دوشنبه ۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۸
امام رضا (ع) را نمی‌شود صرفاً با مطالعه یک کتاب شناخت

حسین فتاحی، نویسنده با بیان این‌که باوجود مطالعات فراوانی که درباره امام رضا (ع) داشته‌ام اما باز وقتی کتاب جدیدی می‌خوانم، به بُِعد جدیدی از زندگی ایشان پی می‌برم، گفت: امام رضا (ع) را نمی‌شود صرفاً با مطالعه یک کتاب شناخت.

فتاحی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) اظهار کرد: در مجموع کتاب‌های دینی در دو گروه طبقه‌بندی می‌شوند؛ نخست، کتاب‌هایی هستند که جزو متون دست اول به شمار می‌آیند که البته مطالعه آنها به دلیل نوع نگارش‌شان بسیار مشکل است. به طور مثال کتاب «عیون اخبارالرضا (ع)» اثر بسیار خوب و معتبری برای شناخت آن حضرت است اما به دلیل نوع نگارش، ممکن است مطالعه و فهم آن برای مخاطبان عادی مشکل باشد.
 
وی با اشاره به گروه دوم کتاب‌های دینی گفت: کتاب‌های جدیدی که درباره امام رضا (ع) منتشر می‌شوند، در گروه دوم کتاب‌های دینی قرار می‌گیرند؛ افراد با این کتاب‌ها به دلیل نگارش روانی که دارند، ارتباط بهتری برقرار می‌کنند اما ممکن است این گروه از کتاب‌ها، به لحاظ سندیت مشکل داشته باشند.
 
این نویسنده با بیان این‌که کتاب «بحارالانوار» اثر آیت‌الله علامه مجلسی را می‌توان جزو کتاب‌های معتبر و خوب در این زمینه به شمار آورد، تأکید کرد: ما باید افراد را به‌منظور شناخت بهتر و بیشتر امام رضا (ع) نه صرفاً به مطالعه یک کتاب بلکه به مطالعه کتاب‌های مختلف ترغیب کنیم. از طرفی، هر نویسنده‌ای از زاویه دید خود به زندگی امام رضا (ع) پرداخته است؛ ممکن است نویسنده‌ای این شخصیت را از بُعد اجتماعی و نویسنده‌ای دیگر ایشان را از بُعد سیاسی معرفی کرده باشند. بنابراین، برای شناخت جامع آن حضرت، به مخاطبان پیشنهاد می‌کنم مطالعه چندین کتاب را در دستور کار خود قرار دهند.
 
فتاحی در ادامه سخنانش گفت: خود من با وجود مطالعات فراوانی که درباره امام رضا (ع) داشته‌ام اما وقتی کتاب جدید درباره آن حضرت مطالعه می‌کنم، به نکته تاز‌ه‌ای درباره زندگی ایشان برمی‌خورم که برایم جالب است.
 
وی با بیان این‌که تعداد کتاب‌های کامل درباره امام رضا (ع) که به همه ابعاد زندگی ایشان بپردازد، انگشت‌شمار است، گفت: ما شیعیان بر سر اثبات حقانیت شیعه و ائمه معصومین (ع) بسیار بحث می‌کنیم اما متأسفانه برای آنها کار جدی انجام نداده‌ایم؛ به طور مثال با گذشت سالیان طولانی هنوز تاریخ تولد و فوت یا شهادت بسیاری از این بزرگواران برای ما مبهم و نامشخص مانده است. بنابراین، ما در این زمینه نه تنها با کمبود محقق مواجه هستیم بلکه همان تعداد محدود از محققان، در این زمینه کم‌کاری کرده‌اند.
 
این نویسنده افزود: پیشنهاد می‌کنم هر کدام از محققان ما به‌صورت مشخص، به تحقیق و پژوهش درباره زندگی یکی از ائمه معصومین (ع) و پیامبران بپردازند؛ اگر چه این اقدام ممکن است سالیان سال به طول انجامد اما در نهایت سودمند و قابل ارزش خواهد بود.  
 
فتاحی در پاسخ به این پرسش که «در روز شهادت امام رضا (ع) به چه فعالیت مشخصی مشغول هستید؟» گفت: اکنون در حال انجام یک کار تحقیقی درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) هستم؛ مطالعه مجموعه کتاب‌های منتشر شده درباره حضرت رسول اکرم را در دستور کار قرار داده‌ام تا به یاری پروردگار بتوانم مجموعه‌ای جامع از سیره پیامبر اکرم (ص) را برای دانش‌آموزان مقاطع تحصیلی ابتدایی و راهنمایی تهیه و ارائه کنم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها