سه‌شنبه ۱۵ تیر ۱۳۸۹ - ۱۵:۴۲
وصف شفاف مفهوم و فضای دفاع مقدس‌ در داستان‌هاي "بالاي سر آب‌ها"

منتقدان حاضر در جلسه نقد و بررسي مجموعه داستان "بالاي سر آب‌ها" نوشته محمدرضا شرفي خبوشان، اين اثر را به خاطر استفاده از فرم و مضمون‌های بدیع ستودند و به این نتیجه رسیدند که دغدغه نویسنده، وصف شفاف فضای دفاع مقدس‌ و کیفیت این مفهوم بوده است.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) نشست نقد و بررسي کتاب "بالای سر آب‌ها" نوشته محمدرضا شرفي خبوشان، عصر ديروز(چهاردهم تير 89) با حضور سرهنگ محمد کاشانی، ریيس اداره حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس جنوب شرق استان تهران و جمعي از نویسندگان و پژوهشگران ادبیات پایداری، در سالن اجتماعات فرمانداري شهرستان ورامين برگزار شد.

علی‌الله سلیمی،‌ پس از بررسی اجمالی سیر شكل‌گيري داستان کوتاه دفاع‌مقدس، كتاب "بالای سر آب‌ها" را خارج از کلیشه‌های رایج دانست و اظهار داشت: نویسنده اين اثر، با شناخت روند داستان کوتاه دفاع‌مقدس و استفاده از فرم و مضمون‌یابی‌های بدیع، اين اثر را خواندنی کرده است.

وي تاكيد كرد: داستان "ننه صبری" در كتاب "بالاي سر آب‌ها"، به خاطر استفاده از عناصر بومی به خصوص اشاره به جریانات مهم تاریخی همچون "قيام 15 خرداد" و "فتح خرمشهر" جذاب شده، اما داستان "ایستگاه آخر" نسبت به داستان‌های دیگر، ضعیف به نظر مي‌رسد.

نويسنده كتاب "باران جنوب"، با اظهارنظر درباره كيفيت ديگر داستان‌هاي گردآمده در كتاب "بالاي سر آب‌ها"، تاكيد كرد: فرم پیچیده بعضی از اين داستان‌ها، وسواس، سخت‌گیری نویسنده در توصیف‌ها و حساسیت در رعایت ایجاز، خواننده را مجبور مي‌کند كه برای درک تمام زوایای داستان، بعضی از آثار را دوباره‌خوانی کند و اين ويژگي، مخاطب را جذب مي‌كند.

سلیمی در پایان سخنانش يادآور شد: "بالای سر آب‌ها" نوید دهنده ظهور نویسنده‌ای است كه در آینده، شاهد رمان‌ها و داستان‌های تأثیرگذار او در حوزه دفاع‌مقدس خواهيم بود.

سپس علی براتی کجوان، نویسنده و منتقد ادبیات دفاع‌مقدس، درباره مجموعه داستان "بالاي سر آب‌ها" گفت: شیوه سیال ذهن، روش محمدرضا شرفي در روایت داستان‌هاي اين مجموعه است.

وي "پلاک هشت" را موفق‌ترین داستان این مجموعه دانست و تاكيد كرد: مجموعه داستان "بالاي سر آب‌ها" با توجه به تلاش نویسنده برای نشانه‌گذاری‌های بدیع و روان، ستودني است.

این منتقد ادبي، زبان روان و یک‌دست "بالاي سر آب‌ها" را از جمله ویژگی‌های این کتاب دانست و اظهار داشت: برخی هشت سال دفاع‌مقدس را جنگ می‌دانند، از این زاویه به تولید اثر می پردازند و طبیعتاً اين واقعه را سیاه و سفید می‌بینند. اما دغدغه محمدرضا شرفی در كتاب "بالاي سر آب‌ها"، روشن کردن فضای مقدس ‌بوده و کیفیت این مفهوم را از زوایای مختلف روایتی و داستانی به ما نشان داده است.

در ادامه نشست نقد مجموعه داستان "بالاي سر آب‌ها" حمید هادی جعفری، مریم ذکریايی، حسین بوربور، سید علی طباطبایی، آذر خزاعی، حسین تاجیک، علی داودی جاوید، محمد علی مؤمنی و مریم ابراهیمی، نظرات خود را درباره اين مجموعه داستان مطرح كردند.

مجموعه داستان "بالاي سر آب‌ها" نوشته محمدرضا شرفي خبوشان و از سري كتاب‌هاي "روايتي ديگر"، توسط انتشارات اميركبير چاپ شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط