سه‌شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۴
انتشار مجموعه آثار منوچهر نیستانی با کوشش صالح سجادی

مجموعه اشعار زنده‌یاد منوچهر نیستانی، با کوشش صالح سجادی در مجموعه اشعار ایرانی معاصر نشر نگاه منتشر شد. نیستانی یکی از اثرگذارترین شاعران معاصر در قالب غزل بود و بسیاری از شعرای غزلسرای معاصر تحت تاثیر مستقیم شعر او بودند. سجادی همچنین مجموعه سه جلدی سیر طنز در شعر ترکی را در نوبت نشر انتشارات سوره مهر دارد.

صالح سجادی، شاعر و منتقد ادبی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: به تازگی مجموعه اشعار منوچهر نیستانی با تحقیق و گردآوری من از سوی انتشارات نگاه، در قالب مجموعه اشعار ایرانی معاصر، منتشر شده است. پخش رسمی این کتاب در نمایشگاه کتاب سال آینده (اردیبهشت 1394) انجام می‌شود.

وی افزود: متاسفانه تاکنون کار خاصی درباره اشعار زنده‌یاد نیستانی انجام نشده است و نسل جدید او را نمی‌شناسند. این در صورتی است که زنده‌یاد نیستانی هم در زمینه قوالب کلاسیک به ویژه غزل و همچنین شعر نو و نیمایی تاثیر بسیاری گذاشته است. باید اشاره کنم که تاثیر نیستانی در تحول غزل معاصر بسیار بیشتر از تاثیرش بر قوالب آزاد و نیمایی بوده است. حتی شاعران بزرگی چون زنده‌یاد حسین منزوی نیز به تاثیر نیستانی بر شعر خود اشاره کرده‌اند.

سجادی در ادامه با اشاره به این نکته که در راستای گردآوری و تدوین این کتاب از کمک فرزندان زنده‌یاد نیستانی، به ویژه مانا نیستانی برخوردار بوده است، گفت: بخشی از اشعار مرحوم نیستانی پیشتر در چند کتاب البته به صورت نامناسب و افتادگی‌های بسیار منتشر شده بود. اشکالات آن کتاب‌ها به حدی بود که حتی برخی اشعار دچار اشکال وزنی شده بودند، اما این مجموعه بدون هیچگونه اشکال و ایراد منتشر شده و در مرحله اخذ مجوز هم هیچ شعری از کتاب حذف نشده است.

این محقق ادبی در ادامه با اشاره به انتشار جدیدترین اثر پژوهشی خود گفت: یک مجموعه پژوهشی سه جلدی نیز درباره سیر طنز در شعر ترکی آماده کرده‌ام که از سوی انتشارات سوره مهر در نمایشگاه کتاب سال 94 توزیع می‌شود. نحوه شکل‌گیری طنز در شعر ترکی آذربایجانی و همچنین تحول و تطورش در دوره‌های مختلف، در این کتاب بررسی شده است.

سجادی درباره محتوای هر جلد از این مجموعه گفت: جلد اول نگاهی به پدیده طنز در شعر ترکی است. جلد دوم تذکره کاملی از قدیمی‌ترین شعرای طنز پرداز ترکی تا امروز است و همچنین جلد سوم این کتاب هم آنتولوژی طنز معاصر ترکی است. این پژوهش به سفارش دفتر طنز حوزه هنری انجام شده است.

این شاعر همچنین به زمان انتشار جدیدترین مجموعه غزلش اشاره کرد و گفت: جدیدترین دفتر غزلم نیز با عنوان «زنجیرجیرک» در نمایشگاه کتاب از سوی نشر نیماژ منتشر می‌شود. البته در این کتاب به‌جز غزل چند شعر محاوره و مثنوی هم درج شده است. از این کتاب بسیار راضی هستم چرا که  به لطف خدا،  در روند اخذ مجوز انتشار، هیچ‌گونه ممیزی روی اشعار صورت نگرفت.

سجادی همچنین اضافه کرد: متاسفانه مجموعه اشعار قبلی من در روند اخذ مجوز با ممیزی بسیار روبه‌رو شده بودند و من ناچار بودم برخی اشعار را حذف کنم و برای پایین نیامدن حجم، چند شعر تکراری را بگذارم، اما همان‌گونه که بیان کردم هیچکدام از اشعار این کتاب حذف نشده و بنابراین هیچکدام نیز تکراری نیستند.

وی در پایان گفت: همچنین یک کتاب پژوهشی دو جلدی نیز در نوبت نشر انتشارات «فرهنگ عامه» دارم که شامل گردآوری اشعار ترجمه شده شاعران ترکی به زبان فارسی است. این کتاب نیز در نمایشگاه سال آینده به صورت دوزبانه توزیع می‌شود.

درباره زنده‌یاد منوچهر نیستانی
منوچهر نیستانی (1360 ــ 1315) فارغ‌التحصیل رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشسرای عالی تهران بود و سال‌های زیادی را در دبیرستان‌های شهرستان شاهرود و همچنین تهران به تدریس ادبیات فارسی اشتغال داشت.

نخستین شعرهای نیستانی در روزنامه‌های «بیداری»، «هفت واد» و «اندیشهٔ کرمان» منتشر شد و نخستین کتاب مجموعه شعرش نیز با نام «جوانه» در سال 1333 منتشر شد. همچنین در سال 1337 دومین مجموعه شعر نیستانی با عنوان «خراب» در تهران رنگ انتشار به خود دید و در نهایت سومین و آخرین دفتر شعر نیستانی در زمان حیاتش نیز در سال 1350 با عنوان «دیروز، خط فاصله» در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

از جمله آثار پژوهشی زنده‌یاد نیستانی نیز تصحیح و تحشیه «دیوان ادیب قاسمی کرمانی» بود که در سال 1337 منتشر شد. در سال‌های پس از انقلاب اسلامی ایران نیز تنها در سال 1369 گزیده‌ اشعار این شاعر تاثیر گذار با عنوان «دو با مانع» منتشر شد. نیستانی همچنین در زمینه سرودن شعر کودک و نوجوان نیز سابقه مناسبی از خود به‌جای گذاشت.

درباره صالح سجادی
صالح سجادی، شاعر، منتقد و پژوهشگر ادبی، متولد 1355 در شهر تبریز است و هم‌اکنون نیز در این شهر زندگی می‌کند.

مجموعه‌های شعر «تشنج کلمات» و «نور و نیلوفر»، «منظومه تراژدی اورمان»، «آنتولوژی شعر هجایی ترکی»، «سیر غزل ترکی» از جمله کتاب‌های منتشر شده صالح سجادی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها