چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۶:۲۳
نیکزاد: روح شعرهای سنتی مدرن است

امیرحسین نیکزاد، برگزیده سوم در بخش شعر «سنتی و کلاسیک» انتقادی را نسبت به عنوان این بخش مطرح کرد و گفت: بسیاری از شعرهای کلاسیک یا به تعبیر جشنواره، سنتی، روحی مدرن دارند و شاعران این حوزه گاه بیش از دیگر شاعران بر تکنیک‌های مدرن مسلط اند./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مراسم اختتامیه پنجمین دوره از جشنواره بین‌المللی شعر فجر صبح دیروز(10 اسفند) در تالار وحدت برگزار شد.

در حاشیه این مراسم ایبنا با برخی از برگزیدگان جشنواره در حوزه‌های گوناگون گفت‌و‌گوهایی داشت. گفت‌وگوهای ایبنا با مجید نظافت، سیدحسین متولیان و محمدجواد شاه‌مرادی پیش از این منتشر شده اند. این گزارش به گفت‌وگوی ایبنا با امیرحسین نیکزاد، بابک نیک‌طلب، سامیه سلیمی، مهدی ایوبی و صدیقه مرادزاده اختصاص دارد. 

نیکزاد: کلاسیک آری، سنتی نه
نیکزاد به ایبنا توضیح داد: نخستین مجموعه شعرم «درآمدی بر چهارچوب» نام دارد که بهار امسال توسط انتشارات دفتر شعر جوان منتشر شد. این دفتر حدود 35 قطعه غزل، یک مثنوی، یک مسمط و چند رباعی را که طی سال‌‌های 1385 تا 1388 سروده شده‌اند شامل می‌شود.

وی افزود: حدود 40 قطعه شعر در سه بخش این مجموعه با عنوان‌های «درآمدن»، «چهارچوب» و «پراکندگی» گنجانده شده اند. همین مجموعه شعر را برای دبیرخانه جشنواره پنجم ارسال کرده‌ام.

این شاعر درباره جشنواره شعر فجر اظهار داشت: اگر تمامی سلیقه‌های شعری در جشنواره حضور داشته باشند و کارشناسان مطرح این حوزه به داوری آثار بپردازند، جشنواره همواره اعتبار و ارزش خود را حفظ می‌کند.

وی انتقادی را نسبت به جشنواره مطرح و تشریح کرد: در فراخوان جشنواره امکان ارسال کتاب نیز عنوان شده بود. اما متوجه شدم از هر کتاب چند اثر در نظر گرفته و ارزیابی شده‌ اند. شایسته بود کل کتاب بررسی می‌شد یا از تمامی شاعران می‌خواستند که تنها نمونه آثاری را ارسال کنند.

نیکزاد به عنوان بخش شعر «سنتی» نیز انتقادی داشت و توضیح داد: با عنوان "شعر سنتی" برای قالب کلاسیک مخالفم؛ چراکه شاعران بسیار مستعد و جدی در این حوزه فعال‌ند و در قالب‌های کلاسیک شعر می‌سرایند؛ اما روح شعرهای آنان کاملا مدرن است و شاید در مقایسه با دیگر افراد بر تکنیک‌های جدید هنری تسلط بیشتری داشته باشند.

نیک‌طلب: جشنواره‌ها و جنبه تشویقی آن
نیک‌طلب، برگزیده نخست شعر «کودک و نوجوان» در گفت‌وگو با ایبنا گفت: در جشنواره شعر فجر امسال یکی از مجموعه شعرهایم با عنوان «تا خیابان خوشبخت» را که توسط انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده بود، شرکت دادم.

وی ادامه داد: این مجموعه دربرگیرنده 13 قطعه شعر برای گروه سنی نوجوان است که در قالب‌های نیمایی، غزل، مثنوی و چارپاره سروده شده‌اند.

این شاعر درباره جشنواره شعر فجر اظهار داشت: به‌طور کلی جشنواره شعر فجر برای تمامی افرادی که در حوزه شعر فعالند و امیدوارند مخاطبان از آثارشان بهره‌مند شوند، جنبه تشویقی دارد.

وی به نحوه برگزاری جشنواره اشاره و تشریح کرد: به‌نظر من شیوه برگزاری جشنواره در حال حاضر بهترین شیوه برپایی آن است. به عبارت دیگر شیوه رقابتی که در سال‌های اخیر در نظر گرفته شده است نسبت به سال‌های نخستین جشنواره مناسبت‌تر است.

برگزیده این دوره از جشنواره شعر فجر در پایان یادآور شد: این شیوه در سال‌های آینده با کسب تجربه‌های بیشتر به ارزیابی‌های دقیق‌تری نیز منجر می‌شود. باید به دست‌اندرکاران این جشنواره کمک کنیم تا در آینده جشنواره شعر فجر باشکوه‌تر و گسترده‌تر برگزار شود.

سلیمی: جدی گرفتن قالب ترانه
سلیمی، شایسته تقدیر بخش «ترانه و سرود» در گفت‌و‌گویی با ایبنا اظهار داشت: 15 نمونه از ترانه‌هایم را که درباره موضوعات عاطفی و آیینی طی سه سال اخیر سروده شده‌اند در جشنواره امسال شرکت دادم.

وی افزود: در نظر دارم براساس جایزه‌ام که بخشی از آن چاپ کتابی از شاعران است، منتخبی از ترانه‌هایم را نیز منتشر کنم.

این ترانه‌سرا به افزوده شدن بخش «ترانه و سرود» به جشنواره امسال اشاره و تصریح کرد: این اتفاق برای ترانه‌سرایان بسیار ارزنده است. برای نخستین‌بار قالب ترانه جدی گرفته می‌شود كه جای خرسندی برای ترانه‌سرایان دارد.

وی ادامه داد: ترانه فرزند کوچک شعر فارسی نیست؛ اما همیشه مهجور مانده و طرد شده است.

سلیمی درباره انتخاب نشدن نفرات اول تا سوم در این بخش توضیح داد: قالب ترانه همیشه یک بعد مادی دارد. مطرح شدن یک ترانه‌سرا به عنوان نفر نخست می‌توانست در این بعد مسائلی را به‌وجود آورد. فکرمی‌کنم برهمین اساس داوران تصمیم گرفته‌اند نفرات اول تا سوم را در این بخش انتخاب نکنند.

وی در ادامه از لحن مجری برنامه انتقاد کرد و گفت: این‌که مجری با لحن ویژه‌ای تاکید داشت که جشنواره شعر فجر در بخش ترانه برگزیده، اول، دوم و سوم ندارد شایسته نبود. به هر حال این جشنواره جوان است و امیدوارم بتواند ضعف‌های این‌چنینی را برطرف کند.

ایوبی: جایگاه حقیقی ترانه دیده شد
مهدی ایوبی، شایسته تقدیر بخش «ترانه و سرود» این دوره از جشنواره، به ایبنا گفت: 20 نمونه از ترانه‌هایم را که طی دو سال اخیر و درباره موضوعات متنوعی سروده شده بودند، به دبیرخانه جشنواره ارسال کردم.

وی به نخستین دفتر ترانه منتشر شده‌اش اشاره و تشریح کرد: «ت‍لفن‌ ع‍م‍وم‍ی‌» نخستین مجموعه ترانه من بود که در سال 1384 توسط انتشارات دارینوش در 71صفحه منتشر شد. اما در نظر دارم براساس جایزه‌ام دفتر دیگری را با عنوان «تیمارستان» که دربرگیرنده 30 ترانه است منتشر کنم.

این ترانه‌سرا درباره جشنواره شعر فجر و افزوده شدن بخش «ترانه و سرود» به این جشنواره توضیح داد: افزودن چنین بخشی به جشنواره شعر اهمیت بسزایی دارد و نشان می‌دهد که جایگاه و تاثیر ترانه از سوی مسوولان دیده شده است. ایجاد رقابت در میان شاعران ترانه‌سرا می‌تواند به بالا بردن سطح سروده‌های آنان کمک کند.

وی ادامه داد: در فضای شعری امروز استقبال از ترانه زیاد است و داشتن چنین بخشی در جشنواره یک ضرورت بود که خوشبختانه محقق شد.

ایوبی در پاسخ به پرسشی درباره انتخاب نکردن نفرات اول تا سوم در بخش ترانه از سوی داوران و ارزیابی‌اش از این امر، گفت: به هرحال این مساله تصمیمی است که از سوی هیات داوران و براساس سلیقه آن‌ها اتخاذ شده و من به عنوان شایسته تقدیر این بخش به این دیدگاه احترام می‌گذارم.

مرادزاده: کتاب آثار برگزیده منتشر شود
صدیقه مرادزاده، برگزیده سوم بخش «ترانه و سرود» جشنواره شعر امسال به ایبنا گفت: 20 نمونه از شعرهایم را که طی دو سال اخیر و درباره موضوعات عاطفی و اجتماعی سروده شده بودند به دبیرخانه جشنواره امسال ارسال کردم.

وی در ادامه به ارائه توضیحاتی درباره ارزیابی‌اش از جشنواره شعر فجر پرداخت و تشریح کرد: همواره در جشنواره‌ها و جایزه‌ها حضور می‌یافتم اما دیدگاه خوبی نسبت به این جشنواره‌ها نداشتم؛ چراکه احساس می‌کردم نتایج این جشنواره‌ها از پیش تعیین شده اند. بر همین اساس امیدوار نبودم که در جشنواره شعر فجر برگزیده شوم.

این شاعر توضیح داد: من در انجمن‌های شعری متعددی حضور یافته‌ام. اما شاعرانی هستند که هرگز فرصت آشنایی با آنان را نداشته‌ام. به‌نظرم جشنواره شعر فجر فرصتی برای شاعران جوان است و شاعران پیشکسوت با شنیدن نام برگزیدگان جشنواره می‌توانند تاملی بر آثار آنان داشته باشند و زمینه آشنایی بيشتري فراهم شود.

وی در پایان پیشنهادی درباره مراسم پایانی جشنواره مطرح کرد و افزود: بهتر بود فرصتی برای شعرخوانی شاعران برگزیده در مراسم شعرخوانی در نظر گرفته می‌شد. همچنین اگر کتابی از اشعار برگزیده پیش از جشنواره تهیه شود و در اختیار شرکت‌کنندگان جشنواره قرار گیرد، در این صورت افراد دیگر نیز می‌توانند ارزیابی خود را از آثار برگزیده داشته باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط