دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۹
مدیر انتشارات مبتکران: بخشی از بودجه مملکت به اطلاع‌رسانی کتاب اختصاص یابد / پیش از کتاب عیدی دادن باید عادت به مطالعه را ایجاد کرد

یحیی دهقانی، مدیر انتشارات مبتکران با بیان این‌که متأسفانه در مملکت ما برای کتابخوان کردن مردم کار چندان و تأثیرگذاری انجام نشده است، گفت: پیش از این‌که به فکر کتاب عیدی دادن باشیم باید تمهیداتی برای کتابخوان کردن مردم اندیشیده شود.

دهقانی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) اظهار کرد: تا زمانی که مردم به کتابخوانی عادت نکنند اگر روزانه دو عنوان کتاب هم به آنها به صورت رایگان اهداء کنیم، باز آن را گوشه‌ای می‌گذارند و توجهی به آن نخواهند داشت.
 
وی ادامه داد: تجربه نشان داده که اگر از اطرافیانمان بخواهیم برای عیدی گرفتن از میان سررسید و کتاب، یکی را انتخاب کنند، حدود 80 درصدشان بدون معطلی سررسید را انتخاب می‌کنند. چرا برای آنها، نیاز به سررسید بیش از کتاب است. بنابراین، آن‌چه مشخص است، در مملکت ما برای کتابخوان کردن مردم کار جدی و مؤثری انجام نشده است.
 
مدیر انتشارات مبتکران در ادامه سخنانش گفت: برخی‌ گرانی کتاب را علت جا نیفتادن فرهنگ کتابخوانی در میان مردم می‌دانند؛ در حالی که من می‌گویم بهای کتاب در برابر سایر کالاها بسیار ناچیز است. به نظرم ارگان‌های مختلف فرهنگی مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کتابخوان کردن مردم نقش مؤثری دارند. همچنین باید تمهیداتی برای اختصاص بخش قابل توجهی از بودجه مملکت به مباحث کتاب و کتابخوانی اندیشیده شوند.
 
این عضو هیأت مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران افزود: متأسفانه جایگاه‌‌های فروش کتاب نیز در کشور بسیار محدود هستند؛ به‌‌گونه‌ای که افراد برای تهیه کتاب‌های مورد نیازشان باید فرسنگ‌‌ها راه طی کند تا به میدان انقلاب ـ مرکز فروش کتاب ـ برسند. پیشنهاد می‌کنم مسئولان فرهنگی پیش از هر اقدامی، نسبت به افزایش تعداد کتابفروشی‌ها در مناطق مختلف شهر و حتی شهرستان‌ها و روستاها اقدام کنند.
 
دهقانی در پایان سخنانش، گفت: نقش خبرگزاری ها، مطبوعات و رسانه‌های مختلف به ویژه رسانه ملی در ترغیب افراد به کتاب خواندن انکارناپذیر است؛ رسانه ملی باید با ساخت برنامه‌های متعدد با رویکرد اطلاع‌رسانی تازه‌های نشر، در این زمینه هزینه‌های هدف‌دار داشته باشد.

* در این باره بخوانید:
1- سلیمی: متأسفانه مردم، عیدی دادن کتاب را چندان مثبت ارزیابی نمی‌کنند/ نگران واکنش‌ها نباشیم (اینجا)
2- کاشفی‌خوانساری: یک روز مشخص برای خرید کتاب با هدف عیدی دادن تعیین شود (اینجا)
3- حسن احمدی: صدا و سیما در فرهنگسازی برای کتاب عیدی دادن نقش مؤثری دارد(اینجا)
4- تجار: قبل از سال تحویل، نمایشگاه کتاب با هدف خریداری کتاب و عیدی دادن آنها برگزار شود (اینجا)
5- شاکری: اهدای کتاب باید با اهدای لذت مطالعه همراه باشد (اینجا)
6- فروغی: کتاب عیدی دادن، گردش اقتصادی صنعت نشر را بهبود می‌بخشد/ قدیم کله‌قند هدیه می‌دادند حالا کتاب هدیه بدهیم (اینجا)
7- ظهوریان: مردم باید به کتاب به عنوان کالای فرهنگی درجه یک بنگرند/ همراه با عیدی نقدی، کتاب هدیه بدهیم (اینجا)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط