شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۹:۵۸
نخستين نمايشگاه كتاب نفيس و نسخ خطي افتتاح شد

ساعتي پيش در مراسمي با حضور هنرمندان و اساتيد ادبيات و هنر، نخستين نمايشگاه آثار عرضه شده در جشنواره كتاب نفيس و نسخ خطي در پنج بخش كار خود را آغاز كرد.همچنين آيين رونمايي از كتاب سه جلدي «خط و خوشنويسي» اثر سيد محمد وحيد موسوي و افتتاح همزمان نمايشگاه سفالنوشته‌هاي اين هنرمند و نخستين نمايشگاه كتاب نفيس و نسخ خطي در گنجينه اسناد كتابخانه ملي برگزار شد._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) در ابتداي  اين مراسم كه به مناسبت افتتاح نخستين نمايشگاه كتاب نفيس و نسخ خطي و رونمايي از كتاب «خط و خوشنويسي» برپا شد، محمود اسماعيلي، دبير جشنواره كتاب نفيس در سخناني گفت: برپايي جشنواره كتاب نفيس و نسخ خطي از برنامه‌هاي سازمان اسناد و كتابخانه ملي است كه با همكاري يونسكو، معاونت فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و فرهنگستان هنر از ابتداي سال جاري آغاز به كار كرده است.

اسماعيلي خاطرنشان كرد: هدف از برپايي اين جشنواره و نمايشگاه 540 اثر عرضه شده در آن، هويت‌بخشي به كتاب نفيس در صنعت نشر است. 
وي افزود: با وجود استعمال زياد از واژه نفيس هنوز درباره مفهوم واقعي، استانداردها و معيارهاي آن اجماع نظر وجود ندارد. براي گروهي واژه نفيس تداعي‌گر گراني، لوكس بودن و كهنه‌گرايي است. اين جشنواره در پي ارايه مفهوم واقعي كتاب نفيس است و در خلال جلسه‌هاي داوري اين جشنواره سنگ بناي ارايه مفهومي درست از نفاست كتاب را گذاشتيم و اميدواريم به زودي به استانداردهايي دقيق درباره آن برسيم.

دبير نخستين جشنواره كتاب نفيس و نسخ خطي ادامه داد: از 540 اثر ارسالي به دبيرخانه جشنواره 39 اثر در مرحله نخست داوري برگزيده شدند و در مراسم اختتاميه از پنج اثر در بخش‌هاي «مذهبي»، «دواوين شعري»، «هنري نفيس»، «ايران‌شناسي» و «نسخه برگردان» تجليل مي‌شود.

همچنين در اين مراسم، علي ايماني، مولف كتاب «سير خط كوفي در ايران» در سخناني با بيان اينكه شيوه نگارش پيشينيان در خط كوفي با قالب‌هايي بوده، از تلاش محمد وحيد موسوي جزايري در تدوين كتاب «خط و خوشنويسي» تجليل كرد و با اشاره به اينكه شركت گچ ساوه از حاميان اين كتاب است گفت خوشحالم كه اهالي صنعت از فرهنگ و هنر ايراني حمايت مي‌كنند .

وي در ادامه به بيان تاريخچه خط كوفي پرداخت و اين خط را از رهاوردهاي اسلام براي ايرانيان دانست و افزود: ايران نقش اساسي در شكوفايي فرهنگ و هنر اسلامي دارد و ايرانيان تنها اقوامي بوده‌اند كه فرهنگ اعراب را فتح كردند.

همچنين بهاءالدين خرمشاهي، قرآن پژوه و محقق در اين مراسم گفت: در قرآن كريم بارها بر اهميت كتابت و زبان‌آموزي تاكيد شده و حافظ نيز بسيار به خط اشاره دارد، تاجايي كه 50 اشاره در ديوان حافظ به خط و زبان‌آموزي گردآوري شده است.

وي رونق خط و خوشنويسي در ابتداي ظهور اسلام را به تحريم اوليه نقاشي و مجسمه‌سازي براي پرهيز از مشتبه‌شدن اين دو هنر با بت‌پرستي مرتبط دانست و افزود: خوشنويسي عظيم‌ترين هنر ملت‌هاي اسلامي است و خوشحالم اكنون شاهد اوج انواع خطوط كوفي، ثلث و نسخ در ايران هستيم.

همچنين بهرام كلهر نيا، محقق و استاد دانشگاه در سخناني از خط به عنوان شناسه سرنوشت بشر ياد كرد و گفت: ملت‌ها در طول تاريخ براي خط اهميت ويژه قايل مي‌شدند و كهن‌ترين خطوط به تمدن سومر وابسته است. در اسطوره‌ها براي خط منشا آسماني قايلند و نخستين نقش‌هاي ترسيمي بشر منشا خط تاريخي است.

كلهرنيا با بيان اينكه جهان امروز دنياي الفباست، افزود: سيد وحيد جزايري هجراني خوان امروز است كه از رنج فرهنگ مي‌گويد. هنر امروز ما ناشناس مانده و اميدواريم  نهادهاي فرهنگي از هنر امثال جزايري‌ها استقبال ‌كنند. سيد وحيد موسوي جزايري تراش قلم كوفي را كشف كرده، ولي از هنر والايش استقبال چنداني نشده و متاسفانه جاي كلام‌الله مجيد به قلم اين استاد خالي است. 

نخستين نمايشگاه كتاب نفيس و نسخ خطي در كنار نمايشگاه سفالنوشته‌هاي وحيد موسوي جزايري توسط بهاءالدين خرمشاهي افتتاح شد.
اين نمايشگاه كتاب نفيس و نسخ خطي ايران با 540 اثر تا چهارشنبه 27 بهمن در گنجينه اسناد كتابخانه ملي برپا ست. 


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها