چهارشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۵
اسدالله شعبانی: شعرهایی که امروزه برای کودکان گفته می‌شود عبوس است

اسدالله شعبانی، شاعر و نویسنده کودک و نوجوان گفت: بیشتر شعرهایی که امروزه برای کودکان گفته می‌شود عبوس است و بچه‌ها علاقه‌ای به خواندن آنها ندارند. باید توجه داشت که دنیای بچه‌ها رنگی است و شعرهایی که برای بچه‌ها گفته می‌شود می‌بایست متناسب با دنیای آنها و شادی بخش و نشاط برانگیز باشد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) اسدالله شعبانی درباره وضعیت شعر کودک گفت: یکی از مشکلاتی که شعر کودک با آن دست به گریبان است، بیان حرف‌های جدی در قالب شعر برای کودکان است که بچه‌ها آنها را شوخی می‌گیرند.
 
این شاعر ادامه داد: بیشتر شعرهایی که امروزه برای کودکان گفته می‌شود عبوس است و بچه‌ها علاقه‌ای به خواندن آنها ندارند. باید توجه داشت که دنیای بچه‌ها رنگی است و شعرهایی که برای بچه‌ها گفته می‌شود می‌بایست متناسب با دنیای آنها و شادی بخش و نشاط برانگیز باشد.
 
وی افزود: شعر کودک منحصر به بیان کردن نکات اخلاقی و دستورات تربیتی در قالب شعر نیست. باید حرف‌های مورد نظر را شوخی شوخی و غیرمستقیم برای کودکان بیان کرد.
 
شعبانی گفت: زبان شعر برای همه گروه‌های سنی باید زبانی خیال‌برانگیز باشد؛ زبان شعر با زبان قصه و نقاشی و مقاله تفاوت دارد. زبان شعر باید در قالب ایجاز باشد یعنی هرچه کلمات کمتر و حرف‌ها موجزتر باشد به زبان شعر نزدیک‌تر است. در حالی که در متن منظوم چنین نیست و با بیشترین کلمات کمترین حرف‌ها بیان و بیشتر به جزئیات پرداخته می‌شود.
 
وی تصریح کرد: برای افزایش اطلاعات نویسندگان و شاعران نوپا و همچنین علاقه‌مندان به ادبیات کودک تلاش کرده‌ام نکات و جزئیات مختلف پیرامون شعر کودک را در کتابی با عنوان«جستاری پیرامون شعر کودک در ایران» بیان کنم. این کتاب به تازگی از سوی انتشارات کانون پرورش فکری برای گروه سنی «و» منتشر شده است.
 
شعبانی ادامه داد: در این کتاب به مباحثی مانند خاستگاه شعر، انواع شعر به اعتبار مضمون، موضوع، زبان و شیوه‌ بیان و قالب را همراه با مثال‌هایی از هر نوع، تاریخچه‌ شعر کودک در ایران، دو رویکرد عامیانه و تلفیقی، تناسب شعر کودک با نیازها و امکانات مخاطب، ویژگی‌های شعر خردسال، کودک و نوجوان، زمینه‌ پیدایش نخستین شعرهای خردسالان بر بستر ادبیات فولکلوریک و شعر کودک در گریز از ذهنیت آموزش محور اشاره شده است.
 
وی افزود: مطالعه این کتاب می‌تواند برای دست‌اندرکاران این حوزه مفید باشد. همچنین به تازگی یکی از جدیدترین کتاب‌هایم با عنوان «نوژیله شکل تیله» در قالب 24 صفحه با تصویرسازی سیروس آقاخانی از سوی انتشارات دانش‌نگار برای گروه سنی خردسال منتشر خواهد شد. این کتاب حاصل همکاری من با پیوند فرهادی است که بخش روایت‌های کردی به‌وسیله وی تهیه شده است.
 
وی ادامه داد: ماجرای این کتاب برگرفته از یک افسانه فولکلوریک عامیانه قدیمی به نام «نخودی» است و ماجرای پیرزنی به نام «پینو» و پیرمردی به نام «عمو یادگار» را بیان می‌کند که در مزرعه‌ای کار می‌کنند و هیچ فرزندی هم ندارند. شخصیت اصلی داستان پسر بچه‌ای به نام «نوژیله» است که به جنگ خان می‌رود و طی آن اتفاقاتی برایش رخ می‌دهد.
 
شعبانی گفت: علاوه بر این به‌زودی مجموعه شعر«ای میهن من ایران» را که شامل 40 شعر برای کودکان است از سوی انتشارات کانون پرورش فکری منتشر خواهم کرد.
 
وی ادامه داد: مدت زمان زیادی را صرف کار بر روی این کتاب کردم زیرا می‌خواستم همه بچه‌های ایران از هر نژاد و قومی را به میهن عزیزمان علاقه‌مند کنم. در واقع از سرودن این کتاب هدفی ملی میهنی داشتم و می‌خواستم ایران در ذهن بچه‌ها ماندگار شود.
 
شعبانی افزود: از دیگر کتاب‌هایم که به تازگی منتشر شده می‌توانم به «قصه زاغ و روباه» که شامل قصه‌های منظوم کوتاه برای خردسالان است و ازجمله برگزیدگان جشنواره رشد بوده اشاره کنم که به تازگی از سوی انتشارات مدرسه منتشر شده است.
 
وی ادامه داد: یک مجموعه شعر دیگر نیز برای خردسالان در دست انتشار دارم به نام «پولک به پولک» که به زودی از سوی انتشارات پیدایش منتشر خواهد شد و شامل 12 شعر در قالب منظوم است.
 
این شاعر کودک ونوجوان گفت: همچنین مجموعه شعر «پرسه‌های شبانه» برای نوجوانان و «فعالیت‌های آموزشی برای کودکان شیرخوار»را شامل مجموعه‌ای از ترانه‌ها و آموزش‌هایی برای مادرانی که کودک زیر دو سال دارند به تازگی منتشر کرده‌ام.
 
وی ادامه داد: البته تعدادی از کتاب‌هایم نیز در طول چندماه اخیر تجدید چاپ شده است که از آن جمله می‌توانم به «فعالیت‌های یاددهی-یادگیری برای مربیان پیش دبستان»، «یک نفر رد شد از کنار دلم» و «شکار برگ‌های تو با من» اشاره کنم.
 
اسدالله شعبانی در سال 1337 در روستای بهادربیک (بین کردستان و همدان) به دنیا آمد. از وی تاکنون کتاب‌های داستان و مجموعه شعرهایی برای گروه سنی کودک و نوجوان منتشر شده است که از جمله آنها می‌توان به «شیشه‌های آسمان»، «زمین کوچک من»، «شنگول و منگول (بازنویسی منظوم)»، «برکه (منظومه برای نوجوانان)»، «هزار سال شعر فارسی (گزینه‌ی شعر کهن برای بچه‌ها، به اتفاق سیروس طاهباز، احمدرضا احمدی، جعفر ابراهیمی و غیره)» اشاره کرد.
 



 
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها