یکشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۵:۴۳
پاسداشت زندگان، هدف ستاد چهره‌هاي ماندگار است

دكتر محمود اسعدي، دبير ستاد چهره‌هاي ماندگار گفت: مقام و منزلت مشاهير معاصر ايران، جامعه و نسل جوان ما را پربارتر خواهد كرد. دانش و تجربه اين شخصيت‌ها تنها در سايه شناخت عميق، دسترسي سريع و توجه لازم، بارور و مانا خواهد شد و سعي ما نيز پاسداشت زندگان است._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، کتاب نفيس «چهره‌هاي ماندگار» كه در دي ماه سال جاري به كوشش چاپ خانه فرهنگ و هنر گويا منتشر شد با حضور تعدادي از مسوولان و چهره‌هاي ماندگار کشور، صبح امروز يك‌شنبه (15 اسفند) همزمان با روز درختكاري در مجموعه سعدآباد و در موزه و سراي چهره‌هاي ماندگار رونمايي شد.

محمود اسعدي، دبير ستاد چهره‌هاي ماندگار گفت: از سال 1380 حدود 250 شخصيت در حوزه‌هاي هنري، فرهنگي، تاريخي و ... معرفي شده‌اند. پس از يك دهه ستاد چهره‌هاي ماندگار به عنوان مرجع شناسايي نخبگان ايران مطرح شده و اين موهبت كمي نيست.

وي افزود: ستاد چهره‌هاي ماندگار مي‌كوشد تعامل بين فرهنگي ميان ممل مختلف را تسهيل كند و زمينه مشاركت نهادهاي مختلف فرهنگي ـ علمي ايران را در فعاليت‌هاي تحقيقاتي ساير نقاط جهان فراهم كند.

اسعدي خاطرنشان كرد: اين كتاب نفيس به دنبال تلاش و کوشش مسوولان و خادمان هنر و فرهنگ تاريخ ايران زمين و به اهتمام با پشتيباني صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران و شهرداري منطقه يك براي قدرشناسي و تجليل از صاحبان رأي و فضل منتشر شده و نخستين اقدامي است كه بايستي در قول و عمل به اصحاب فضيلت ارج و اجر نهاد.

اصحاب تعقل سرمايه‌هاي بي‌بديل هر ملتي است
سپس حسن محسني، مدير مجموعه فرهنگي تاريخي سعدآباد گفت: امروز در جهاني زندگي مي‌كنيم كه دانايي دستمايه‌ اصلي حضور و جلوه‌گري است و در اين زمينه، اصحاب تعقل و تحقيق، سرمايه‌‌هاي بي‌بديل و ديرياب هر ملتي به شمار مي‌آيند.

وي افزود: نخبگان و انديشمندان در شمار اندوخته‌هاي ملي هر كشور محسوب مي‌‌شوند. آنهايي كه قدر سرمايه عمر عزيز نگه داشتند و گام در مسير كسب دانش و معرفت نهادند، شايسته نامي ماندگار و يادي جاودانند.

به گفته محسني، ناگفته پيداست كه قوام و دوام ملت‌ها به قوت هويت آنهاست و بارزترين وجه هويت نيز در فرهنگ و تمدن هر كشوري نهفته است و خردورزان اهل معرفت، خالقان بخشي بزرگ از «فرهنگ و تمدن» و گشايندگان راه انديشه‌اند.

وي افزود: گسترش فرهنگ ايراني و ادب پارسي مرهون خردورزي‌ها و كوشش‌هاي فرزانگاني است كه در قلمروهاي مختلف بر غناي اين فرهنگ افزوده‌اند. رشد و بالندگي، پيشينه غني علمي فرهنگي، افتخار و سربلندي امروز ايران اسلامي، وامدار تلاش خستگي‌ناپذير مردان و زنان خردمند و دانش‌پژوهي است كه نهال علم و عمل را توامان در مهد ميهن‌مان پروردانده‌اند.

محسني يادآور شد: شناخت، شناساندن و تكريم مفاخر علمي، فرهنگي و هنري اين مرز و بوم تكليفي است كه بر عهده تمامي ايرانيان است و رشد همه جانبه جامعه را به دنبال خواهد داشت.

وي افزود: امروز رشد و توسعه پايدار كشورمان در عرصه‌هاي مختلف در گرو فراگيرشدن دانش و گسترش جنبش توليد علم است و بي‌ترديد  چهره‌هاي ماندگار، سهمي به سزا و گرانقدر در تحقق اين مهم بر عهده دارند.

محسني در ادامه سخنانش يادآور شد: عالمان و فرهيختگان، پرتوي از ذات پاك كبريايي‌اند. پاسداشت علم و حكمت، شيوه ديرين فرهنگ ما و قدرداني از صاحبان انديشه و خرد از توصيه‌هاي موكد دين مبين ماست.

وي افزود: بزرگداشت و تجليل از مقام اهل فضل و فرهنگ و ايجاد زمينه و بستر مناسب براي پيشبرد دانش بشري، فرضيه‌اي است متعالي، كه بي‌ترديد مي‌تواند حضور افتخارآميز ايران را در صحنه‌هاي مختلف جهاني مطرح و پرآوازه كند.

محسني در پايان سخنانش گفت: اميد آنكه به ياري پروردگار متعال و از رهگذر ميراث گرانباري كه امروزه بر ذهن و زبان شما عزيزان جاري است، ميهن اسلاميمان همچنان مسير اعتلا و شكوفايي را بپيمايد.
ما نيز خوشحاليم كه به يُمن و بركت انقلاب اسلامي در مكاني كه در گذشته محل زندگي‌ خاندان منحوس پهلوي بوده، امروز با ميزباني مكاني فرهنگي با عنوان موزه و سراي چهره‌هاي ماندگار، مي‌توانيم سهمي هرچند اندك در تكريم و جاودانه كردن نام و خاطره مشاهير معاصر ايران داشته باشيم و امانتدار حضور جاودانه نسلي پرافتخار و اصحاب انديشه و تعقل باشيم.

در پايان مراسم رونمايي كتاب «چهره‌هاي ماندگار» به دليل همزماني با روز درختكاري چند نهال به شكل نمادين توسط چهره‌هاي ماندگار كشور كاشته شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها