یکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۶
حسین مسرت: از انتخاب شغل نویسندگی راضی هستم/ 50 عنوان کتاب حاصل 30 سال نویسندگی

حسین مسرّت، نویسنده و روزنامه‌نگار یزدی گفت: با وجود مشکلات زیاد از جمله مشکلات مالی، بیماری‌های جسمی و مشکلات نشر که گریبان‌گیر نویسندگان است، همواره از انتخاب شغل نویسندگی راضی هستم، هر چند که در این راه سختی‌های زیادی کشیدم.

حسین مسرت، نویسنده و روزنامه‌نگار یزدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) با معرفی خود و آثارش عنوان کرد: دوم شهریور 1339 در شهر یزد به دنیا آمدم.
پدرم از شاعران عصر خود بود که کتابخانه شخصی کاملی داشت و به این وسیله از کودکی با آثار فاخر ادبی از جمله کتاب‌های حافظ آشنا شدم.
 
مسرّت با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی خود اظهار کرد: از دوران دبیرستان فعالیت مطبوعاتی خود را به‌صورت پاره وقت شروع و در سال 55 یا 56 نخستین مقاله خود را در روزنامه اطلاعات منتشر کردم. پس از آن در سال 63 فعالیت حرفه‌ای خود را با روزنامه ندای یزد آغاز کردم.
 
این نویسنده یزدی ادامه داد: تاکنون بیش از 600 مقاله را در نشریات مختلف و 50 کتاب شامل تصحیح، گردآوری و تالیفی را منتشر کرده‌ام؛ همچنین در چند دوره به عنوان پژوهشگر و کتابدار نمونه استانی و کشوری انتخاب شدم و دوبار نیز نامزد دریافت جایزه کتاب سال شدم.

نخستین دیدار با ایرج افشار

این نویسنده یزدی با اشاره به نخستین کتاب خود به شرح داستان نخستین دیدار خود با ایرج افشار پرداخت و گفت: از سال 63 که فعالیت حرفه‌ای خود را در مطبوعات آغاز کردم به بررسی تاریخ یزد پرداختم و به عنوان نخستین گام تاریخ مشروطه در یزد را انتخاب کردم.

وی ادامه داد: یک سال بعد با هدف تکمیل مطالعاتم به تهران و نزد زنده یاد ایرج افشار رفتم. وی در برخورد با من که در آن زمان جوانی 25 ساله بودم گفت: چرا به تهران آمدی؟ در یزد فردی به نام حسین مسرت مقالات متعددی را در زمینه تاریخ یزد به چاپ رسانده که می‌توانستی برای تکمیل اطلاعاتت به وی مراجعه کنی.
 
مسرت افزود: با شنیدن این حرف لبخندی زدم و به افشار گفتم مسرت من هستم. استاد پس از شنیدن این جمله ضمن اظهار تعجب‌ و خوشحالی از این موضوع، تازه‌ترین کتاب تالیفی خود را امضا کرده و به من هدیه داد. چند سال بعد، یعنی در سال1371 نخستین کتابم را با عنوان « تذکره میکده » که تصحیح تذکره شاعران یزدی عصر قاجار بود زیر نظر وی به چاپ رساندم.
 


اولین خاطره از نویسندگی
مسرت خاطره‌ای از دوران کودکی خود گفت: از  دوران کودکی به مطالعه و نوشتن علاقه زیادی نشان می‌دادم. در دوران دبستان یکی از معلمان از ما خواست تا یکی از شعرهای کتاب درسی را به نثر بنویسیم. پس از نوشتن این انشا به دلیل بسیار روان و زیبا نوشته شده بود،معلم باور نکرد که این نگارش خودم باشد و به من نمره پنج داد و این نخستین خاطره‌ام از آغاز راه نویسندگی است.

مسرت اظهار کرد: با وجود مشکلات زیاد از جمله مشکلات مالی، بیماری‌های جسمی و مشکلات نشر که گریبان‌گیر نویسندگان است، همواره از انتخاب شغل نویسندگی راضی هستم، هر چند که در این راه سختی‌های زیادی کشیدم.

انتشار «دیوان غیاث‌الدین نقش‌بند یزدی»

مسرت با اشاره به تازه‌ترین آثار خود گفت: آخرین کتاب من با عنوان  «دیوان غیاث‌الدین نقش‌بند یزدی» به تازگی منتشر شده است. این کتاب درباره غیاث نقش‌بند از بافندگان، شاعران و هنرمندان نامدار عصر صفوی است.
 
وی افزود: در حال حاضر نیز 6 عنوان کتاب دیگر از جمله «مرغ توفان»، «دیوان مومن حسین یزدی»، «از خاک تا خشت»، «بوستان نیاز و گلستان راز» و دو کتاب با همکاری پیام شمس‌الدینی با عنوان‌های «در آیینه روزها» و «نقد و نظر» را زیر چاپ دارم که در ابتدای سال آینده به بازار نشر عرضه خواهند شد.
 
یزدشناسی در دو بخش فنی و مردم شناسی
مسرت درباره این کتاب‌ها گفت: کتاب «مرغ توفان»، زندگی فرخی یزدی برای جوانان است که از سوی انتشارات همشهری به چاپ خواهد رسید. کتاب دیگرم با عنوان «دیوان مومن حسین یزدی» درباره این شاعر و رباعی‌سرای یزدی دوره صفوی است که از سوی نشر مکتوب منتشر خواهد شد. 
 
وی ادامه داد: «از خاک تا خشت» عنوان کتاب دیگری است که به بررسی شهر یزد در دو بخش فنی و مردم شناسی می‌پردازد و قرار است نشر یزدا آن را به بازار نشر عرضه کند. «بوستان نیاز و گلستان راز» نیز شامل مناجات‌های سید محمد کاظم طباطبایی یزدی است که از سوی انتشارات بنیاد بین‌المللی دعا منتشر خواهد شد.

مسرت گفت: علاوه بر این‌ها دو کتاب دیگرم با عنوان‌های «در آیینه روزها» و «نقد و نظر» است که هر دو کتاب درباره آثار محمدعلی اسلامی ندوشن است. این دو کتاب در واقع بخشی از یک مجموعه 6 کتابی نقد است که هم‌اکنون مراحل چاپ را طی می‌کند.


 
کتابی با یکصد مقاله درباره یزد

این نویسنده یزدی اظهار کرد: در حال حاضر نیز مشغول نگارش کتابی درباره آذر یزدی و کتابشناسی وی هستم که از سوی موسسه خانه کتاب چاپ به بازار نشر عرضه خواهد شد.

مولف کتاب «یزد یادگار تاریخ» عنوان کرد: این کتاب مجموعه یکصد مقاله برگزیده‌ام است که هم اکنون در مرحله صفحه آرایی است و سال آینده به چاپ می‌رسد.

وی با اشاره به مشکلات نویسندگان شهرستانی گفت: سال 74 کتابشناسی ابوالفضل رشید‌الدین میبدی را به چاپ رساندم و تنها مبلغ 50 هزار تومان را به عنوان حق التحریر این کتاب دریافت کردم در حالی‌که در همان زمان نویسنده دیگری در پایتخت کتابشناسی مشابهی را با دریافت حق‌التحریری پنج میلیون تومانی منتشر کرد.
 
مسرت افزود: با هدف رسیدگی بیشتر به مشکلات نویسندگان یزدی، قرار است به زودی و با همکاری جمعی از نویسندگان یزدی مجمع اهل قلم استان یزد را تشکیل دهیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها