یکشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۷
پارسی‌نژاد: برای تأسیس جایزه ادبی جهان اسلام نمی‌توان چشم یاری به کشورهای عربی داشت/ جایزه در محدوده کشورهای آسیایی گسترش یابد

کامران پارسی‌نژاد گفت: تأسیس جایزه‌ای بزرگ در جهان اسلام فکر و ایده خوبی است اما نمی‌توان از کشورهای عربی انتظار همیاری و همکاری یکپارچه در این زمینه داشت و بهتر است دایره این جایزه را در محدوده همه کشورهای آسیایی گسترش داد.

پارسی‌نژاد، نویسنده و منتقد ادبیات داستانی معاصر در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) عنوان کرد: به گمانم تأسیس جایزه‌ بزرگ ادبیات در جهان اسلام فکر و ایده خوبی است و می‌توان با این ایده جریان بزرگ ادبی‌ای در کشورهای منطقه و آسیا ایجاد کرد. بهتر است این جایزه صرفاً با همکاری کشورهای عربی انجام نگیرد چون نمی‌توان از آن‌ها انتظار همکاری و همیاری پایاپای داشت.
 
این نویسنده افزود: ایران می‌تواند بانی چنین جایزه‌ای در سطح آسیا باشد و تأثیرات فراگیر این جایزه را به عینه ببیند. چنین جایزه‌ای در سطح قاره آسیا می‌تواند تأثیر چشمگیری بر تحولات سیاسی و اجتماعی دوران ما داشته باشد.
 
وی ادامه داد: با توجه به سیاستی که در ایران حاکم است شاید کشورهای عربی اختلاف نظرهایی با ما داشته باشند. به طور مثال در حوزه دفاع مقدس ما نقطه نظرهایی داریم که مورد پسند کشورهای عربی نیست و کشورهای عربی غیر از سوریه ممکن است چنین سیاستی را برنتابند. در واقع ایران هم به تنهایی نمی‌تواند کاری انجام دهد و باید دست یاری به سوی کشورهایی دراز کند که می‌داند دستش را پس نمی‌زنند.
 
پارسی‌نژاد یادآور شد: برای تأسیس جایزه‌ بزرگ ادبیات در جهان اسلام می‌توان تشکلی مانند اوپک راه‌اندازی کرد که در حال حاضر نیز ایران در رأس آن است. پیش از تأسیس چنین جایزه‌ای باید ابعاد و سویه‌های مختلف آن را در نظر گرفت. معتقدم اگر بخواهیم با ایدئولوژی خودمان در زمینه تأسیس و برپایی چنین جایزه‌ای پیش برویم به جایی نخواهیم رسید.
 
کامران پارسی‌نژاد متولد 1342 نویسنده و منتقد ادبیات داستانی است. از وی تا کنون کتاب‌هایی مانند نقد و بررسی آثار جمالزاده، طرح داستان (پیرامون ساختار عناصر داستان)، خورشید در آتش، داستان معاصر و داستان‌نویسان معاصر و رمان «شب دنیا»‌ منتشر شده ‌است.

پیشینه این سوژه در خبرگزاری کتاب:

گفت‌وگوی کامران شرفشاهی، علیرضا قزوه، محمود اکرامی‌فر، امیرحسین انبارداران، غلامحسین عمرانی، سیدمهدی شجاعی، محمدرضا زائری، سعید بیابانکی، محمود حبیبی کسبی، قاسمعلی فراست و احمد شاکری و یادداشت‌های حسین اسرافیلی و رضا اسماعیلی را در این باره بخوانید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها