سه‌شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۰
طرح «پایتخت کتاب ایران» فرصتی برای مديريت شهری است

معاون اجتماعی، فرهنگی مرکز مطالعات و برنامه‌ريزی سازمان شهرداری‌ها‌ و دهياری‌های وزارت كشور طرح «پایتخت کتاب ايران» را فرصتی برای مديريت شهری در بحث ارتقاء سطح فرهنگ عمومی دانست و گفت: این طرح می‌تواند به افزايش سرانه مطالعه شهروندان و رشد علمی كشور منجر شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) حجت‌الله غلامعلی با اشاره به این‌که طرح «پايتخت كتاب ایران» نخستین تجربه ملی در این حوزه است، اظهار کرد:  این تجربه موجب می‌شود که به مرور زمان به معیارهای جهانی انتخاب پایتخت کتاب نزدیک شویم، چرا که درحال حاضر معیارهای ما بیشتر به‌صورت ملی و بر اساس قابلیت‌های بومی تعريف شده است.

به گفته وی، این طرح می‌تواند به لحاظ ساختاری ظرفیت معرفی بيشتر فرهنگ ايرانی در سطح بین‌المللی را فراهم کند. البته تلاش‌هایی در این حوزه صورت گرفته است اما نیاز به تجربه بیشتری داریم.

عضو کمیته برنامه‌ریزی طرح «پایتخت کتاب ایران» هدف اصلی این طرح را انتخاب شهری با بِرَند کتاب دانست که در گام نخست بتواند منجر به گسترش توليد علم و ترويج فرهنگ کتابخوانی شود.

غلامعلی با اشاره به تلاش‌های صورت‌گرفته در شهرها و روستاهای مختلف، این تجربه ملی را مشوقی برای ناشران و نویسندگان نیز دانست و افزود: اگرچه محور اصلی این طرح، شهرها و برنامه‌های فرهنگی آنها از جمله کتابخانه‌هاست، اما همین تلاش می‌تواند به بالا رفتن سرانه مطالعه و از سوی دیگر تشویق ناشران و نویسندگان به تولید توليد کتاب‌های ارزشمند بینجامد.

معاون اجتماعی، فرهنگی مرکز مطالعات و برنامه‌ريزی سازمان شهرداری‌ها‌ و دهياری‌های وزارت كشور درباره رقابت‌ شهرهای کوچک در مقایسه با شهرهای بزرگ و كلان‌شهرهايی مانند تهران که از توان اجرایی و امکانات فرهنگی بیشتری برخوردارند، گفت: قرار است توان هر شهر با وسعت، جمعیت و میزان بودجه شهرداری آن سنجیده شود. معیار ما میزان خلاقیت و ابتکار در برنامه‌ریزی‌هاست و نه صرفا امکانات و توان اجرایی، چرا که سرانه درآمد مردم و به‌تبع سطح برخورداری شهرداری‌ها و دستگاه‌های فعال فرهنگی در مناطق مختلف كشور متفاوت است.     
                 
وی افزود: با توجه به برنامه‌ريزی‌ها و توافق‌های انجام‌شده در شورای برنامه‌ريزی طرح «پايتخت كتاب ایران» مقرر شده است پس از بررسی و تعيين شهرهای منتخب و معرفی آنها به نهادهای بين‌المللی برای نامزدی در انتخاب پايتخت جهانی كتاب، حمايت لازم توسط دستگاه‌های فرهنگی برای توسعه فعاليت‌های مرتبط در اين شهرها به عمل آيد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط