شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۴
مدیر موزه ملک: «فیپای مختصر» کمکی به روند فعالیت کتابخانه‌ها نمی‌کند/ دوباره کاری تبدیل به سنت شده است

سید محمد مجتبی حسینی، مدیرعامل موزه و کتابخانه ملک در واکنش به اجرای طرح «فیپای مختصر» گفت: فیپای مفصلی که در گذشته نیز مرسوم بوده، با مشکلاتی در فهرست نویسی همراه بود و حال که این اطلاعات متخصرتر شده کمکی به رفع این مشکلات نخواهد کرد. در تمام کتابخانه‌ها دوباره کاری‌ها و چند باره کاری‌ها تبدیل به یک سنت شده، به‌طوری‌که تغییر این سنت‌ها از سوی کتابخانه‌ها پذیرفته نمی‌شود.

 حسینی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره اجرای طرح «فیپای مختصر» از سوی کتابخانه ملی عنوان کرد: در هرحال به این طرح انتقادات و اعتراضات بسیاری وارد است، چراکه حتی فیپای مفصلی که در گذشته نیز مرسوم بوده، با مشکلاتی در فهرست نویسی همراه بود و حال که این اطلاعات متخصرتر شده کمکی به رفع این مشکلات نخواهد کرد.

وی افزود: در کتابخانه‌هایی که با آنها در ارتباط هستم - مانند کتابخانه آستان قدس رضوی و کتابخانه ملک - تمام کتاب‌های خریداری شده برای این کتابخانه‌ها، مجددا فهرست نویسی می‌شود، درحالی که باید سازو کار مشخص و مشترکی وجود داشته باشد که از دوباره کاری در کتابخانه‌ها جلوگیری کند اما فیپای مختصر هیچ کمکی به این موضوع نخواهد کرد.

مدیرعامل موزه و کتابخانه ملک با تأکید بر همکاری و مشارکت همه بخش‌های حوزه کتاب در ارائه طرح‌های جدید گفت: اگر قرار است طرحی در حوزه کتاب اجرایی شود که به بهره‌وری همه بخش‌های این حوزه بینجامد، باید یک همکاری و هم‌اندیشی مشترک بین این حوزه‌ها صورت بگیرد تا در کنار ثبت کتاب‌های منتشر شده و تسریع در اختصاص فیپا به کتاب‌ها، سایر حوزه‌های دیگر کتاب هم از این موضوع منتفع شوند.

حسینی تأکید کرد: اگر تمیداتی اندیشیده می‌شد که روند فهرست نویسی کامل کتاب‌ها به‌صورت مشخص و متمرکز از سوی کتابخانه ملی انجام می‌شد، شاهد یکپارچگی در کتابخانه‌ها می‌بودیم. اساسا تصور می‌کنم تمام کتابخانه‌های ایران در فرایندهایشان با دوباره کاری‌ها و چند باره کاری‌ها مواجهند و متاسفانه این موضوع تبدیل به یک سنت شده، به‌طوری‌که تغییر این سنت‌ها از سوی کتابخانه‌ها پذیرفته نمی‌شود.

وی در پایان عنوان کرد: اگر زمینه همکاری و پذیرا بودن تغییرات در کتابخانه‌ها شروع شود، می‌تواند به ایجاد اتفاقات خوب در این حوزه بینجامد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها