جمعه ۹ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۵
خرامان: قدم اول برای حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی، نگاه کارشناسانه  است/ لزوم ورود نویسندگان تازه نفس به ادبیات کودک و نوجوان

مصطفی خرامان، نویسنده ادبیات کودک و نوجوان با تاکید بر لزوم نگاه کارشناسانه و فنی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید کمک کند که سازمان های مردم نهاد بیشتری ایجاد شوند تا بتوانند گستره سلایق را برای انتخاب کتاب به منظور حضور در نمایشگاه های خارجی پوشش دهند.

مصطفی خرامان در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره چگونگی حضور ادبیات کودک و نوجوان در نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های بین‌المللی در سطح جهان اظهار کرد: این حضور در قدم اول نیازمند نوعی نگاه کارشناسانه و فنی برای انتخاب آثاربرتر است، اما امروزه شاهدیم که فقط یک یا دو نهاد خاص به شکلی سلیقه‌ای کار انتخاب کتاب برای حضور در دیگر کشورها را بر عهده دارند؛ طبیعتا اگر 10 نهاد هم داشتیم بازهم این نهادها هرکدام براساس سلیقه خودشان این کار را انجام می‌دادند اما افزایش تعداد این نهادها سبب می‌شود سلایق بیشتری دخیل شود و گستره انتخاب آثار تنوع بیشتری داشته باشد.

نویسنده «دختران علیه دختران» افزود: تعدد این نهادها سبب معرفی بهتر و بیشتر ادبیات کودک در سطح جهان می‌شود ولی این مساله نیازمند ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی لازم در این زمینه است؛ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید کمک کند که سازمان‌های مردم نهاد بیشتری ایجاد شوند تا بتوانند گستره سلایق  را پوشش دهند.

خرامان گفت: امروزه وضعیت به گونه‌ای است که هرکس بتواند با نهادهای دولتی ارتباط برقرار کند یا خودش توانایی‌ مالی‌اش را داشته باشد، شاید بتواند اثرش را مطرح کند و درغیر این‌صورت کارش مغفول می‌ماند، زیرا نهادهای موجود، تعداد محدودی کتاب را ترجمه و به نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها می‌برند که این تعداد آثار اندک نمی‌تواند ملاکی باشد برای قضاوت درباره کل ادبیات کودک و نوجوان ایران. 

وی افزود: باید تعداد بیشتری نهاد ایجاد شود و این نهادها ازسوی دولت حمایت شوند تا کارهای اساسی و اصولی انجام شود. مثلا اگر سالانه دوهزار عنوان کتاب در حوزه کودک و نوجوان تولید شود باید بودجه‌ای باشد که این آثار خریداری شوند و در اختیار این نهادها قرار بگیرد، همچنین افرادی باید وجود داشته باشند که به طور تمام وقت این آثار را بخوانند و بررسی کنند و بدون توجه به نام نویسنده یا ناشر کتاب، فهرستی از بهترین‌ها انتخاب کنند تا همه آثار باکیفیت شانس حضور در سطح بین‌المللی را داشته باشند. به عنوان مثال تهیه لیست لاک پشت پرنده که ازسوی بخش خصوصی راه‌اندازی شده است ازجمله کارهای مفید و ارزشمندی است که باید بیشتر به کار گرفته شود. همچنین باید زمینه‌هایی برای رشد نیروهای جوان و امکان حضورشان در ادبیات کودک ونوجوان فراهم شود.

نویسنده «پسر سرکار عبدی» تاکید کرد: مشکل اساسی ما در تولید آثار است؛ به عنوان مثال من از موضع کسی که در حوزه نشر کار می‌کند و کارهای زیادی برای چاپ به دستش می‌رسد، باید بگویم که کار خوب بسیار کم است و کمتر پیش می‌آید اثری در حوزه کودک و نوجوان تولید شود که ناشر به راحتی بتواند آن‌را بپذیرد و برای ترجمه و عرضه در نمایشگاه‌های بین‌المللی روی آن سرمایه گذاری کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر فضایی ایجاد شده که تعداد آثار خوب، پدیدآورنده خوب و سلایق خوب  محدود است؛ درواقع ادبیات ما با محدودیت همراه است. اگر فضایی ایجاد می‌شد و همه کمک می‌کردند آثار خوب بیشتری تولید شود امکان انتخاب و حضور بیشتری هم در جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های بین‌المللی داشتیم. درحال حاضر حدود 40 یا 50 نویسنده حرفه‌ای در حوزه ادبیات کودک و نوجوان داریم که بطور مداوم و مستمر اثر تولید می‌کنند و کار را جدی می‌گیرند که اغلب هم جزء پیشکسوتان این حوزه هستند، تعداد نیروهای جوان و پرانرژی در این حوزه کم است چون انگیزه لازم وجود ندارد.

خرامان گفت: به این منظور باید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی فرهنگ در جامعه تلاش کند تا نویسندگان و شاعران تازه نفس و جوان و آشنا به اصول را تربیت و در حوزه ادبیات کودک ونوجوان تزریق کند. افرادی که بتوانند با انگیزه و پرانرژی به تولید آثار خوب و باکیفیت بپردازند.

درباره مصطفی خرامان

مصطفی خرامان از نویسندگان و ناشران حوزه کودک و نوجوان است که تاکنون آثار زیادی از او منتشر شده است. از آثار این نویسنده که سابقه دو سال دبيری انجمن نويسندگان كودك و نوجوان را در کارنامه دارد، می‌توان به «خوب، بد، زشت»، «دختران علیه دختران»، «آرزوی سوم»، «بچه‌های آخر کلاس»، «روز تولد»، «حادثه‌ چهارم»، «فصل زرد»، «مزه‌ زندگی»، «فرشته‌ها از کجا می‌آیند» و «مزه‌ زندگی» اشاره کرد. خرامان كتاب پليسی 6 ‌جلدی «پسر سركار عبدی» را نیز برای نوجوانان نوشته است.

گفت‌وگو: مریم معمار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها