چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۳
اصنافی: پایتخت کتاب بودن، نباید یک مساله صوری باشد/ اهواز باید در همه موارد مرتبط با کتاب سرآمد باشد

دکتر امیررضا اصنافی، استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید بهشتی با تأکید بر این‌که پایتخت کتاب بودن، نباید مساله‌ای صوری باشد گفت: تغییر در رفتار، نگرش، تفکر و تلاش برای پویایی افکار و تعالی آن از جمله مسئولیت‌های یک پایتخت کتاب است؛ یعنی اهواز باید در همه موارد مرتبط با کتاب سرآمد باشد.

امیررضا اصنافی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره طرح «پایتخت کتاب ایران» اظهار کرد: قطعاً چنین ایده‌هایی اثرات مفید خود را خواهد داشت؛ اما نباید در مورد کارهای فرهنگی انتظار اعجاز داشت. امور فرهنگی، زودبازده نیست و باید آهسته و پیوسته در این وادی گام گذاشت. یعنی این‌که باید مسائل فرهنگی به ویژه مرتبط با کتاب، به طور مستمر و به  صورت عجولانه بازگشایی و عملیاتی شود.

وی با تأکید بر این‌که پایتخت کتاب بودن، نباید یک مساله صوری باشد، افزود: هدف این طرح این است که مساله کتاب و فرهنگ کتابخانه در عمق و روح تک تک مردم اثربگذارد. این امر جز با تبلیغات مناسب و فراوان، و تعامل با تک تک مردم میسر نیست.

این استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید بهشتی درباره انتخاب شهر اهواز به عنوان پایتخت کتاب ایران نیز گفت: هرچند به رتبه یک رسیدن ساده نیست ولی حفظ آن دشوارتر است و مسئولیت‌هایی دارد. تغییر در رفتار، نگرش، تفکر و تلاش برای پویایی افکار و تعالی آن از جمله مسئولیت‌های یک پایتخت کتاب است. یعنی اهواز باید در همه موارد مرتبط با کتاب سرآمد باشد.

اصنافی با اشاره به نقش کتابخانه‌ها در حفظ و تکمیل این طرح گفت: بخش اعظم مسئولیت متوجه کتابخانه‌هاست. به‌طوری‌که جذب مخاطبان و رفتن جامعه به سوی کتاب از جمله وظایف این مراکز فرهنگی است البته دانشگاه‌ها و بخش آموزشی و پژوهشی کشور هم در این میان بسیار موثر هستند و باید رابطه‌ای تنگاتنگ با بدنه جامعه و بدنه حرفه‌ای کتابداری داشته باشند و بتوانند از تجربیات حرفه و نیازهای واقعی جامعه مطلع شوند و باید با روش‌های علمی به این موارد بپردازند.

این عضو پیوسته انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی ایران ضمن تبریک به مردم کتاب خوان اهواز و متولیان عرصه فرهنگ، کتاب و کتابخانه در این شهر ادامه داد: امید است این یک حرکت مقطعی نباشد و فتح بابی برای پویایی بیشتر افکار، و جذب بیشتر مردم به سوی کتابخانه‌ها به منظور آگاهی بخشی باشد. امید است همه شهرهای کشور تحرکی جدی برای ارتقای افکار مردم از طریق کتابخانه و مطالعه داشته باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها