شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۲:۱۴
تجليل رييس كتابخانه ملي از مادر اختر فيزيك ايران

علي اكبر اشعري، رييس مركز اسناد و كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران ساعتي پيش در مراسمي با حضور نمايندگي خليفه‌گري ارامنه، پدر نجوم آماتوري ايران و عضو هيات علمي مركز ستاره‌شناسي تهران، از آلينوش طريان، مادر نجوم ايران به دليل اهداي كتابخانه شخصي تجليل كرد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، در اين مراسم كه در سراي سالمندان توحيد، محل اقامت وي برگزار شد، ابتدا دكتر حجت‌الحق حسيني، مشاور ارشد و عضو هيات علمي مركز ستاره‌شناسي تهران، زندگي‌نامه دكتر آلينوش طريان، مادر نجوم ايران و نخستين فيزيكدان زن ايراني كه به مقام استادي نايل شد را قرائت كرد.

«آلينوش طريان» كه سال 1299 در خانواده‌اي ارمني به دنيا آمد، پس از طي تحصيلات مقدماتي به دانشگاه تهران رفت و در خرداد سال 1326 با درجه ليسانس فيزيك از دانشكده علوم دانشگاه تهران فارغ‌التحصيل شد. وي در مهرماه همان سال به‌ عنوان كارمند آزمايشگاه فيزيك دانشكده علوم استخدام و يك سال بعد به عنوان متصدي عمليات آزمايشگاهي در دانشكده علوم منصوب شد. طريان مدتي بعد با هزينه شخصي به بخش فيزيك اتمسفر دانشگاه پاريس رفت و دانشنامه دكتري دولتي‌اش را از دانشگاه علوم پاريس در سال 1956 ميلادي (1335 خورشيدي) دريافت كرد. طريان به‌رغم امكان تدريس در دانشگاه سوربن به ايران بازگشت و با رتبه دانشياري در رشته ترموديناميك در گروه فيزيك مشغول به كار شد. در سال 1338 دولت فدرال آلمان غربي بورس مطالعه رصدخانه فيزيك خورشيدي را در اختيار دانشگاه تهران قرار داد كه وي براي اين بورس انتخاب شد و از فروردين سال 1340 به مدت چهار ماه به آلمان رفت و پس از انجام مطالعات به ايران بازگشت.

دكتر طريان سه سال بعد در تاريخ 9 خرداد 1343 به مقام استادي ارتقا پيدا كرد و اولين فيزيكدان زني شد كه در ايران به مقام استادي رسيده است. وي در آبان ماه سال 45 به عضويت كميته ژئوفيزيك دانشگاه تهران درآمد و در سال 48 به رياست گروه تحقيقات فيزيك خورشيدي موسسه ژئوفيزيك دانشگاه تهران منصوب شد و در رصدخانه فيزيك خورشيدي كه خود در بنيانگذاري آن نقش عمده‌اي داشت، فعاليتش را آغاز كرد. وي 29 آبان سال 45 13به عنوان عضو كميته ژئوفيزيك دانشگاه تهران انتخاب شد و در سال 48 رسما به عنوان رياست گروه تحقيقات فيزيك خورشيدي موسسه ژئوفيزيك دانشگاه تهران منصوب شد و در رصدخانه فيزيك خورشيدي كه خود وي در بنيانگذاري آن نقش عمده‌اي داشت، فعاليت خود را آغاز كرد. دكتر طريان در سال 1358 تقاضاي بازنشستگي داد و به افتخار بازنشستگي نائل شد.

در ادامه، علي اكبر اشعري، مشاور فرهنگي رييس جمهور و رييس مركز اسناد و كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران لوح سپس به آلينوش طريان اهدا كرد. دكتر طريان، كتابخانه شخصي خود را شامل 1116 كتاب چاپي، 902 نشريه و 162 پايان‌نامه به زبان‌هاي فارسي، ارمني و فرانسه در حوزه‌هاي ادبيات و فيزيك به كتابخانه ملي اهدا كرده است.

در اين مراسم به صورت نمادين، دكتر طريان، كتاب‌هاي خمسه نظامي و نقاشي‌هاي ايراني را به رييس كتابخانه ملي اهدا كرد.

طريان، در ادامه به ترجمه ارمني شاهنامه فردوسي توسط پدرش اشاره كرد و گفت: پدرم آرتو طريان، رييس بانك و شاعر بود كه به دليل عشق وافر به شاهنامه فردوس يثآن‌را به ارمني ترجمه كرد.

وي در پاسخ به اين پرسش كه چرا پس از پايان تحصيلات در دانشگاه سوربن در فرانسه نماندي، گفت: عشق به خدمت به ايران عزيز و تربيت دانشجويان مرا كه ايران كشاند.

طريان در گفت‌وگو با ايبنا عنوان كرد: آرزو دارم روزي را ببينم كه حتي كارگران ايراني نيز روز خود را با كتاب آغاز مي‌كنند. متاسفانه شوق مطالعه در ميان ايرانيان بسيار كم است. 

وي خاطرنشان كرد: خوشحالم در ايجاد علاقه خانم‌ها به مطالعه و ادامه تحصيل دانشگاهي موثر بوده‌ام. زنان به عنوان معلمان فرزندانشان بايد خود اهل تحقيق و دانش‌اندوزي باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط