شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۷
کتابفروشی‌های شهرستانی سود می‌کنند یا ضرر؟

نمایشگاه کتاب تهران به پایان رسیده است و سازوکارها برای برگزاری نمایشگاه های استانی کتاب آماده می شود. در نخستین نمایشگاه کتاب استانی سال 1393، خراسان شمالی مقصد ناشران کتاب است. اما برگزاری این نمایشگاه با چالش های مواجه است که بر روی برگزاری چنین نمایشگاهی تأثیر می گذارد. در نخستین یادداشت از سلسله نوشتارهای بررسی نمایشگاه های استانی کتاب به موضوع «اقتصاد کتابفروشان شهرستانی» می پردازیم.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، محمد عکاف: برای شرکت در نمایشگاه های استانی همواره این پرسش برای ناشران قدیمی و باسابقه مطرح است که شرکت در این نمایشگاه ها چه فواید و محاسن و چه چالش هایی برایشان دارد.

مهمترین بحث در نمایشگاه های استانی که از اقبال ناشران صاحب نام برای شرکت می کاهد، موضوع اقتصاد کتابفروشان شهرستانی است. آنان معتقدند که بقا و حیات نشر در مراکز استان و شهرستان ها به سود و انتفاع کتابفروشان بستگی دارد. در واقع معتقدند، اگرچه اقتصاد نشر در تهران شاخصه های متنوع و متکثری دارد اما در خارج از پایتخت حرف اول و آخر را کتابفروشان می زنند. زیرا کتابفروشان شهرستانی رسمی و غیر رسمی نماینده ناشران تهرانی هستند و بار خرید عمده کتاب را برعهده دارند.

اما به واقع فضا و شرایط این تعامل چگونه است؟ آیا نمایشگاه های استانی با ارایه تخفیف 40 درصدی به خریداران، به چرخه فروش کتابفروشان شهرستانی لطمه و زیان وارد می کند؟

عده ای از ناشران معتقدند که با برگزاری نمایشگاه های استانی اقبال خریداران از کتابفروشان شهرستانی کاسته و کتابفروشان متضرر می شوند اما دسته دیگری از ناشران هم معتقدند که اینگونه نیست و عمده خریداران نمایشگاه های استانی خود کتابفروشان شهرستانی هستند و به همین دلیل چرخه اقتصاد نشر کتابفروشان شهرستانی معیوب نخواهد شد.

با در نظر گرفتن این واقعیت که کتابفروشان شهرستانی در طول سال و خصوصاً ایام برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، خریدهای عمده شان را از ناشران تهرانی انجام می دهند و چرخه فروش یک ساله شان را احیا می کنند. به نظر می رسد راهکار حل این موضوع تعامل کتابفروشان شهرستانی با ناشران پیش از برگزاری نمایشگاه کتاب استانی باشد زیرا:

1- عموماً عرضه و فروش کتاب بین ناشران و کتابفروشان شهرستانی همچنان از شیوه های سنتی گذشته پیروی می کند و چیزی به نام «مهندسی فروش» هنوز شکل واقعی خود را پیدا نکرده است.

2- نقش کتابفروشان به عنوان نماینده رسمی ناشران تهرانی می تواند اثر مهمی در بهبود سرانه فروش حتی در زمان نمایشگاه استانی کتاب داشته باشد.

3- اصلاح چرخه توزیع کتاب در شهرستان ها و فعال شدن کتابفروشان برای ارایه تازه های نشر آنان را از آسیب پذیری دور می کند.

4- تک قطبی شدن در فرایند عرضه و تقاضا، خرده فروشی و فروش فصلی مهمترین چالش پیش روی کتابفروشان شهرستانی است به همین دلیل استفاده درست از امکانات و ابزار سفارش، خرید و فروش مبتنی بر نظام آی تی و تجارت الکترونیک بین کتابفروشان، ناشران و خریداران نقش بسیار مهمی در بهبود اقتصاد کتابفروشان مراکز استان و شهرستان ها دارد.

به نظر می رسد موضوع اقتصاد کتابفروشان در مراکز استان و شهرستان ها و سود یا زیان آنان بیش از آنکه به برگزاری یا عدم برگزاری نمایشگاه کتاب استانی بستگی داشته باشد به اصلاح ساختاری و شیوه های فروش و مدیریت بازار آنان بستگی دارد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها