یکشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۶:۴۸
حذف كمك مالي بالتيمور و خطر ويراني موزه- خانه «ادگار آلن پو»

موزه –خانه «ادگار آلن ‌پو»نويسنده مشهور آمريكايي، با حذف كمك مالي بالتيمور در معرض خطر قرار گرفت._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) به نقل از اي.بي.سي نيوز، كمبود بودجه شهر بالتيمور كه موجب قطع كمك مالي دولت براي نگهداري خانه «ادگار آلن ‌پو»، شاعر و داستان‌نويس مشهور قرن نوزدهم شده، اين موزه را با خطرهاي جدي و نيز خطر تعطيلي روبه رو كرده است.

يكي از مقامات شهر در اين باره گفت اين موزه مي تواند در نهايت تا اواسط سال آينده به صورت خودكفا به حيات خود ادامه دهد و در صورتي كه كمك مالي دولت به آن تعلق نگيرد، به اجبار تعطيل خواهد شد.

بودجه 80 هزار دلاري سالانه اي كه به اين موزه اختصاص مي‌يافت، از تابستان گذشته كه شهرداري تصميم به كاهش هزينه‌ها گرفت ، قطع شده و در اين مدت با هزينه اي كه جرومي سرپرست موزه در سالهاي پيش جمع كرده بود، به كار خود ادامه داده است. او از سال 1979 كنترل و نگهداري اين خانه را در اختيار داشت.

«ادگارآلن ‌پو» همراه خاله‌اش، فرزندان او و مادربزرگش در فاصله سال‌هاي 1832 تا 35 و پيش از اين كه به شهرت برسد، در اين خانه كوچك ساكن بود. او پس از ترك اين شهر ديگر هرگز دوباره به اين شهر و خانه بازنگشت، اما در اين شهر درگذشت و در همين شهر به خاك سپرده شد. 

اين مكان، همان جايي است كه «پو» با همسرش ازدواج كرد و در همين خانه داستان‌هاي مشهوري چون «داستان‌هايي از كلوپ فوليو» را نوشت.

اين خانه از سال 2009 و به دنبال برنامه ريزي هايي كه براي برگزاري دويستمين سالگرد تولد او ترتيب داده شده بود، دوباره مورد توجه قرار گرفت و توجه مقامات شهر بالتيمور به آن جلب شد. 

اين در حالي ست كه تا سال پيش برنامه‌هاي اندكي براي بزرگداشت اين چهره مشهور ادبيات آمريكا كه نقش تاثيرگذاري در ادبيات جهان داشت، مورد توجه بود و تنها بازديدكننده اي ناشناس هر سال دسته اي گل بر سر مزار او مي گذاشت.

با اين حال مقامات شهري مي‌گويند اين خانه را به حال خود رها نمي‌كنند و درصدد تامين هزينه‌هاي نگه‌داري آن با كسب درآمد و خود كفا شدن آن هستند. اما سرپرست فعلي خانه موزه پو نسبت به اين تصميم ها خوشبين نيست و مي‌گويد نمي‌توان به اين ترتيب اين خانه را سرپا نگه داشت. 

«آلن پو» از مشهورترين نويسندگان آمريكا و جهان در ژانر وحشت است و مردم آمريكا هر سال، تولد او (19 ژانويه) و سالگرد مرگش را گرامي مي‌دارند.

در بيش از يك و نيم قرن كه از مرگ «ادگار آلن‌پو» مي‌گذرد،آثار او در نقاط مختلف جهان تحسين شده و الهام‌بخش آثار شعرايي چون «لرد تنيسون» در انگلستان بوده است كه «پو» را الماس درخشان ادبيات آمريكا مي‌ناميد. «سر آرتور كونان دويل»، خالق شرلوك هولمز نيز او را «بزرگ‌ترين نويسنده داستان كوتاه در تمام دوران» لقب داده بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها