چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۰
قدیانی: هدیه گل زیباست، هدیه کتاب زیباتر/ هدیه کتاب جایی در فیلمنامه مجموعه‌های تلویزیونی ندارد

مدیر انتشارات قدیانی ضمن تأکید بر این نکته که هدیه کتاب نباید فقط به ایام عید نوروز محدود شود، به پوستر «هدیه گل زیباست، هدیه کتاب زیباتر» که 18 سال پیش توسط هیأت مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران تهیه شده بود، اشاره کرد.

قدیانی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) اظهار کرد: هجده سال پیش در هیأت مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران پوستری تحت عنوان «هدیه گل زیباست، هدیه کتاب زیباتر» چاپ کردیم که در ترویج فرهنگ کتاب هدیه دادن و ترویج کتابخوانی تا حدودی مثمر ثمر واقع شد.
 
وی ادامه داد: معتقدم هدیه کتاب فقط به ایام عید نوروز نباید محدود شود بلکه باید در تمام ایام و اوقات به این مهم فرهنگی توجه شود؛ به طور مثال می‌توان برای ملاقات بیمار، در کنار تهیه گل و شیرینی یا کمپوت، کتاب متناسب با روحیه و شرایط سنی بیمار نیز هدیه داد.
 
رئیس سابق اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران افزود: به خاطر دارم در سال‌های اخیر یکی از روزهای هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، به نام روز هدیه کتاب نامگذاری شده بود؛ طراحی چنین ایده‌ها و شعارها بدون تردید در ترویج فرهنگ کتاب عیدی دادن مؤثر خواهد بود.
 
قدیانی ضمن ابراز ناراحتی از این موضوع که مجموعه‌های تلویزیونی ما با هدیه کتاب بیگانه‌اند، عنوان کرد: هدیه کتاب جایی در فیلمنامه مجموعه‌های تلویزیونی ندارد و پیشنهاد می‌کنم صدا و سیما در فیلم‌ها، سریال‌ها و برنامه‌های متعدد خود حتماً به فرهنگ کتاب عیدی دادن به منظور ترویج کتابخوانی توجه کنند. همچنین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز می‌تواند بخشی از بودجه فرهنگی خود را به پخش تیزرهای تبلیغاتی کتاب در صدا و سیما اختصاص دهد.
 
وی در پایان سخنانش با اشاره به نقش کتابفروشان در ترویج فرهنگ کتاب عیدی دادن، گفت: معتقدم کتابفروشی‌ها نیز می‌توانند در اعیاد مختلف به ویژه عید نوروز، با تغییر چینش ویترین خود و با نصب پوسترهای جذاب با محتوای فواید کتابخوانی، باعث ایجاد رغبت در عموم مردم برای تهیه کتاب به منظور عیدی دادن، شوند.
 
* در این باره بخوانید:
1- سلیمی: متأسفانه مردم، عیدی دادن کتاب را چندان مثبت ارزیابی نمی‌کنند/ نگران واکنش‌ها نباشیم (اینجا)
2- کاشفی‌خوانساری: یک روز مشخص برای خرید کتاب با هدف عیدی دادن تعیین شود (اینجا)
3- حسن احمدی: صدا و سیما در فرهنگسازی برای کتاب عیدی دادن نقش مؤثری دارد(اینجا)
4- تجار: قبل از سال تحویل، نمایشگاه کتاب با هدف خریداری کتاب و عیدی دادن آنها برگزار شود (اینجا)
5- شاکری: اهدای کتاب باید با اهدای لذت مطالعه همراه باشد (اینجا)
6- فروغی: کتاب عیدی دادن، گردش اقتصادی صنعت نشر را بهبود می‌بخشد/ قدیم کله‌قند هدیه می‌دادند حالا کتاب هدیه بدهیم (اینجا)
7- ظهوریان: مردم باید به کتاب به عنوان کالای فرهنگی درجه یک بنگرند/ همراه با عیدی نقدی، کتاب هدیه بدهیم (اینجا)
8- مدیر انتشارات مبتکران: بخشی از بودجه مملکت به اطلاع‌رسانی کتاب اختصاص یابد / پیش از کتاب عیدی دادن باید عادت به مطالعه را ایجاد کرد (اینجا)
9- هنرجو: کتاب عیدی دادن به نوروز محدود نشود / عیدی کتاب باید متناسب با روحیه مخاطبان باشد(اینجا)
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط