دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۶
طبایی: اداره کتاب به نویسندگان مجال دگراندیشی دهد/ برخی ممیزان درک درستی از آثار ندارند

علیرضا طبایی، شاعر و روزنامه‌نگار پیشکسوت گفت: از اداره کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتظار دارم که به شاعران و نویسندگان و پدید‌آورندگان مجال دگر اندیشی بدهند. البته این امر منوط به آن است که ممیزان ارشاد و سیاستگذاران دریافت درستی از اثر نویسنده و شاعر داشته باشند و مقصود نویسنده را درک کنند و دریابند.

طبایی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) عنوان کرد: به گمانم نویسندگان و مؤلفان و شاعران و اصحاب کتاب و به طور کلی همه مؤلفان که به هر صورت با چاپ کتاب و نشر کتاب در ارتباط‌ هستند مهم‌ترین دغدغه‌شان دغدغه ممیزی است؛ یعنی علاوه بر مشکلاتی که در زمینه مسایل اقتصادی برایشان وجود دارد و در عین حال نگران هزینه‌های کاغذ، چاپ و صحافی و مسایلی مرتبط با نشر و توزیع کتاب‌اند، دغدغه بعدی‌شان مساله ممیزی است.
 
وی افزود: طبق قانون جمهوری اسلامی آزادی بیان و آزادی عقیده و نشر برای همه افراد محفوظ است و از جمله برای پدید‌آورندگان و مؤلفانی که با کتاب و خلق آثار ادبی سر و کار دارند. به گمانم در مورد ممیزی باید تجدید نظر شود و از اعمال سلیقه جلوگیری کرد.
 
طبایی یادآور شد: بارها شاهد بوده‌ایم کتاب‌هایی که به دست ممیزان مختلف افتاده با دیدگاه‌های مختلفی روبه‌رو شده است. بعضی ممیزان در مورد برخی کتاب‌ها و مطالب با آسان‌گیری و تساهل کار خود را پیش می‌برند و برخی دیگر با سخت‌گیری و حذف قسمت‌هایی از متن و تغییر قسمت‌هایی از کتاب و کلمات نظر نویسنده را مخدوش می‌کنند.
 
شاعر مجموعه شعر «شاید گناه از عینک من باشد» اضافه کرد: بدبینی باید از میان برود و اعتماد میان سیاستگذاران و نویسندگان را به صاحبان اثر برگرداند و به دلیل برخی کلمات و تعابیر نویسنده و شاعر را مجبور نکنند که بخش‌های مهم کتابش را حذف کند. این در حالی است که برخی تعابیر ایجاد نوعی برداشت خاص برای کسانی که مسئولیت ممیزی را بر عهده دارند می‌کند اما وقتی با صاحب متن و اثر روبه‌رو می‌شوند می‌بینند که او چنین برداشتی از متن مورد نظرش نداشته و دیدگاه متفاوتی با مسئول ممیزی دارد.
 
وی توضیح داد: باید این بدبینی از میان برود و به جای این بدبینی اعتماد متقابل ایجاد شود. پیشنهاد من در دوره جدید مدیریت اداره کتاب این است که مسئولیت چاپ کتاب را بر عهده صاحب اثر بگذارند و هر اثر ارزشمند ادبی آزادانه ارائه شود و اگر واقعاً کتابی مشکلی ایجاد می‌کند و نظر خاصی پشت آن است، نویسنده و شاعر و صاحب اثر می‌تواند درباره آن پاسخگو باشد.
 
شاعر کتاب «تندر اما ناگهانی‌تر» گفت: وقتی هنوز کتابی چاپ نشده مانند این است که کسی گناهی انجام نداده و می‌خواهند برای آن نویسنده را بازخواست کنند. به گمانم درست نیست که ما به صرف برداشت یک شخص یا چند نفر نسبت به  یک اثر ادبی که سال‌ها روی آن زحمت کشیده شده و کار انجام گرفته و بخشی از ذهن و عاطفه و حس و شعورش را دربرمی‌گیرد قضاوت کنیم و آن را به اجبار به راهی بکشانیم که مورد پسند و نظر شخصی ماست.
 
این شاعر ادامه داد: ما باید در دوره جدید به دیگران مجال دگراندیشی بدهیم و این امر منوط بر این است که درک کنیم و دریابیم که صاحب اثر در مورد آنچه مورد نظر سیاستگذار و ممیز است چه نظری دارد و آیا نظر ممیزان ارشاد درست است یا آنها به اشتباه رفته‌اند.
 
طبایی تاکید کرد: بهتر است اعتماد متقابل به وجود بیاید و مسئولیت انتشار کتاب را به نویسنده و ناشر بسپاریم.    
 
طبایی متولد شیراز است. آخرین مجموعه وی، «مادرم، ایران» نام دارد که سال گذشته(1391) از سوی انتشارات شادان منتشر شد.
 
مجموعه‌ شعرهای «جوانه‌های پاییز» (نشر پیروز/ 1344)، «از نهایت شب» (نشر بامداد/ 1350)، «گزیده آثار کوتاه از شاعران معاصر» (نشر پدیده/ 1351)، «خورشید‌های آن‌ سوی دیوار» (نشر توس/ 1360)، «شاید گناه از عینک من باشد» (نشر آیینه جنوب/ 1385) از آثار اوست.
 
آخرین کتاب طبایی گزیده‌ای از اشعار وی بود که با نام «تندر اما ناگهانی‌تر» بهار سال گذشته از سوی انتشارات آوای کلار به چاپ رسید.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها