یکشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۸
نوشتن بزرگ ترین عشق من/صدا و سیما برای معرفی کتاب نباید پول بگیرد!

امين فقیری در زادروز تولدش از نگاهش به وضعیت ممیزی و کتاب هنوز مجوز نگرفته‌اش گفت. پیشنهاد این داستان نویس که نویسندگی را عشق خود می‌داند، این است که صدا و سیما نباید بابت معرفی کتاب از ناشران هزینه دریافت کند.

امین فقیری به بهانه سالروز تولدش(30 آذر ماه) به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: دوستان می‌گویند وضعیت ممیزی و تولید کتاب بهتر از گذشته است، ولی هنوز من تفاوت چندانی ندیده‌ام. زیرا یکی از کتاب‌هایم از سال 87 تاکنون اجازه چاپ نیافته است. این رمان با عنوان «سگ‌های تاریکی» چه در دوره پیشین و چه در دوره کنونی ممنوع الچاپ اعلام شده است. ماجرای این رمان، درباره معلمی روستایی است که مسائلی میان او و دانش‌آموزان و مردم روستا رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: امیدوارم وضعیت اقتصادی بازار کتاب برای ناشران و نویسندگان سرو سامان بیابد تا کتاب‌ها هم در وضعیت مناسب‌تری به دست مردم برسد. جوانان و قشر دانشجو مهم‌ترین گروه کتابخوان کشور ما هستند که نباید از خواندن محروم شوند.

نویسنده «دهکده پر ملال» گفت: بهتر است مسوولان برای ممیزی قواعد آسان‌تری را در نظر بگیرند. گویا این روزها وضعیت بررسی پیش از چاپ کتاب‌ها در 21 روز مشخص می‌شود و این اتفاق خوبی است. زیرا نویسنده و ناشر پس از این زمان اندک می‌دانند که وضعیت کتابشان چیست، حتی اگر ممنوع اعلام شود.

فقیری ادامه داد: تبلیغات در تلویزیون نباید یک سویه باشد. ضمن این که باید نویسندگان قدیمی نیز در کنار نویسندگان جوان معرفی شوند تا مخاطبان با تمام نویسندگان آشنایی یابند. از طرف دیگر، مسوولان صدا و سیما نباید برای تبلیغ کتاب هزینه‌ای از ناشران دریافت کنند.

فقیری با اشاره به جدیدترین کتابی که خوانده است گفت: «روزگار تفنگ» از حبیب خدادادزاده، جدیدترین کتابی است که اخیرا آن را خوانده‌ام. این نویسنده با توجه به این که برای نخستین بار رمان نوشته، توانایی زیادی از خود نشان داده است. گرچه کتاب به لحاظ تاریخی و محتوایی اشکالاتی نیز داشت. ولی در مجموع، کتاب قابل اعتنایی است. زیرا نویسنده «روزگار تفنگ» علاوه بر به کار گیری نثر خوب، شخصیت‌پردازی، و صحنه‌آرایی‌های منطقی نیز داشت.

وی در پاسخ به این پرسش که اگر فرصتی دوباره برای زندگی داشت، همچنان در راه نویسندگی قدم بر می‌داشت یا خیر، گفت: بله، هرچند نویسندگی از لحاظ مادی، دارایی خاصی برای من فراهم نکرد، ولی نوشتن بزرگترین عشق من است. شهرت نیز خوبی‌های خاص خودش را دارد. بودن در نظرها، اتکا به نفس آدمی را افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: خانواده من همه اهل کتاب و مطالعه بودند. من در محیطی مملو از کتاب بزرگ شدم. و آن همه مطالعه، عملا مسیری جز این راه برایم باقی نگذاشت.
 
امین فقیری متولد 30 آذر ۱۳۲۳ شیراز است. او در جوانی در نقاط دورافتاده فارس و کرمان تدریس می‌کرد و پس از آن حاصل تجربه‌های خود را در بسیاری از آثارش منعکس کرد.

«سخن از جنگل سبز است و تبردار و تبر»، «دو چشم کوچک خندان»، «تمام باران‌های دنیا»،‌ «پلنگ‌های کوهستان»، «سیری در جذبه و درد»، «آهوی زیبای من»، «اگر باران ببارد»، «گزیده داستان‌ها»، «رقصندگان»، «زندگی با ورزش»، «انگار هیچ وقت نبوده»، «پلنگ‌های کوهستان» از جمله آثار وی است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط