شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۸
فتاحی:‌ کتابخانه ملی به دلیل کمبود نیروی انسانی طرح «فیپای مختصر» را ارائه کرده است/ لزوم به مشارکت طلبیدن سایر کتابخانه‌های بزرگ

رحمت‌الله فتاحی، مدرس علوم کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی مشهد، علت ارائه طرح «فیپای مختصر» از سوی کتابخانه ملی را کمبود نیروی انسانی عنوان کرد و گفت: امیدوارم که کتابخانه ملی با اعتماد و به مشارکت طلبیدن کتابخانه‌های بزرگ در استخراج فهرست تحلیل کتاب‌ها، و استفاده از پتانسیل کتابخانه‌های بزرگی چون کتابخانه آستان قدس رضوی، فیپای کامل را با سرعت بیشتری ارائه کند.

رحمت‌الله فتاحی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره  ارائه طرح «فیپای مختصر» از سوی کتابخانه ملی گفت: به نظرم ارائه فیپای مختصر به کتاب‌ها که تنها اطلاعات ظاهری و فیزیکی کتاب را شامل می‌شود، برای تسریع خدمات به انبوهی از کتاب‌هایی است که پشت درهای کتابخانه ملی معطل دریافت فیپا بوده و هستند.
                     
مدرس علوم کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی مشهد درباره تبعات احتمالی این طرح گفت: «فیپای مختصر» در وهله اول برای تسریع در ارائه فیپا به کتاب‌ها بسیار مفید است و طبیعتاً ممکن است رضایت ناشران را هم در پی داشته باشد، اما ادامه پیدا کردن این طرح مشکلات عدیده‌ای را به خصوص در کتابخانه‌ها همراه خواهد داشت.
 
فتاحی ادامه داد: درج نشدن موضوع و شماره رده‌بندی دیویی در کتاب‌ها، استخراج این اطلاعات را بر عهده کتابداران می‌گذارد و با توجه به اینکه بسیاری از کتابخانه‌های موجود در سراسر کشور و به خصوص در مناطق دور افتاده فاقد کتابدار متخصص هستند، این امر باعث نبود یکپارچگی در اختصاص موضوع و سایر اطلاعات تحلیلی کتاب خواهد شد.
 
وی افزود: با توجه به شناختی که از فعالیت‌های کتابخانه ملی دارم، برداشت من از این موضوع این است که کتابخانه ملی به دلیل کمبود نیروی انسانی برای ارائه فیپا در مدت زمان کوتاه، اقدام به اجرای طرح «فیپای مختصر» کرده است.
 
فتاحی ارائه این طرح از سوی کتابخانه ملی را یک راه حل بینابینی برای تسریع در اختصاص فیپا به کتاب‌ها عنوان کرد و گفت: امیدوارم که کتابخانه ملی با اعتماد و به مشارکت طلبیدن کتابخانه‌های بزرگ در استخراج فهرست تحلیل کتاب‌ها، و استفاده از پتانسیل کتابخانه‌های بزرگی چون کتابخانه آستان قدس رضوی، فیپای کامل را با سرعت بیشتری ارائه کند.
 

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مریم رخشانی ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    اجرای طرح فیپای مختصر، مختل کردن کار کتابداران در کتابخانه های کوچک است که نه رده بندی کنگره را دارند و نه بودجه تهیه آن را.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها