پنجشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۰:۴۵
برترین کتاب های سال ایتالیا به انتخاب داوران جوایز ادبی

هر چند برترین کتاب های سال ایتالیا را خوانندگان تعیین کردند و آنها را در فهرست پرفروش ترین آثار سال این کشور جای دادند، اما داروان و منتقدان ادبی نیز برترین آثار ادبی سال را با اهدای جوایز معتبر و باارزش ستودند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مهم‌ترين جايزه ادبي ايتاليا یعنی جايزه استرگا(جادوگر) در شصت ‌و‌چهارمين دوره برگزاری خود، «آنتونيو پراكي» را به عنوان برنده امسال اين جايزه انتخاب کرد. او با كتاب «كانال موسوليني» مهم‌ترين جايزه ادبي ايتاليا را در سال 2010 از آن خود كرد. اين رمان با زمينه‌اي تاريخي، بر بستر مسايل مختلف دهه 30 قرن بيستم از تاريخ معماري آن گرفته تا تحليل‌هاي اجتماعي، تغيير در سنت، نگاهي به سياست، داستان عاشقانه و طرز تفكر خانواده‌اي كه تغيير مي‌كند، شكل گرفته است.

هشتاد و يكمين دوره اهداي جايزه ادبي «ويارِجو رِپاچي» به عنوان یکی از قدیمی ترین جوایز ادبی ایتالیا، با انتخاب برندگان پاياني در سه بخش، به كار خود پايان داد و جوایز خود را به «نيكلا لاجوييا» براي داستان «همه چيز را به خانه مي‌بريم» و «پيرلوييجي كاپِلي» براي اثر شعري «براي گفتن، نزد پادشاه بفرستيد» و «ميكله اِمِر» براي بخش داستان‌ واقعي «حباب‌هاي صابون» به عنوان برندگان پاياني اهدا کرد. اين جايزه ادبي را در سال 1929 سه دوست نويسنده، روزنامه‌نگار و نقاش ايتاليايي پايه‌گذاري کردند.

اما جایزه ملی طنز ایتالیا که به نام «دومینی» شناخته می شود به كتاب «خاطره‌هاي كلاس درس» اثر «امانويل مارفيزي» اهدا شد. داستان این کتاب ماجراي يك دانش‌آموز سال‌هاي هشتاد ميلادي را كه بعدها معلم مي‌شود و در بولونيا تدريس مي‌كند تعريف مي‌كند. «امانويل مارفيزي» در سال 1972 در ايتاليا متولد شد و اكنون در يك مدرسه روستايي كوچك به تدريس مشغول است.

«ماتيا سينيوري» هم به عنوان برنده چهارمين دور جايزه ادبي «تروپه‌آ» شناخته شد. «سمفوني زمان كوتاه» جايزه ملي - ادبي «تروپه‌آ» را برای این نويسنده 30 ساله ايتاليايي به ارمغان آورد. اين نويسنده جوان ونيزي در حالي اين جايزه ارزشمند را دريافت كرد كه ر‌د‌پاي «روبرتو ساويانو» روزنامه‌نگار مشهور ايتاليايي، «جانريكو كاروفيليو» و «كارمينه آباته» نويسندگان ايتاليايي را كه به ترتيب در سال‌هاي 2007، 2008 و 2009 اين جايزه را دريافت كرده بودند، دنبال مي‌كند. 41 عضو هيات داوران اين جايزه مركب از اعضاي آكادمي، دانشجويان و افراد روشنفكر شهر تروپه آ بودند. اما این نویسنده جوان نخستین جایزه اش را در 21 سالگي براي كتاب «كودك سخي» به‌‌دست آورده است.

در اواسط تابستان برندگان جايزه شعر و داستانِ ليكاتاي ايتاليا در شهر شاكا و در مسابقه‌اي كه به مناسبت يادبود «ليكاتا» شاعر و داستان‌پرداز ايتاليايي برگزار شد، معرفی شدند. جایزه شعر این رقابت در سه بخش «شعر آزاد به زبان ايتاليايي»، «شعر آزاد با گويش‌هاي ايتاليايي» وشعر شاعران با موضوع «پدر» اهدا شد. در بخش انتخاب بهترين داستان هم «فرانچسكو كانالِتا» براي داستان «صورت حساب» به عنوان برنده معرفي شد. «وينچنتزو ليكاتا» شاعر ايتاليايي در سال 1906 در «شاكا»ي ايتاليا متولد شد و پس از به پايان رساندن تحصيلات مدرسه‌اي مدتي را در يك موسسه فني در «شاكا» گذراند. او شيفته «ويكتور هوگو» بود و به شعر علاقه بسيار داشت. وي در سال 1996 در زادگاهش درگذشت. 

«آكابادورا» نیز عنوان برنده جايزه ادبي «كمپيلو» را از آن خود کرد. این رمان که در دهه پنجاه می گذرد و موضوع آن مرگ آسوده و بدون درد است، نوشته «ميكلا مورجيا» است. این نویسنده 38 ساله توانست «آنتونيو پناكي» برنده جايزه «استرگا»(جادوگر) را پشت سر بگذارد و با قدرت این جایزه را از آن خود كند. این جايزه ادبي که در سال 1962 در ونيز پايه‌گذاري شده، به داستان‌هاي ايتاليايي تعلق مي‌گيرد و در طول مدت برپايي‌اش آثار نويسندگان و رمان‌هاي بسياري كه تاريخ ادبيات ايتاليا را ساخته‌اند، را از نظر گذرانيده و به همين دليل موفقيت بسياري از كتاب‌ها، چه كتاب‌هايي كه تنها براي فروش عرضه شده و چه كتاب‌هايي كه براي ساخت فيلم مورد اقتباس قرار گرفته‌اند ‌را ديده است.

جايزه ادبي «كاماييوره» 2010 ايتاليا هم كه به بهترين رمان پليسي تعلق مي‌گيرد، به «ماركو ويكي» نويسنده كتاب «مرگ در فلورانس» اهدا شد. اما «مرگ در فلورانس» برای دومین بار در این سال یک جایزه دیگر برد و اوایل پاییز نام خود را به عنوان برنده جایزه ادبی «آتزکا گاربولی» ایتالیا ثبت کرد. این کتاب جایزه ادبی «شرباننکو» 2009 را نیز پیشتر دریافت کرده بود. شو جایزه کاماییوره2010 را برای رمان «مرگ در فلورانس» از آن خود کرد، این بار نیز جایزه ادبی – جنایی «آتزکا گاربولی»2010 را برای همین اثر دریافت کرد. «کاراگاه بوردلی» «چرا دلار؟»، «فلورانس سیاه» و «دو بار مردن» از دیگر کتاب های این نویسنده هستند.

جايزه جنايي «مه زرد» ايتاليا هم برنده‌اش را معرفي كرد و كتاب «دارايي يك مهندس» نوشته «ايوجنيو تورناگي» را به دریافت این جایزه 2 هزار یورویی مفتخر کرد.

اما در بخش ادبیات تاریخی «مارتا موراتزوني» نويسنده كتاب «راز مشهور» در ششمين دوره برگزاري جايزه ادبي و بين المللي «آلساندرو مانتزوني»، به عنوان برنده پاياني شناخته شد. او که لقب ملكه تاريخ را در ادبيات معاصرايتاليا به دست آورده این جایزه را كه هر سال به بهترين اثر در زمينه تاريخي داده مي‌شود، از آن خود کرد. «مارتا موراتزوني» در اين رمان، داستاني تاريخي را با خلاقيت و اصالت در هم مي‌آميزد و موفق مي‌شود تا چهره‌اي از يك زن مستقل و آزاد را به خواننده بشناساند، زني كه براي به دست آوردن حقوقش مبارزه مي‌كند و نويسنده مي‌تواند در هر صفحه از كتاب هيجان ناشي از اين مبارزه را به خواننده منتقل ‌كند. نخستين كتاب این نویسنده 60 ساله «دختري با كلاه» در سال 1986 منتشر و به 9 زبان برگردانده شد.

«کلاودیو ماگریس» نویسنده، زبان‌شناس و مترجم ایتالیایی نیز موفقیت بزرگی کسب کرد و به عنوان برنده جایزه مقاله اروپا موسوم به «چارلز وایلون» شناخته شد. این جایزه که 20 هزار یورو ارزش دارد به دلیل نگارش آثار شخصی و صمیمانه‌ای که با تاریخچه فرهنگی و سیاسی اروپای میانه سر و کار دارد، به او اهدا شد. «ماگریس» 70 ساله برای نگرش اروپایی خود در مورد اروپایی که از ارزش‌های انسانی‌اش حمایت می‌کند و آماده پشتیبانی و گفتگوی بين فرهنگ‌هاست، تجلیل شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها