زمینه را برای ورود صداهای مختلف مساعد کرد. حتی جریان مداحی و سرودن درباره اهل بیت(ع) از یک دو دهه قبل به این طرف گسترش یافته و آثار درخشانی خلق شده که به گمان من نسل بعدی شاعران با این شعرها تربیت می‌شوند.
 
 علی محمد مؤدب، شاعر و نویسنده، کارشناسی ارشد رشته الهیات است. «عاشقانه‌های پسر نوح»(نشر دفتر شعر جوان1382)، «همین قدر می‌فهمیدم از جنگ»(نشر سارینا1383)، «مرده‌های حرفه‌ای»(انتشارات هزاره ققنوس1384)، «مجموعه الف‌های غلط»(انتشارات سوره مهر1386»، «دروغ‌های»(برگزیده شعرها)، «عطر هیچ گلی نیست» نام کتاب‌های اوست.
 
از وی تا کنون دهه‌ها مقاله و یادداشت در زمینه الهیات و ادبیات در مطبوعات کشور به چاپ رسیده است.

پیشینه این سوژه در خبرگزاری کتاب:
گفت‌وگوی محمدرضا سنگری، عبدالرحیم سعیدی‌راد، غلامرضا امامی، فاطمه راکعی، اکبر بهداروند، ابراهیم حسن‌بیگی، اسماعیل امینی، مصطفی رحماندوست، سعید شاپوری، حمیدرضا شکارسری، قدمعلی سرامی، محمدعلی گودینی، جواد محقق و محمدرضا سهرابی‌نژاد، سعید یوسف‌نیا، غزل تاجبخش و پرویز عباسی داکانی و یادداشت‌های عبدالجبار کاکایی و کامران شرفشاهی را در این باره بخوانید. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها