یکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۰
مدیر نشر ققنوس: ناشران حوزه کتابداری انگشت‌شمارند/ در دولت قبل بی‌اعتمادی بی‌سابقه‌ای در حوزه نشر به وجود آمد

انتشارات ققنوس با مدیر مسئولی امیر حسین‌زادگان نزدیک 40 سال است که در دنیای نشر به تولید کتاب اشتغال دارد. این ناشر که کار خود را با کتابفروشی آغاز کرده معتقد است، کتاب‌های حوزه کتابداری چندان احوال خوشی ندارند و ناشران انگشت‌شماری به چاپ این کتاب‌ها همت می‌گمارند.

مدیر مسئول نشر ققنوس با چهل سال فعالیت و انتشار بیش از هزار عنوان کتاب در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) عنوان می‌کند:‌ در گذشته بیشتر ناشران تخصصی کار می کردند، البته امروزه چنین نیست و به دلایل مختلف به عنوان ناشر عمومی در بیشتر حوزه‌ها فعالیت می‌کنند. از جمله حوزه‌های تخصصی نشر، کتابداری است. نشر ققنوس در زمینه کتابداری نیز چند کتاب با موضوع  تاریخ نشر و نگارش منتشر کرده است.

امیر حسین‌زادگان ادامه می‌دهد: در میان کتاب‌های تخصصی، کتاب‌های حوزه کتابداری خیلی محدود و با شمارگان پایین منتشر می‌شوند البته موضوع شمارگان پایین موضوعی فراگیر است. وقتی رمان با شمارگانی مانند هزار نسخه منتشر می‌شود، دیگر چه توقعی می‌توان از کتاب‌های حوزه کتابداری داشت؟

وی می‌افزاید:  البته در این بازار کساد و شمارگان پایین، بسیاری از کتاب‌ و رمان‌ها تاثیر‌گذار از نویسندگانی مانند هوشنگ گلشیری و عباس معروفی با همان شمارگان چند هزار نسخه‌ای منتشر می‌شوند چرا که شمارگان پایین سودی برای ناشر و چاپخانه‌دار ندارد.

این ناشر با سابقه این گونه ادامه می‌دهد: درگذشته کتاب‌ها با شمارگان پنج هزار نسخه‌ای منتشر می‌شدند و هنوز هم بسیاری از چاپخانه‌داران دور ماشین چاپ خود را روی این تعداد تنظیم می‌کنند.

از هزار تا پانصد نسخه

حسین‌زادگان در ادامه گفت‌و‌گو به نخستین کتاب‌های منتشر شده از سوی نشر ققنوس می‌پردازد و می‌گوید:  در سال 1356 نخستین کتابی که منتشر کردیم از «برشت» بود با شمارگان پنج هزار نسخه‌ اما جالب است بدانید در سال‌های اخیر این کتاب در 500 نسخه منتشر شده است.

این ناشر در پاسخ به پرسشی درباره سهم دولت‌های بر سرکار آمده در شمارگان و تولید کتاب می‌گوید: متأسفانه در دولت نهم و دهم بی‌اعتمادی بی‌سابقه‌ای در حوزه نشر و کتاب به وجود آمد و ممانعت‌های بسیاری بر سر راه کتاب و انتشار آن قرار گرفت که این اقدام عملاً به کار نشر لطمه بزرگی وارد کرد.


بخت بلند نویسندگان مطرح؛شمارگان بالا

این ناشر به کتابخوانان حرفه‌ای اشاره می‌کند و ادامه می‌‌دهد: امروزه تنها چند درصد از کتابخوانان باقی مانده‌اند که به‌طور جدی پیگیر انتشار کتاب‌ بوده و مطالعه می‌کنند، اما نباید یادمان برود که این عامه مردم هستند که به بازار کتاب رونق می‌دهند.

حسین‌زادگان، بیشتر رمان‌خوانان را بانوان می‌داند و ماهواره و برخی شبکه‌های آن را که به پخش فیلم‌های خانوادگی و اجتماعی مباردت می‌ورزند عامل مهم ریزش مخاطبان برخی از این رمان‌ها عنوان می‌کند.

مدیر مسئول نشر ققنوس فضای فرهنگی دولت جدید را مساعد می‌داند و معتقد است:‌ فضای فرهنگی در دولت جدید مساعد اما بودجه‌ها محدود و کم شده است.

کتاب‌ها دوبار مجوز می‌گیرند

حسین‌زادگان در ادامه گفت‌و‌گو تایید مجدد کتاب‌ها را برای نمایشگاه‌های کتاب استانی از جمله مشکلات ناشران در نمایشگاه‌ها می‌داند و می‌افزاید: متاسفانه در نمایشگاه‌های استانی، کتاب‌های دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجددا برای عرضه مورد بررسی قرار می‌گیرد که این نشان می‌دهد سخت گیری در حوزه کتاب از سینما و مطبوعات سخت‌تر است.

مدیر نشر ققنوس، اقدام نهاد کتابخانه‌های عمومی در خرید کتاب را نقد می‌کند و می‌گوید: کتابخانه‌ها نیز برای خرید کتاب بار دیگر آنها را بررسی می‌کنند در حالی‌که وقتی کتابی را وزارت ارشاد مجوز داده است چه نیازی به بررسی دوباره دارد.

نشست تاریخ شفاهی کتاب که هر دوشنبه در سرای اهل‌قلم برگزاری می‌شود این هفته میزبان  امیر حسین‌زادگان، مدیر مسئول نشر ققنوس است. این نشست 22 دی ساعت 16 تا 18 برگزار می‌شود.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها