دوشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۰
مجابی: کتاب دیجیتال فرمانروای آینده است و نمی‌توان جلو آن ایستاد

جواد مجابی معتقد است که کتاب‌های دیجیتال فرمانروای آینده‌اند و روند اداری انتشار کتاب، این‌گونه آسان‌تر خواهد شد.

مجابی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) عنوان کرد: به گمانم رشد و توسعه کتاب‌های دیجیتال ضرورتی اجتناب ناپذیر است و علاقه‌مند بودن و نبودن ما در این زمینه ملاک نیست.
 
شاعر مجموعه شعر «شعر بلند تأمل» ادامه داد: موضوع کتاب‌های دیجیتال مانند استفاده از اینترنت و کاربرد گوشی‌های همراه هوشمند است. در واقع این توسعه جریان غالب همه جای دنیاست و در آینده بخشی از کتاب‌های کاغذی را خواهد بلعید.
 
نویسنده داستان «در خلوت جازموریان» اضافه کرد: دوست دارم اگر شرایط کپی‌رایت مهیا بود و مراعات ما را می‌کرد کتاب‌های ما نیز به شکل دیجیتال منتشر می‌شد. به گمانم چاپ کتاب دیجیتال با کتاب کاغذی تفاوتی ندارد و چه بسا در این زمینه اندکی هم از مراحل اداری انتشار کتاب رهایی پیدا کنیم. اگر ناشران دیجیتال درصدی از حق‌التألیف کتاب را نیز به نویسنده و پدیدآور بپردازند خوب است.
 
نویسنده رمان «شب ملخ» توضیح داد: نمی‌توان جلو توسعه و پیشرفت کتاب‌های دیجیتال را گرفت و مقابل آن‌ها ایستاد چون توسعه کتاب‌های دیجیتال امری فراگستر و همه جایی است و ایستادگی ما هم راه به جایی نمی‌برد.
 
وی تأکید کرد: کتاب‌های دیجیتال می‌توانند از سد موانع عبور کنند و سخت‌گیری‌های کتاب کاغذی را نداشته باشد. در این مورد صرفاً می‌توانیم از آرزوهایمان سخن بگوییم که کتاب دیجیتال همپای کتاب کاغذی بلکه بیشتر از آن رشد کند. کتاب دیجیتال به گمانم فرمانروای آینده خواهد بود البته اگر حقوق ما را از خلال کپی‌رایت مراعات کند بهتر است.
 
جواد مجابی متولد 22 مهر 1318 قزوین شاعر، نویسنده، نقاش و روزنامه‌نگار است.
 
كتاب‌هاي «من و ايوب و غروب»، «كتيبه»، «ديوساران»،‌ «از دل به كاغذ»، «قصه روشن» و «كتيبه و ايوب» در حوزه داستان كوتاه، «شهر بندان»، «شب ملخ»، «موميايي»، «فردوس مشرقي»، «عبور از باغ قرمز»، «برج‌هاي خاموش»،‌ «لطفا درب را ببنديد»، «باغ گمشده» و «يكي و آن ديگري» در حوزه رمان و «شبح سدوم»، «روزگار عقل سرخ» از آثار اين نويسنده‌اند.
 
از ديگر آثار مجابي مي‌توان به نام‌هاي «چندنمايش‌نامه» در حوزه نمايش‌نامه، فيلمنامه «ديوانگان بر ساحل»، سفرنامه «اي قوم به حج رفته»، «شناخت‌نامه احمد شاملو»، «شناخت‌نامه ساعدي»، «سخن در حلقه زنجير»، «سايه دست» و «آينه بامداد» در حوزه مقاله و مجموعه شعرهاي «فصلي براي تو»، «زوبيني بر قلب پاييز»،‌ «پرواز در مه»، «بر بام بم»،‌ «سفرهاي ملاح رويا»، «پوپكانه»،‌ «شعرهاي من و پوپك»، «دري به شادخويي»، «سال‌هاي شاعرانه» و «شعر بلند تامل» اشاره كرد.

پیشینه این سوژه در خبرگزاری کتاب ایران:
گفت‌وگو با مفتون امینی، کاوه بهمن ، محمود دولت‌آبادی، محمدجعفر یاحقی، محمود حسینی‌زاد، فیروز زنوزی جلالی، علیرضا طبایی، اکبر بهداروند، علیرضا بهرامی و امین فقیری و یادداشت اکبر اکسیر را بخوانید.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها