جمعه ۱۳ اسفند ۱۳۸۹ - ۰۹:۳۹
2150 غرفه دار در نمایشگاه کتاب لایپزیک 2011

در فاصله زمانی دو هفته تا آغاز نمایشگاه کتاب لایپزیک 2011 «الیور سیله» مدیر این نمایشگاه (17 تا 20 مارس – 26 تا 29 اسفند) اعلام کرد که امسال 2150 غرفه دار از 35 کشور جهان در این نمایشگاه حضور می یابند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از خبرگزاری آلمان، در حالی که سال 2010 حدود 2071 غرفه دار برای شرکت در این نمایشگاه به لایپزیک سفر کردند، «سیله» با مقایسه این آمار گفت صنعت کتاب آلمان توانسته بر بحران اقتصادی و مالی دو سال گذشته غلبه کند و این مسئله به شکلی واضح در افزایش شمار غرفه داران در نمایشگاه لایپزیک منعکس می شود. 

نمایشگاه امسال که در فضایی به وسعت 67 هزار متر مربع برگزار می شود، به ویژه بر حضور ناشران جوان و مستقل تاکید دارد و امسال بیش از 1000 غرفه دار به صورت مستقل در این نمایشگاه حضور می یابند که این رقم در نوع خود یک رکورد است. امسال همچنین ناشران کتاب های راهنما و نشریات که در سال های 2009 و 2010 به دلیل شرایط بحرانی بازار به لایپزیک نیامده بودند، بار دیگر در لایپزیک حضور می یابند.
 
افزایش شمار شرکت کنندگان در نمایشگاه امسال به بخش کتاب های مصور و کتاب کودکان و نوجوانان نیز مربوط می شود.

انتظار می رود که در حدود 160 هزار بازدید کننده از این نمایشگاه دیدن کنند. 

جشن کتابخوانی «لایپزیک می خواند» که از 17 تا 20 مارس (26 تا 29 اسفند) به شکل همزمان با نمایشگاه کتاب لایپزیک برگزار می شود، دربرگیرنده بیش از دو هزار مراسم با حضور 1500 نویسنده در بیش از300 مکان در محل برگزاری نمایشگاه و مکان های دیگر شهر لایپزیک است. 

اتریش در نمایشگاه لایپزیک
اتریش که سال گذشته با 20 غرفه در لایپزیک حضور یافته بود، امسال با 34 غرفه به نمایشگاه کتاب لایپزیک می آید.این کشور پس از آلمان مهمترین بازار کتاب نمایشگاه لایپزیک است.امسال همچنین برای نخستین بار دو کشور اتریش و سوییس در یک شب به صورت مشترک به معرفی ادبیات خود می پردازند. 

حضور اتریش در بخش جوایز نیز در نمایشگاه امسال در خور توجه است؛ زیرا در جشن افتتاح این نمایشگاه در تاریخ 16 مارس (25 اسفند) «مارتین پولاک» نویسنده اتریشی با جایزه کتاب نمایشگاه لایپزیک 2011 برای درک اروپایی تقدیر می شود و «آرنو گایگر» دیگر نویسنده اتریشی هم با کتاب «پادشاه سالخورده در تبعیدگاه خودش» در لیست پنج کاندیدای جایزه کتاب این نمایشگاه در بخش کتاب های داستانی است که این جایزه در تاریخ 17 مارس (26 اسفند) به نویسنده برگزیده اهدا خواهد شد. 

صربستان میهمان نمایشگاه امسال
امسال کشور صربستان میهمان نمایشگاه لایپزیک است که این حضور برای این کشور بزرگترین حضور از زمان جنگ تا کنون است. صربستان خواستگاه نویسندگانی مشهور در سطح بین المللی همچون «ایوو آندریچ» برنده جایزه نوبل در سال 1961 ، «الکساندر تیسما» و «دانیلو کیس» است.با این حال تنها 30 عنوان کتاب برای این نمایشگاه از زبان صربی به زبان آلمانی ترجمه شده اند که موضوعات آن ها در مورد تجربیات جنگ ، ساکنان بالکان و شب های بلگراد است.

در مجموع 110 نویسنده از کشورهای جنوب شرق اروپا به لایپزیک سفر می کنند که نویسندگانی از کشور آلبانی نیز جزو آن ها هستند و این نخستین حضور آلبانی در نمایشگاه لایپزیک است. این 110 نویسنده بزرگترین برنامه ادبی کشورهای جنوب شرقی اروپا از زمان سقوط یوگسلاوی سابق تا کنون را در لایپزیک ارائه می کند. 

کتاب های شنیداری در نمایشگاه لایپزیک
نمایشگاه لایپزیک امسال در بخش کتاب های شنیداری نیز شاهد حضوری دیدنی است و 120 غرفه دار با شعار «با گوش ها می شنویم» به عرضه تازه ترین کتاب های شنیداری خود می پردازند. 

مشهورترین گویندگان این کتاب ها همچون کریستین بروکنر، کاتیا ریمان، اووه اشتایمل، پتر فریکه و الیور رور بک هم به صورت زنده در نمایشگاه به کتابخوانی می پردازند.همچنین برای نخستین بار یک صحنه نمایش رادیویی در این نمایشگاه وجود خواهد داشت که تازه ترین تولیدات در بخش نمایش رادیویی به روی این صحنه اجرا می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها