دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۰
وزیر پور: «فیپای مختصر» شانه خالی کردن کتابخانه ملی از وظایف سنگین خود است

مهردخت وزیرپور، عضو هیات امنای نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ارائه طرح «فیپای مختصر» را شانه خالی کردن کتابخانه ملی از وظایف سنگین خود عنوان کرد و گفت: با این طرح، وظیفه‌ای مهم و تخصصی بر دوش سایر کتابخانه‌ تحمیل می‌شود.

مهردخت وزیرپور در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره ارائه طرح «فیپای مختصر» از سوی کتابخانه ملی اظهار کرد: من به عنوان یک کتابدار اطلاع‌رسان این طرح را نمی‌پسندم، چرا که فیپا شامل اطلاعاتی است که هر فرد و کتابخانه‌ای به آن احتیاج دارد.

عضو هیئت امنای نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور حذف موضوع و شماره رده‌بندی را از فیپا دارای تبعات بسیاری برای کتابخانه‌ها عنوان کرد و گفت: بسیاری از کتابداران در کتابخانه‌های سراسر کشور منتظرند که با دریافت کتاب و استفاده از اطلاعات درج شده در فیپا موضوع و رده آن را مشخص کنند.

وی یادآور شد: اصلا مرکز خدمات کتابداری «تبراك» در سال 1347 به همین دلیل و با هدف فراهم آوردن خدمات مركزی برای امور فنی كتابخانه‌ها، به‌ویژه فهرست‌نویسی و رده‌بندی كتاب، و راهنمایی و مشاوره برای رفع نیازهای فنی كتابخانه‌ها، برمبنای اصول نوین كتابداری راه‌اندازی شد و در دل کتابخانه ملی قرار گرفت.

وزیر پور با بیان اینکه ارائه «فیپای مختصر» بار فهرست‌نویسی را بر دوش کتابخانه‌ها می‌گذارد گفت: این طرح باعث اغتشاش و پراکندگی در اختصاص موضوع و شماره رده‌بندی خواهد شد، چراکه با فیپای کنونی شاهد هستیم که بسیاری از کتابداران بصورت سلیقه‌ای و برداشت شخصی موضوع و شماره‌ها را به کتاب‌ها اختصاص می‌دهند، چه برسد به زمانی که فیپای مختصر اجرایی شود.

مشاور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ادامه داد: نمی‌دانم این طرح از سوی چه کسی و با چه هدفی ارائه شده است، اما می‌دانم که در ارائه خدمات و ارائه طرح‌های جدید، نباید تسریع در امور را به نادیده گرفت اصل ماجرا ترجیح دهیم و به عبارتی دیگر در ارائه خدمات سرعت بدون صحت معنی ندارد.

وی ارائه طرح «فیپای مختصر» را شانه خالی کردن از کتابخانه ملی از وظایف سنگین خود عنوان کرد و گفت: شانه خالی کردن از این بار سنگین، این وظیفه مهم و تخصصی را بر دوش سایر کتابخانه‌ تحمیل می‌کند، که نهایتا به نبود یکپارچگی در اختصاص موضوع و رده‌بندی به منابع اطلاعاتی کتابخانه‌ها منجر خواهد شد.

وزیر پور ادامه داد: ما کتابداران قبول داریم که وظایف کتابخانه ملی به عنوان کتابخانه مادر کشور در این موضوع بسیار سنگین است، اما این کار حتما باید بصورت دقیق و کامل انجام شود و کتابخانه ملی باید با بکارگیری افراد متخصص و متبحری که سال‌های سال در این زمینه تجربه دارند برای پر کردن این خلاء استفاده کنند.

عضو هیئت امنای نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در پایان با تأکید بر اینکه این طرح موفق نخواهد بود، توصیه کرد: به نظر من کتابخانه ملی باید طی جلساتی با اساتید، پژوهشگران و پیشکسوتان حوزه کتابداری، به بازنگری این طرح بپردازد یا این طرح را کامل یا آن را متوقف کنند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها