شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۸
جعفر ابراهیمی: برای خواندن رمان «بینوایان» توسط اعضاء انجمن حجتیه فلک شدم/ از زبان احمدآقا شنیدم که امام، رمان بینوایان را خوانده‌اند

جعفر ابراهیمی شاهد گفت: برای خواندن رمان «بینوایان» در مدرسه‌ای که خیلی مذهبی بود و اعضای انجمن حجتیه در آن حضور داشتند فلک شدم اما پس از انقلاب وقتی از زبان احمدآقا شنیدم که امام خمینی(ره) رمان «بینوایان» را خوانده‌اند خوشحال شدم و حس خوشایندی در وجودم ایجاد شد. امام(ره) شاعری بود که در نهان شعر گفتن را دوست می‌داشت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) ابراهیمی شاهد گفت: همیشه فکر می‌کردم که اسلام واقعی نباید آزادی انسان‌ها را محدود کند. چه اشکالی دارد که یک مسلمان واقعی رمان و ادبیات هم بخواند؟ در واقع امام(ره) باعث شد که روحانیت آشتی دوباره‌ای با کتاب کند.

جعفر ابراهیمی شاهد افزود: برای خواندن رمان «بینوایان» در مدرسه‌ای که خیلی مذهبی بود و اعضای انجمن حجتیه در آن حضور داشتند فلک شدم اما پس از انقلاب وقتی از زبان احمدآقا شنیدم که امام خمینی(ره) رمان «بینوایان» را خوانده‌اند خوشحال شدم و حس خوشایندی در وجودم ایجاد شد.
 
این شاعر اضافه کرد: امام (ره) مانند شهید مطهری و علامه طباطبایی عالمانی بودند که باعث این آشتی شدند. علامه طباطبایی نیز مانند امام(ره) شعر می‌سرودند. همیشه از دوران نوجوانی و جوانی احساس می‌کردم در بین روحانی‌‌ها و اشخاصی که مسایل فقهی را به شکل دقیق شرح می‌دانند کسانی موفق‌اند که به ادبیات و فلسفه نیز علاقه دارند و در این زمینه کتاب های ارزشمند خوانده‌اند.
 
وی ادامه داد: امام(ره) شاعری بود که در نهان شعر گفتن را دوست می‌داشت. ایشان نگاهی جهانی نسبت به مسایل مختلف از جمله ادبیات و فلسفه و عرفان داشتند. به همین دلیل دنیای ذهنی امام(ره) نسبت به بسیاری از رهبران سیاسی-مذهبی جهان بسیار گسترده‌تر بود و مرا نیز همیشه به خودش جذب می‌کرد.
 
ابراهیمی ادامه داد: اگر دیوان امام(ره) را بخوانید متوجه می‌شوید که هر کدام از شعرهایش حاوی نکته‌ها و نگاه‌های تازه‌ای نسبت به جهان است. امام(ره) به سعدی و حافظ ارادت ویژه‌ای داشتند و در جایی می‌نویسند: «شاعر اگر سعدی شیرازی است/ بافته‌های من و تو بازی است».
 
شاعر شعر «من در کمرکش کوه خوشحال می‌دویدم» توضیح داد: من هم در زمان نوجوانی سعدی را می‌خواندم اما پدرم با خواندن سعدی مخالفت می‌کرد و به من می‌گفت این چه کتابی است که می‌خوانی! بعدها البته او با سعدی بیشتر آشنا شد و در این مورد کمتر به من خرده می‌گرفت. به هر حال تأثیر امام(ره) حتی پیش از این‌که دیوانشان چاپ و منتشر شود میان جوان‌هابارز بود. شعرهای ایشان اعتماد به نفسی به جوانان می‌دهد که شاید در کمتر شعری بتوان آن‌را پیدا کرد.
 
وی درباره زبان اشعار امام(ره) گفت: زبان شعر امام(ره) زبانی ساده است و این زبان برای من و بسیاری از شاعران و نویسندگان فعال کودک و نوجوان تأثیرگذار بود. خیلی‌ها امروز از همین زبان ساده در رمان‌ها و شعرهایشان بهره می‌برند و چه خوب که جشنواره‌ای مانند جشنواره یار و یادگار به این شاعران و نویسندگان جایزه می‌دهد.
 
این شاعر و نویسنده که تا کنون بیش از 120 عنوان کتاب منتشر کرده است اضافه کرد: همواره حس خوبی نسبت به آثار امام(ره) داشته و دارم. علاوه بر این‌ها برخی تصاویر در شعر امام(ره) نیز منحصر به فرد است و خواندنی و لذت بخش است. البته این‌ها جدا از آن است که ایشان به آیات و احادیثی اشاره کرده‌اند که ارزش ادبی دیوان را بالا می‌برد. همیشه با خواندن اشعار و آثار امام(ره) نکته‌های تازه‌تری کشف می‌کنم.
 
 جعفر ابراهیمی(شاهد) شاعر و نویسنده‌ای است که برای مقاطع مختلف سنی شعر و داستان نوشته است و آثار او بارها در کتاب‌های درسی چاپ شده. شعر «خوشا به حالت ای روستایی» و «پژواک» در کتاب‌های اول و سوم دبستان سال‌ها پیش نمونه‌هایی از آنهاست. وی تاکنون بیش از 120 عنوان کتاب منتشر کرده است.  
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها