شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۱
فروغی: کتاب عیدی دادن، گردش اقتصادی صنعت نشر را بهبود می‌بخشد/ قدیم کله‌قند هدیه می‌دادند حالا کتاب هدیه بدهیم

فتح‌الله فروغی، مدیر انتشارات شورا درباره اهمیت کتاب عیدی دادن، گفت: این امر ضمن این‌که باعث ارتقای گردش اقتصادی صنعت نشر کشور می‌شود، از روند رو به کاهش شمارگان کتاب‌ها جلوگیری می‌کند.

فروغی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) اظهار کرد: به یاد دارم چندین سال پیش وقتی کسی یا اهالی خانواده‌ای تصمیم می‌گرفت به دیدار دوستان و آشنایان خود برود، همراه خود هدیه‌ای می‌برد که بیشتر مواقع این هدیه، کله‌قند بود.
 
وی ادامه داد: در آن روزها قند کالای مورد نیاز مردم بود و بیشتر از این‌که معنای مادی داشته باشد، معنای ایجاد ارتباط عاطفی به دنبال داشت چرا که متناسب با نیاز آن دوران خریداری و اهدا می‌شد؛ این موضوع نشان می‌دهد که در فرهنگ توجه به نیازهای روحی از مدت‌ها قبل وجود داشته هنوز هم وجود دارد و در آینده نیز وجود خواهد داشت.
 
مدیر انتشارات شورا افزود: ما نیازمند این هستیم که به اطرافیانمان پالس‌های مثبت بدهیم. در جامعه امروز، کتاب و به طور کلی کالاهای فرهنگی می‌توانند نقش و رسالت خودشان را در این زمینه ایفا کنند. البته تحقق این موضوع نیازمند نوعی فرهنگسازی است که باید به آن دامن زده شود و البته راه‌اندازی کمپین «امسال، کتاب عیدی بدهیم» توسط خبرگزاری کتاب ایران حرکت مثبتی در زمینه این فرهنگسازی به شمار می‌آید.
 
این ناشر کتاب‌های آموزشی و کمک آموزشی با اشاره به فواید طرح کتاب عیدی دادن، گفت: کتاب عیدی دادن ضمن این‌که زمینه ارتقای گردش اقتصادی صنعت نشر کشور را فراهم می‌کند، باعث جلوگیری از روند رو به کاهش شمارگان کتاب‌ها می‌شود.
 
فروغی عنوان کرد: همچنین کتاب عیدی دادن باعث می‌‌شود افراد به استفاده از کالای فرهنگی تشویق شوند و سطح مطالعه افراد جامعه ارتقاء یابد. این حرکت مثبت (کتاب عیدی دادن) هم برای خواننده کتاب اثر مثبت دارد هم برای فروشنده کتاب.
 
مدیر انتشارات شورا اظهار کرد: البته ناگفته نماند که در کتاب عیدی دادن باید به مواردی توجه کرد؛ به طور مثال در انتخاب و خرید کتاب به منظور هدیه دادن، باید به سن، روحیه، ذوق و قریحه افراد توجه کرد؛ در این زمینه فروشندگان کتاب می‌توانند به خریداران کمک مؤثری کنند. از این منظر از تمام کتابفروشان خود خواهش می‌کنم درباره کتاب‌هایی که عرضه می‌کنند، اشراف و آگاهی لازم داشته باشند تا بتوانند به خریداران کتاب کمک کنند.

* در این باره بخوانید:
1- سلیمی: متأسفانه مردم، عیدی دادن کتاب را چندان مثبت ارزیابی نمی‌کنند/ نگران واکنش‌ها نباشیم (اینجا)
2- کاشفی‌خوانساری: یک روز مشخص برای خرید کتاب با هدف عیدی دادن تعیین شود (اینجا)
3- حسن احمدی: صدا و سیما در فرهنگسازی برای کتاب عیدی دادن نقش مؤثری دارد(اینجا)
4- تجار: قبل از سال تحویل، نمایشگاه کتاب با هدف خریداری کتاب و عیدی دادن آنها برگزار شود (اینجا)
5- شاکری: اهدای کتاب باید با اهدای لذت مطالعه همراه باشد (اینجا)
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط